Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: FK 56.

  1. #1

    Standaard FK 56.

    Kan iemand misschien iets meer zeggen over de kwaliteiten van de FK 56? Blonk het toestel ergens in uit of juist niet? Was het een aanvulling op de vloot van de LVB of moest het de vervanger worden van de C.X?

    Chris

  2. #2

    Standaard

    Het toestel is een trainer voor gevorderden , hier was op dat moment een behoefte aan en dus zeker geen vervanger voor de Fokker C.X ..
    De FK.56 is voor meerdere doeleinden te gebruiken, naast vliegertraining was dit toestel ook geschikt voor trainen van luchtwaarnemers en schutters.
    Vanwege de training voor luchtwaarneming en schutter was de achterste cockpit open.....

    Hier is ook nog wel het een en ander te vinden over dit toestel :

    http://www.alexdenouden.nl/artikelen/koolhoven06.htm
    Laatst gewijzigd door eric7325; 14 juli 2017 om 13:06

  3. #3

    Standaard

    Dank je Eric. Het is mede door zijn korte operationele leven een van de grote onbekende toestellen van de LVA gebleven. Nu heb ik laatst ergens, slechte, kopieën gezien van foto's welke uit het handboek van de FK 56 zouden komen. Is er iemand bekend mee dat het handboek nog ergens rond zwerft? Ik ben toch wel geïnteresseerd is betere afdrukken van deze foto's.

    Chris

  4. #4

    Standaard

    Bij de Stichting Behoud Erfgoed NLR (voorheen Stichting Historisch Museum NLR) zijn nog diverse rapporten van de F.K. 56.

    Ronald

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Bekijk bericht
    Dank je Eric. Het is mede door zijn korte operationele leven een van de grote onbekende toestellen van de LVA gebleven. Nu heb ik laatst ergens, slechte, kopieën gezien van foto's welke uit het handboek van de FK 56 zouden komen. Is er iemand bekend mee dat het handboek nog ergens rond zwerft? Ik ben toch wel geïnteresseerd is betere afdrukken van deze foto's.

    Chris
    Delen van het handboek (o.a. de technische bijlagen) liggen in het nationaal archief. Ik heb zo 123 helaas even geen indexnr.

  6. #6

    Standaard

    @ Classic,

    Interessant, weet je toevallig ook of het online te vinden is?

    @G1 reaper,
    Laatst heb ik eens geprobeerd iets te vinden via de online index, nou, dat is nog niet zo eenvoudig! Als je Fokker of Koolhoven invult krijg je erg weinig te zien. Mocht je de index nog vinden dan hoor ik het graag.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    @ Classic,

    Interessant, weet je toevallig ook of het online te vinden is?
    Is niet online in te zien.
    Op afspraak in te zien!

    http://erfgoednlr.nl/index.php/conta...nu/bezoekadres

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald
    Laatst gewijzigd door Classic; 27 juli 2017 om 12:23

  9. #9

    Standaard

    Dank je Ronald,

    Ik zal eens kijken of ik eind van het jaar tijd heb om er eens langs te gaan. Heb jij enig idee wat er te vinden is van de 56? Berekeningen, rapporten of tekeningen?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #10

    Standaard

    Mathieu,

    Het beste is een woensdag.
    Een snelle zoektocht geeft het onderstaande.
    Wat er precies is geschreven weet ik niet.

    Mvg, Ronald


    Rapport A.771
    Berekeningen over de circulatie-verdeeling van den vleugel van het FK-56 vliegtuig in verband met een ongeval met een vliegtuig van dit type

    Rapport A.846
    Berekening van de circulatieverdeeling van den vleugel van het FK-56 vliegtuig. II.

    Rapport V.1092 (helaas niet aanwezig)
    Proeven FK 56 (Commissie voor Keuring van Luchtvaartmaterieel (C.K.L.)

    Rapport V.1201
    Verslag van de proeven in December 1939 en Januari en Maart 1940 verricht te Waalhaven met de vliegtuigen no.81 en 83, type Koolhoven FK56, voorzien van een Wright Whirlwind motor, type R 975-E3, met 2-bladige metalen bestuurbare Hamilton Standard schroef van 2,60 m diameter - inhoudsopgave - op verzoek van het Luchtvaartbedrijf (L.V.B.) te Soesterberg (L.V.A.) - fabrieksvliegers: Coppers en Schmidt Crans - waarnemer: Anton Marx. (tabellen, grafieken, schets van de vleugel en 2 foto's).

    Rapport V.1212

    Berekening van de snelheid van een Koolhovenvliegtuig, van het type F.K.56, bij het uitvoeren van duikvluchten. (tabellen en grafieken).

    Rapport V.1212a
    Berekening van de snelheid van het vliegtuig no.81, type Koolhoven F.K.56 op het oogenblik van vleugelbreuk tijdens de duikvlucht op 4 Januari 1940 - sprong met parachute lukt niet, fabrieksvlieger Coppers overlijdt. (grafiek).

    Rapport V.1213
    Berekening van de kritische snelheid voor onstabiele vleugeltrillingen van het vliegtuig Koolhoven F.K.56-LVB in drie uitvoeringen - inhoudsopgave - in opdracht van het Luchtvaartbedrijf (L.V.B.) te Soesterberg (L.V.A.). vleugel- en staartschetsen en 8 foto's. (formules, berekeningen,tabellen en grafieken).

    Rapport V.1214
    De filmregistratie van de duikvlucht van het vliegtuig no.81, type FK 56 op 4 Januari 1940 - inhoudsopgave - in opdracht van het Luchtvaartbedrijf (L.V.B.) te Soesterberg (L.V.A.) - schetsen van de kenteekens aan de vleugel, grafieken en duikvlucht

    Rapport V.1224
    Verslag van eenige kunstvluchten met het vliegtuig no.83 type FK.56 op 26 en 29 Maart 1940 - inhoudsopgave - fabrieksvlieger Schmidt Crans - vliegveld Waalhaven. (tabellen en grafieken).

    Rapport S.214
    Rapport over de contrôle der sterkteberekening van het onderstel van het Koolhoven vliegtuig type FK56B

    Rapport M.929
    Vochtgehalte- en sterktebepaling van een stuk Bovengording Sb-V4, F.K.56 tussenrib 17820. Onderzoek van ongeval FK.56.

    Rapport S.139
    Contrôle van de sterkte van het vliegtuig FK 56

    Rapport S.175
    Contrôle van de sterkte van het vliegtuigtype FK.56A

    Rapport S.212
    Rapport over de contrôle der sterkteberekening van den vleugel van het Koolhovenvliegtuig type FK 56B

    Rapport S.214
    Rapport over de contrôle der sterkteberekening van het onderstel van het Koolhoven vliegtuig type FK56B

    Rapport S.219
    Contrôle van de sterkteberekeningen van staartvlakken, rolroeren, besturing en landingskleppen van het type FK 5603.

    Rapport S.221
    Onderzoek naar de mogelijkheid van breuk door rolroeruitslag bij het ongeval met het vliegtuig FK 5603

    Rapport S.222
    Onderzoek naar de rolroerwerking bij het vliegtuig FK 5603 in verband met de stijfheid van den vleugel
    Laatst gewijzigd door Classic; 27 juli 2017 om 22:56

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •