Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Mustang ML

  1. #1
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Mustang ML

    De volgende foto kreeg ik ca. 1948 van een LSK officier van de toenmalige staf op het Gevers Deynootplein. Deze foto was duidelijk bedoeld voor een publicatie en was denkelijk 'n soort overschotje.
    Op de achter kan stond geschreven: "Lt. Bill Jansen bestijgt zijn Pegasus, i.e. een van de Mustangs waarmede de M.L. tegenwoordig uitgerust is".

    Naam: img802.jpg
Bekeken: 836
Grootte: 108,8 KB

    'That's al folks', Jan

  2. #2

    Standaard

    Maar wel een mooi 'overschotje' Jan, bedankt voor het delen

  3. #3

    Standaard

    Naam: PhotoVerkenningsAfdelingKNIL-ml.jpg
Bekeken: 635
Grootte: 90,0 KBvoor de liefhebbers het embleem zoals op de mustang te zien

  4. #4

    Standaard

    P.V.A. stond voor Photo Verkennings Afdeling toch? Wat doet dat embleem op een Mustang? Het waren toch speciaal omgebouwde Mitchells die hiervoor gebruikt werden? Of was deze Mustang als een snelle verkenner ingedeeld?

  5. #5
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    In het boek van O.G. Ward "De militaire luchtvaart van het KNIL 1945-1950" staat op pagina 195 een P-51 van het P.V.A.
    Onder de linkervleugel een container waarin foto-apparatuur is geplaats.
    Daar stapt ook net een vlieger in, 1e lt B. Winck.

    P.V.A. had ook piper cubs om vanuit foto's te nemen.
    Laatst gewijzigd door Bofors; 14 november 2017 om 20:58

  6. #6

    Standaard

    Bij het opruimen kwam ik nog deze B-25 foto van de P.V.A. tegen, weet niet hoe ik er aan kom. Het is een kopie van een originele foto. De M-354 denk ca 1948.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  7. #7

    Standaard

    Bijgaande foto toont vier Mustangs boven Indië, en is uit het maandblad 'Cockpit' van eind jaren zestig.
    Ik vermoed dat de foto het demoteam van 122 squadron toont en dat het achterste toestel dan de H321 is en het toestel daarvoor de H319.
    De H322 kan een extra persoon vervoeren achter de stoel van de piloot.

    De foto staat niet in de boeken 'Van Glenn Martins en Mustangs' of 'De Militaire Luchtvaart van het KNIL 1945-1950' en ik zie ze ook niet op de websites van NIHM beeldbank of IPMS, dus daarom plaats ik ze hier zodat ze behouden blijft voor iedereen.

    Naam: Mustangs, waarschijnlijk van 122sqn demoteam (uit Cockpit eind jaren 60).jpg
Bekeken: 265
Grootte: 280,1 KB

    EDIT: naar aanleiding van de opmerking van Ruud heb ik de foto met gebruikmaking van een online tool wat verbeterd zodat het raster nauwelijks nog te zien is, en bovendien heb ik de foto iets lichter gemaakt want de originele foto was nogal donker.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 4 januari 2022 om 14:32 Reden: Foto vervangen door beter exemplaar.

  8. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    De foto staat niet in de boeken 'Van Glenn Martins en Mustangs' of 'De Militaire Luchtvaart van het KNIL 1945-1950' en ik zie ze ook niet op de websites van NIHM beeldbank of IPMS, dus daarom plaats ik ze hier zodat ze behouden blijft voor iedereen.
    Hallo,
    Van die formatie zijn meerdere foto's gemaakt.
    Ik heb er (o.a.) een op m'n site staan: http://www.hdekker.info/DIVERSEN/ned...l#P-51_Mustang
    Herman Dekker

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: img20220104_11212140. 1100 breed.jpg
Bekeken: 297
Grootte: 159,1 KB Naam: uitsnede.jpg
Bekeken: 238
Grootte: 58,0 KB

    Hallo Dagger.

    Even een tip. Kijk eens op je scanner of de mogelijkheid tot "ontrasteren" mogelijk is, de scan wordt dan nog beter. Nu zie je duidelijk het raster.

    Bij de oudere generatie is deze foto wel bekend. De bovenstaande zit in mijn verzameling (en is ook te zien bij Herman). Bij deze zie je de nummers van alle toestellen.
    Degene die in de 322 achter de piloot zit heeft het niet comfortabel, hij zit met zijn rug naar de vliegrichting (zie uitsnede).

    Groet Ruud en een gezond 2022.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 4 januari 2022 om 11:59

  10. #10

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Het probleem is denk ik niet de scanner, maar het daarna reduceren van de scan tot 16 % om een breedte van max 1100 pixels te krijgen.

    Omdat ik de foto moest retoucheren om de middellijn en nietjes (en nog wat vlekjes) weg te werken had ik gescand met 600 dpi (6800 pixels breed) want dan is het voor mij veel makkelijker om mooi te retoucheren dan als ik een scan met 100 dpi (1100 pixels breed) gemaakt had.
    Resultaat na bewerken zag er naar mijn smaak goed uit, maar na reduceren tot 16 % ontstond helaas een raster effect. Ik ben maar een amateur en heb geen professionele software dus misschien dat een expert het beter had gekund.

    Uploaden van de grote scan gaat niet want dan verkleint de forumsoftware de foto met ook een raster effect tot gevolg.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •