Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Nieuwe Geromy boektitel: de val van Java

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Nieuwe Geromy boektitel: de val van Java

    Ik was om eerlijk te zijn al weer vergeten dat deze titel in de maak was. Een samenwerking van Prudent Staal en Nico Geldhof;

    Het boek gaat hoofdzakelijk over de laatste maanden strijd en het drama bij Broome;

    http://www.geromybv.nl/epages/615752.../Products/1025

  2. Standaard

    Ik heb het boek "De val van Java" afgelopen week gelezen. De ontstaansgeschiedenis van het boek, zo blijkt uit het voorwoord, heeft de nodige hobbels gekend.
    192 pagina's, harde kaft, zwart wit foto's en een enkele profiel tekening van vliegtuigen in kleur.

    Beschreven wordt de evacuatie uit Java, de Broome ramp, de vervolgsituatie in Australië en op Ceylon en de bevelsvoering. Het boek eindigt ca. mei 1942.

    Ik ben geen materiedeskundige, maar mijn indruk is dat Nico Geldhof behoorlijk archiefonderzoek heeft verricht. Er staan ook veel noten en vindplaatsen aan het einde van ieder hoofdstuk.

    Wat mij opvalt is de chaotische bevelvoering in Java, geen evacuatievoorbereidingen, geen duidelijkheid of en waarom vrouwen en kinderen mee zouden mogen in de evacuatievliegtuigen en schepen, Broome, de ruzie tussen de bevelhebbers in Ceylon en Australíë over de in Australië verblijvende Catalina's, de overtocht van de Catalina's naar Ceylon, de beslissing van Helfrich om zijn hoofdkwartier op Ceylon te vestigen in plaats van aan te sluiten bij de Amerikanen.

    Vooropgesteld dat ik groot respect heb voor de uitgever en de auteurs om zo'n onderwerp in boekvorm uit te geven, want je weet zeker van tevoren dat er geld bij moet (het boek kost € 28,50) veroorloof ik mij wel een paar kritische opmerkingen. Wat het boek echt mist zijn een kritische redacteur, zie veel onnodige typefouten, een uitleg van de gebruikte terminologie (voor een niet MLD-er is bijvoorbeeld OVL2 niet duidelijk. De afkorting wordt wel verklaard aan het einde, maar met welke hedendaagse rang is deze te vergelijken?). Verder hadden de kaarten ook wel beter gekund, maken nu een rommelige indruk. Tenslotte is er een register, maar zijn de bladzijden niet vermeld. En voor de verkoop vind ik de voorplaat niet erg uitnodigend.

    Ondanks mijn kritische opmerkingen beveel ik het boek wel aan.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Henk Schakelaar; 5 maart 2018 om 11:22

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •