Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Maandag 15 jan 2018 NPO 2: docu Bergingsdienst Koninklijke Luchtmacht

  1. #1

    Exclamation Maandag 15 jan 2018 NPO 2: docu Bergingsdienst Koninklijke Luchtmacht

    Morgen 21:10 NPO 2 43 min
    Di 16 januari 2018 10:10 NPO 2 (hh)
    https://pers.omroepmax.nl/max-2doc-l...d-dan-vermist/
    2Doc: Liever dood dan vermist

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een groot aantal vliegtuigen op Nederlands grondgebied neergestort. Talloze toestellen, in veel gevallen mét bemanningsleden, blijken tot op de dag van vandaag niet te zijn geborgen.
    Regisseur Gisèla Mallant en interviewer Frénk van der Linden volgen de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht.


    En waarom wordt in de ene gemeente wél en in de andere niet tot berging van deze toestellen en militairen overgegaan?



    MAX 2Doc: Liever dood dan vermist


    Maandag 15 januari


    Maandag 15 januari zendt MAX om 21.10 uur op NPO 2 de 2Doc Liever dood dan vermist uit. In de Tweede Wereldoorlog stortten talloze geallieerde piloten en andere bemanningsleden met hun vliegtuig neer in ons land. Waarom wordt in de ene gemeente wél en in de andere niet tot berging van deze toestellen en militairen overgegaan? Regisseur Gisèla Mallant en interviewer Frénk van der Linden proberen deze vraag te beantwoorden in Liever dood dan vermist.




    In de Tweede Wereldoorlog gaven talloze geallieerde piloten en andere bemanningsleden hun leven in de strijd tegen Hitler. Duizenden stortten met hun vliegtuig neer in ons land. Tot op de dag van vandaag liggen velen nog in Nederlandse bodem. Nabestaanden van deze gesneuvelde bevrijders en betrokken inwoners menen dat zij een officieel graf verdienen. Regisseur Gisèla Mallant en interviewer Frénk van der Linden proberen in Liever dood dan vermist aan de hand van twee concrete gevallen een antwoord te vinden op de vraag waarom in de ene gemeente wél en in de andere niet tot berging van deze toestellen en militairen wordt overgegaan.
    In het Friese Wartena haalt Defensie in samenwerking met de lokale autoriteiten en een civieltechnisch aannemer een vliegtuigwrak uit de grond, in de hoop de staartschutter sergeant-majoor James Cooper op te sporen. In het Limburgse Echt-Susteren ligt het andersom. Hier blokkeren B&W en de abt van een klooster, dat in bezit is van de akker waar een toestel neerkwam, de berging. Dit tot leedwezen van familieleden van vier vermisten, onder wie boordwerktuigkundige sergeant Maurice Pepper.


    Centraal staat de vraag hoeveel Nederland verschuldigd is aan de piloten en andere inzittenden van geallieerde vliegtuigen die tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerden een eind te maken aan de bezetting van ons land en de rest van Europa. De documentaire laat zien welke conflicten en belangen in deze kwestie meespelen. Wat is de verantwoordelijkheid van gemeenten en wat is de betrokkenheid van het Rijk?

    Tot slot is Liever dood dan vermist herkenbaar voor iedereen die een dierbare heeft verloren. Hoe krijg je vrede met het verlies en op welke wijze kan het verleden worden afgesloten?

    MAX 2Doc: Liever dood dan vermist
    Maandag 15 januari

    Om 21.10 uur op NPO 2

    http://www.youtube.com/watch?v=uO7vvBwUXtM
    Laatst gewijzigd door stratofreighter; 14 januari 2018 om 22:08
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  2. #2

    Standaard

    Staat al geprogrammeerd !
    Groet, Trudy

  3. #3

    Standaard

    Niet te vergeten dat de voorzitter van de ARG-1940-1945 Johan Graas ook voorbij komt. De situatie mbt de vermiste vliegers in Nederland is schrijnend voor de nabestaanden. Alleen als er sprake is van direct gevaar voor omwonenden of commercieel belang dan gaat een gemeente over tot berging, als er dan nog toevalllig vermisten aan boord zijn dan wordt het een echt PR-festival en slaat men zich op de borst van kijk eens hoe goed wij zijn! De berging van de Wellington in het IJssemeer is alleen uitgevoerd vanwege de beoogde zandwinning op die plek en dan zijn een paar van die "eitjes" niet echt gewenst. Op het ogenblik heeft ARG 40-45 twee lopende onderzoeken met in total 9 vermisten (hun aanwezigheid in het wrak is aangetoond) en de gemeenten zijn stokdoof.
    Triest.
    Mvg
    Cees

  4. #4

    Standaard

    Negen bemanningsleden over twee wrakken verspreid...

    Sommige gemeenten zijn wel behoorlijk kort van memorie,
    we hebben Dodenherdenking 4 mei echt nog steeds niet afgeschaft...
    En daar zijn goede redenen voor.

    In Echt-Susteren helpt "naming and shaming" helaas niet echt:
    http://www.stichtingbergingstirlingw...l/pagina5.html
    Misschien wel na vanavond?
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  5. #5

    Standaard

    Wat vonden jullie van de documentaire?
    Als medewerker van ARG 40-45 ben ik niet objectief natuurlijk.
    Mvg
    Cees

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CeBro Bekijk bericht
    Wat vonden jullie van de documentaire?
    Als medewerker van ARG 40-45 ben ik niet objectief natuurlijk.
    Mvg
    Cees
    Ik vond het een heel interessante docu! Opvallend detail: de naam van Frank Gallion kwam voorbij (in een monument)
    De motor van zijn P-47 was in een akker van mijn opa ingeslagen, terwijl zijn toestel in het IJsselmeer is neergestort.
    Dit jaar is dat 75 jaar geleden. (http://www.americanairmuseum.com/person/67249)

  7. #7

    Standaard

    Inderdaad, dat viel mij ook op. Frank Gallion is later uit het Ijsselmeer geborgen en op passende wijze begraven, zijn Thunderbolt niet. Die zag ik eens in Lelystad tijdens een tentoonstelling en werd later in Aeroplane Monthly aangeboden aan ieder brits museum die het wilde hebben. Ik heb toen onmiddellijk met het museum Soesterberg gebeld en gevraagd of ARG het wrak niet kon verkrijgen omdat het toestel in Nederland was neergekomen en dus onderdeel uitmaakte van onze historie. Bas Kreuger die de advertentie had geplaatst had eerst een vaag verhaal en toen ik erop doorging gooide hij de telefoon erop, later belde ik weer en hetzelfde gebeurde. Het wrak is later geruild voor Duitse uniformen en in een Duits museum teruggekomen. Heb ooit eens een foto gezien dat alles op een grote hoop lag met een bordje erbij, het museum is later failliet gegaan en wat er van het wrak is geworden, iemand die het weet? Triest allemaal.
    Ten tijde van de berging van Lancaster DV286 in 2003 door ARG en de Marine lag er in de kantine van het schip een videoband met de berging. Die hebben we nog zitten kijken terwijl op een ander toestel men naar het innemen van Bhagdad zat te kijken. En buiten lagen de onderdelen van de Lancaster op het dek, heel raar allemaal. Zal ik nooit vergeten.
    Mvg
    Cees

  8. #8
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    In 1995 bezocht ik de expositie het Noodlot in het poldermuseum Lelystad. Daar werden de resten van de P47 van Frank Gallion getoond.
    Hier is een foto die ik nam:

    Naam: Nieuwe afbeelding (7).jpg
Bekeken: 1234
Grootte: 79,8 KB

    Het is triest dat men niet met zorg met de resten is omgesprongen. Jan

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CeBro Bekijk bericht
    Wat vonden jullie van de documentaire?
    Als medewerker van ARG 40-45 ben ik niet objectief natuurlijk.
    Mvg
    Cees
    Ik vond het een interessante documentaire.
    Wat mij opviel in deze documentaire, en ik heb dat geval de laatste 10 jaar steeds meer, is dat vooral latere generaties hier erg mee bezig zijn en ook heel heftig reageren.
    Degene die indertijd bij de oorlog betrokken zijn geweest reageren veel terughoudender/nuchterder.

    Mvg, Boris

  10. #10

    Standaard

    Dat klopt, de tweede en derde generatie is zeer betrokken en opvallend emotioneel.
    Cees

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •