Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Vliegveld Oostvoorne

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Let wel: de aanduiding G-1A is incorrect, de suffices werden nooit gebruikt, dit heeft men er later van gemaakt. Juister is: G-1 Mercury of Wasp.
    Bij Fokker had men het over de "LVB" en "Export", benieuwd hoe ze bij de LVA genoemd werden, grote en kleine?
    Op de foto zijn de resten van de 329 te zien, benieuwd waar ze heen gebracht zijn.
    Vraag me wel af waarom ze niet op het vliegveld geland zijn? Was het misschien onmogelijk door snel aangebrachte versperringen?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #12

    Standaard

    Fokker gebruikte "LVB" en "Export" in de interne communicatie om onderscheid te maken tussen beide kisten. Niet als type-aanduiding dus, maar om ze van elkaar in de interne communicatie te scheiden. Naar buiten toe werd er gecommuniceerd als Fokker G-1 Mercury en later ook G-1 Wasp (en in offertes werd ook het type vliegtuig gevolgd door het motortype). Zowel Mathieu als Daan hebben dus een punt, maar haal de "interne" en "externe" aanduidingen niet door elkaar

    Vliegveld Oostvoorne moet te drassig zijn geweest. In de communicatie in de meidagen is er sprake van dat de drie kisten vanaf het strand naar Haamstede zouden worden gevlogen. Uiteindelijk is dat zoals we weten niet gebeurd. Of de Duitsers de kisten hebben vernietigd?
    Wat betreft Oostvoorne zijn we als Stichting Fokker G-1 daar een aantal jaren terug geweest. Veel heeft het buiten wat mooie PR momenten (nog) niet opgeleverd. Maar je weet natuurlijk nooit.

  3. #13
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Het vliegveld Oostvoorne werd in 1939 samen met de duinen verkocht aan het Administratiefonds Rotterdam en de vergunning werd op 25 februari 1939 ingetrokken omdat de doelstelling van dit fonds niet overeen kwam met het exploiteren van een vliegveld.
    Ongetwijfeld heeft de drassigheid van het vliegveld ertoe bijgedragen dat het vliegveld in 1940 niet meer te gebruiken was..

    Volgens mijn gegevens werden de vliegtuigen ( na eerst zoveel mogelijk te zijn gecamoufleerd ) door de Duitsers op 14mei in brand geschoten zijn.

    Dat zij niet eerder weer het luchtruim hadden gekozen lag in het feit dat ten eerste er geen brandstof tijdig geleverd kon worden en ten tweede dat zij niet gestart konden worden omdat de benodigde start-slinger niet aanwezig was. ( deze moest door een plaatselijke smid eerst veranderd worden en kon voor de ontsnapping niet tijdig geleverd worden )

  4. #14

    Standaard

    Onderstaand eerst twee berichten uit het gevechtsrapport van de 3de JaVA:



    Vervolgens meldden de overgebleven vliegers zich bij de 2de JaVA (Schiphol) zich op 14 mei:



    Wanneer zijn de kisten nu vernield? Geen idee op bovenstaande informatie, maar op 14 mei wordt het pas gemeld.
    Als SFG-1 bezitten we een foto van de drie kisten tussen de badhokjes. Datum van opname is waarschijnlijk 12 mei. Vreemd genoeg lijkt de informatie van de 12de mei (de eerste twee stukjes tekst) te suggereren dat er met de achtermitrailleurs is geschoten op de vliegtuigen zonder dat de G-1s zijn ontdekt. Lijkt mij gezien het bestaan van die foto eigenlijk niet logisch.
    Daarnaast staat in de tekst dat het strand ook bij vloed prima is te gebruiken, waaruit m.i. blijkt dat Oostvoorne al geen optie was. Maar dat is natuurlijk invulling van mijn kant.
    Een andere mooie aanvulling komt uit het overzicht van de gevechtsvluchten van de IVde verkenningsgroep, op 10 mei verplaatst van Gilze-Rijen naar Haamstede (ja, zonder bescherming van jachtvliegtuigen... een paar antieke C.V en twee FK.51s...):

    Naam: 19400511 409_446140_0027.jpg
Bekeken: 459
Grootte: 33,8 KB

    Er staat letterlijk in de opdracht dat er 150 liter benzine gebracht moest worden en een aanzetslinger. Die opdracht is voltooid door Wildschut. Volgens mij is dat voldoende benzine om te starten voor Haamstede. Dat ligt op nog geen 10 minuten vliegafstand, misschien 15. Verdere aanvullingen staan in het Fokker G-1 boek deel 2 over pogingen om benzine te leveren.
    Wat betreft de aanzetslinger is het natuurlijk volkomen begrijpelijk dat men zo snel als mogelijk van Waalhaven wilde starten. Eveneens logisch is het dat de benzine inmiddels was verbruikt toen de vliegtuigen landden op het strand van Oostvoorne. Wat niet logisch is, is dat de vliegtuigen vanaf 11 mei voorzien van benzine op dat strand hebben gestaan en een paar dagen later in brand zijn geschoten. Natuurlijk, ik begrijp dat er een startploeg mistte en een goede slinger.. Maar dan nog: op Buiksloot werden D.XXI gerepareerd met kurk en pleister en op die manier vliegwaardig en gevechtsklaar afgeleverd..

  5. #15

    Standaard

    2 FK 51's? Ik meende dat er maar een operationele vlucht gemaakt is met een FK 51, of heb ik het nou niet goed begrepen?
    Overigens vind ik 150 liter benzine voor 3 G.1's niet bijster veel en of dat genoeg zou zijn geweest om te starten en naar een ander veld te vliegen weet ik niet.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    2 FK 51's? Ik meende dat er maar een operationele vlucht gemaakt is met een FK 51, of heb ik het nou niet goed begrepen?
    Overigens vind ik 150 liter benzine voor 3 G.1's niet bijster veel en of dat genoeg zou zijn geweest om te starten en naar een ander veld te vliegen weet ik niet.

    Groet,

    Mathieu.
    Molenaar zegt bewijs te hebben voor slechts 1 overgevlogen FK.51. Toch meldt de commandant van Haamstede dat er twee zijn aangekomen. Fotografisch is er bewijs van minstens 1 achtergebleven FK.51. Het FK verhaal tijdens de meidagen ga ik nog een keer wat beter uitzoeken. Het is het minst bekende verhaal tot nu toe, ook omdat ze niet zijn ingezet (volgens de commandant van het 2 LvR omdat er geen artillerieverkenners waren aangevraagd...- behalve dan bij de Wonsstelling, de Grebbelinie en het gebied rond de Moerdijk, eiland Dordrecht, maar dat terzijde)

    Of die 150 liter wel of niet voldoende was, ik heb geen idee. Daarnaast ook een open eind of de benzine is afgeleverd.

  7. #17
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Volgens het G.1 handboek had de G.1 twee benzinetanks van elk 550 liter, waarbij de linker tank uitgerust was met een reserve van 150 L.

    Dan is 150 inderdaad wel erg weinig. Aan de andere kant moeten we beseffen dat, als deze hoeveelheid door de lucht getorst moet worden, dit al best veel is. Uitgaande van 0.7 kg/L voor benzine, kom je uit op 105 kg. Dat is al fors hoor voor een toestel als de FK.51. Feitelijk neem je dan een (flinke) man extra mee.

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Overigens vind ik 150 liter benzine voor 3 G.1's niet bijster veel en of dat genoeg zou zijn geweest om te starten en naar een ander veld te vliegen weet ik niet. Mathieu.
    Mercury VIII, 2300 RPM, 550 HP, Rich Mixture , verbruik 60 Pints per hour

    50 Liter per G1 = 88 British Pints

    2 motoren = 120 Pints/Hour = iets meer dan een half uur vliegen

    Met langzaam aan vliegen en arm mengsel kan 50 Pints per uur gehaald worden
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 29 januari 2018 om 23:12

  9. #19
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Natuurlijk, ik begrijp dat er een startploeg mistte en een goede slinger.. Maar dan nog: op Buiksloot werden D.XXI gerepareerd met kurk en pleister en op die manier vliegwaardig en gevechtsklaar afgeleverd..
    Normaal gezien was er altijd een startslinger aan boord. Die hing aan de zijwand in de Marconisten ruimte. Dus 3 G1's zonder 1 slinger zou normaal gezien erg stom geweest zijn. En het zou niet erg moeilijk geweest zijn om met wat boeren / visser gereedschap de motoren te kunnen starten. ZHet waren inertia starters dus je hoefte hem niet door de compressie heen te slingeren

  10. #20
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard Ontwikkeling van het vliegveld

    Na even een uitstapje naar de tijd van het einde van het vliegveld, terug naar de ontwikkeling hiervan.

    Na de opening van het veld bleek er een grote belangstelling te zijn voor het gebruik van het vliegveld, de Rotterdamse Aero Club maakte al spoedig gebruik van het veld en ook de KLM en de Marine Luchtvaart Dienst troonden belangstelling om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

    Naam: ziekenwagen 1.jpg
Bekeken: 435
Grootte: 37,8 KB
    Ambulance voor een juist ingevlogen patiënt

    De in Rotterdam gevestigde olie maatschappij Ämerican Petroleum Company zag een mogelijkheid om zijn afzet te vermeerderen en gaf als schenking een mast en een windzak cadeau .
    Naam: vliegveld oostvoorne fuelshedAPC.jpg
Bekeken: 424
Grootte: 65,7 KB
    Brandstof en smeermiddelen depot

    Ook bouwde dit bedrijf een aantal loodsen waarin de vliegtuigen konden worden onderhouden en een loods voor de opslag van brandstof en smeermiddelen,

    Deze brandstof werd verkocht onder de naam STAN(dard) AV(iation) O(il )waaruit later de naam ESSO (Standard Oil) is ontstaan,

    In de midden jaren 30 bleek het veld toch nog te drassig voor wat zwaardere vliegtuigen en er bleven regelmatig plassen water op het veld staan door welke een landing op het veld niet aanlokkelijk maakte ( hoe diep is die plas me in ga storten?)

    Voor een verdere renovatie bleken er onvoldoende fondsen aanwezig zodat er weldra een einde kwam aan de status als vliegveld.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •