Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Welk toestel is dit?

  1. #1

    Standaard Welk toestel is dit?

    Ik vond deze in het beeldbank van defensie maar helaas is de kwaliteit niet al te best. Lijkt wel op 2 TIX rompen bij elkaar met push-pull opstelling in het midden. Heeft iemand een idee wat voor toestel dit is? https://nimh-beeldbank.defensie.nl/b...okker+tekening
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #2
    Geregistreerd
    17 februari 2018
    Berichten
    3

    Standaard

    Ik heb bij NIMH een kopie gedownload voor persoonlijk gebruik - daarna de afbeelding overgetrokken in Inkscape en als JPG geëxporteerd.
    Naam: Fokker jachtkruiser 1939.jpg
Bekeken: 474
Grootte: 364,4 KB

  3. #3

    Standaard

    Dit is geen Fokker ontwerp dat het "ontwerpnummerstadium" heeft gehaald. In het bijschrift wat via de website wel goed is te lezen, is dit een studieontwerp voor een 2-motorige luchtkruiser voor de LVA. Gezien de benaming LVA en het uiterlijk lijkt het mij inderdaad een kruising van een G-1, T.V en een T.IX gemaakt in of rond 1938. Zo te zien is het een 8-persoons vliegtuig(?!), alleen dat lijkt mij al problematisch..

  4. #4

    Standaard

    Wat voor motoren zou men in gedachten gehad hebben?

  5. #5

    Standaard

    Wat een bizarre configuratie. Ik vraag me af wat voor een taken dit vliegtuig moest uitvoeren.

  6. #6
    Geregistreerd
    17 februari 2018
    Berichten
    3

    Standaard

    Er is al een tijd een lopend onderwerp op Secret Projects Forum over Fokker projecten, ik heb de tekst van één van de bijdragen van forumlid lark maar gekopieerd:
    https://www.secretprojects.co.uk/for...html#msg324183

    A bit more info.

    "Luchtkruiser" design study only.
    Fokker drawing 47992 May 1939

    Few information is available since the ' Luchtkruiser' concept was already outdated in 1939.
    Ontwerp number (design number) is not known but could be (NOT sure) 185.
    Only one original drawing remains.

    Some details.

    construction : all metal.
    weight : 10 tons
    max. speed : 450 km/h
    engines : RR 'Merlins' , Junkers Jumo or Daimer-Benz. No type numbers known.
    all engines of at least 1100 Hp.
    armament : two guns of unspecified type in the 2 noses
    4 Mg's in the tailbooms.
    bombload max. 2000kg
    crew : 2 pilots & 6 gunners also acting as observer , radioman etc.
    development time 2 a 3 years

    What ever the reason for this design was is not known since it was to expensive
    to construct and at the time already obsolete.

    Translated and abridged from : 'Een Opmerkelijk Ontwerp' - (A Remarkable Design)
    By Frits Gerdessen in the Dutch magazine " Luchtvaart " - (Aviation) of May 1998 - page 47.
    Het is niet duidelijk wat voor motoren de ontwerpers precies in gedachten hadden. De T.9 had 2 x Bristol Hercules van 1375 pk nodig, 2 x RR Merlin lijkt me wat zuinig voor een veel zwaarder toestel. In Duitsland werd op dat moment de Jumo 222 van meer dan 2000 pk ontwikkeld, in Engeland was Rolls-Royce met de Vulture bezig. Het is voor mij wat moeilijk te beoordelen in hoeverre Fokker's ontwerpers op de hoogte waren van die precieze motoren, maar het lijkt me dat ze redelijkerwijs konden vermoeden dat motoren van 2000 pk of meer in ontwikkeling waren in Duitsland, Engeland en de VS. Of het realistisch was om uit te gaan van de beschikbaarheid van dergelijke motoren is een andere vraag.
    Laatst gewijzigd door Arjen; 18 februari 2018 om 14:58

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •