Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31

Discussie: Onbekend RAF vliegtuig

  1. #11

    Standaard

    MIjn eerste gevoel was dat dit een Bristol Blenheim moest zijn, maar de vorm van de voorrand van het roer klopt niet met het roer van een Blenheim en dit geldt ook voor de hoogteroeren.

    Gebaseerd op de trimvlakken en het navigatie lampje, kom ik ook tot de conclusie dat dit inderdaad een Hawker Hurricane is. Gebaseerd op de vorm en plaatsing van de fin-flash, is het inderdaad een foto vanaf midden 1940, zoals Henkypenky al wist te melden. Daarvoor stond de driekleur op het roer en vanaf 1941 was de witte baan beduidend smaller.

    Met groet,
    Huub

  2. #12

    Standaard

    De staart van de Blenheim is wat puntiger. Verder is het een grote kist, er zou meer 'rommel' moeten liggen. En daarbuiten, er ligt op de tweede foto een lijn motor en de Blenheim heeft twee radialen.
    Ik houd het op een Hurricane.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

  3. #13

    Standaard

    De vorm van de horizontale en verticale staartdelen, de stoel, de lijnmotor op de voorgrond (RR Merlin met drie uitlaten) en de afgebroken houten propeller: dit is m.i. een Hurricane.

  4. #14

    Standaard

    Jullie hebben me overtuigd, dank. In het begin had ik niet meteen gezien dat het inderdaad twee fotos van het zelfde wrak waren.
    Hoewel er uit de fin flash niets valt af te leiden (er was in de meidagen een enorme variatie door de vrij recente chaotische invoering) is het toch logisch dat het 1940 was.
    Het interessante is dan dat het vrijwel zeker een crash uit de meidagen moet zijn, want zo veel Hurricanes zijn er in 1940 niet in Nederland neergestort. (Ik ga hier uit van de betrouwbaarheid van de SGLO lijst).
    Gezien het landschap is dit Holland en niet Zuid Limburg, waardoor die crashes alsmede die in de Noordzee afvallen.
    Dan blijven er slechts 4 kandidaten over: de 4 Hurricanes van No.17Sqn die op 11 mei rondom Dordrecht werden neergeschoten.
    N2407 (Hulton Harrop) deze sprong per parachute, dus het toestel crashte. Deze fotos tonen volgens mij geen verticale crash maar een zeer zware noodlanding.
    N2403 (Donne) gedood in de crash
    P2758 (Luck) gevangen genomen
    N2405 (Slee) gedood in crash
    Hoewel Sgt Luck echt geluk zou hebben gehad als hij de crash met dit toestel zou hebben overleefd, lijkt me dat gezien de schade niet heel waarschijnlijk.
    Dus ik hou het er voorlopig op dat dit dan de N2403 of N2405 zou moeten zijn. Bij gebrek aan meer gegevens.

    Groeten, Pieter

  5. #15

    Standaard

    Twee aanvullingen: Donne heeft een keurige noodlanding gemaakt en is 13 mei aan z'n opgelopen verwondingen bezweken in een noodhospitaal te Numansdorp. Dus deze Hurricane valt af. George Slee heeft per parachute zijn brandend toestel verlaten en is dusdanig hard neergekomen dat hij in de nacht van 11 op 12 mei in een noodhospitaal het leven liet. Het zou dus het toestel van Slee geweest kunnen zijn, vandaar ook mijn belangstelling voor deze foto's.

    Naam: Hurricane - 001c.jpg
Bekeken: 666
Grootte: 274,3 KB

    ook het serienummer wat Pieter geeft is niet goed; op mijn foto lijkt het meer op *2555. De precieze crashlocaties van de toestellen van Slee, Hulton Harrop en Luck zijn mij onbekend. 'Leuk' verhaal in deze:
    "Voor de start (van 17 Squadron HN) speelt zich een gebeurtenis af, die op zich niets om het lijf heeft, maar naar later blijkt wel grote invloed heeft op de levens van twee mannen. Omdat er meer piloten dan toestellen zijn, laat squadron leader Tomlinson twee tossen om die ene beschikbare plaats. P/O. Cyril Hulton–Harrop is de gelukkigste, hij wint de toss en P/O. Harold Bird-Wilson moet in Engeland achterblijven."

    Foto uit mijn eigen collectie, citaat uit mijn boek; Luchtoorlog Hoeksche Waard.

  6. #16

    Standaard

    Zonder enige twijfel een Hurricane, kijk maar naar de hoogteroeren en de karakteristieke trimvlakken, horn balance, licht op achterzijde richtingsroer.
    Mvg
    Cees

  7. #17

    Standaard

    Dan de hamvraag: zijn de foto's in Nederland terecht gekomen?! Het zou natuurlijk mooi zijn als er op die manier weer een vraag is opgelost.

    Volgende foto die ik tegenkwam betreft wel een Blenheim. Ik denk persoonlijk Nederland, maar wie het weet mag het zeggen: https://www.ebay.de/itm/k-Foto-Flugz...53.m1438.l2649
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  8. #18

    Standaard

    Hi HankyPenky,
    dat was heel nuttige info, hartelijk dank. Vooral de foto helpt een boel.
    Er zijn meerdere fotos van dit toestel maar dan altijd met onleesbare serial, waardoor er veel speculatie was over datum en locatie.
    Dat is nu opgelost: dit is de YB-I N2556 van Donne die bij Numansdorp neerkwam.

    Het gecrash-landde toestel op de fotos is dus vrijwel zeker de N2403 of N2405.

    Jan, de Blanheim is een ongeindentificeerde No 18 Sqn Blenheim, er zijn meer fotos van maar zonder leesbare serial. Echter vrijwel zeker in België, hoewel theoretisch Nederland ook mogelijk is, rondom Roermond en Venlo zijn er 3 neergekomen. Maar eerlijk gezegd lijkt het landschap daar niet op, dus ik houd het op België.

    Groeten, Pieter

  9. #19

    Standaard

    Beste Pieter,

    Dank voor je aanvullingen. Weer een mysterie minder.. Zijn de Hurricane foto's in Nederland gebleven? Zou mooi zijn!
    Het 18 Sqn heeft best veel vliegtuigen verloren in Nederland en België en ik dacht eerder aan Nederland. Niet dus. Hopelijk komt er nog een keer wat duidelijkers boven tafel zodat ook die kist "bekend" word.

  10. #20
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkypenky Bekijk bericht
    Donne heeft een keurige noodlanding gemaakt en is 13 mei aan z'n opgelopen verwondingen bezweken in een noodhospitaal te Numansdorp.
    Dat is dan toch wel een merkwaardige (keurige) noodlanding.

    Adri

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •