Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31

Discussie: Onbekend RAF vliegtuig

  1. #21
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Dat is dan toch wel een merkwaardige (keurige) noodlanding.

    Adri
    Veel keurige noodlandingen waren fataal omdat de piloot met zijn hoofd tegen het vizier klapte.

  2. #22

    Standaard

    Ik bedoelde keurige noodlanding voor iemand die inwendig gewond was geraakt door een schot door de zitting van de stoel. Normaal gesproken zou ook die verwonding te overleven zijn, ware het niet dat door de gevechten bij de Barendrechtse brug en
    's-Gravendeelse veer de echte ziekenhuizen onbereikbaar geworden waren. En, als ik nu de foto's waar we mee begonnen zijn vergelijk met die van de Hurrucane van Donne, zie ik een finflash die meer vierkant is, een vorm die tegen het einde van de Slag om Engeland in de mode kwam.

  3. #23

    Standaard

    Kan volgens mij nog wel een andere Hurricane zijn , tenminste 8 Hurricane's zijn op land neergestort....

    http://verliesregister.studiegroeplu...rea=&airfield=
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  4. #24
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Oud draadje, maar ik haak er toch even op in.
    De foto waarmee deze draad begint, staat in het boek 'En nooit was het stil' (deel 1) van Gerrit Zwanenburg. Pagina 311. Zwanenburg meldt dat dit de Hurricane IIc is van F/lt. Stevens, 253 squadron. Het zou zijn neergekomen bij Hulten in de nacht van 15/16 december 1941. De vlieger kwam om het leven. Stevens voerde een intruder-missie uit boven Gilze Rijen. Hij had eerder een Ju 88 in brand geschoten en crashte slecht 600 m. van de plaats waar de Junkers neerkwam. Er staat trouwens nog een foto van het wrak in, die hier niet is getoond.
    Het genoemde boek (deel 1 en 2, gepubliceerd in 1990) beschrijft op dagelijkse basis de operaties die door de geallieerde luchtmachten boven Nederland zijn uitgevoerd tussen mei 1940 en mei 1945. Het is alleen antiquarisch te koop voor nogal hoge prijzen, maar toevallig blijkt het te leen via mijn eigen bibliotheek (in gekopieerde vorm weliswaar) bij de openbare bibliotheek van Arnhem. Ik ben de boeken op dit moment aan het doorspitten op voor mij relevante informatie.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 22 mei 2021 om 17:08

  5. #25
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Hij staat trouwens ook in het verliesregister van de SGLO, maar je moet even verder kijken dan 1940;
    https://verliesregister.studiegroepl...rea=&airfield=
    Laatst gewijzigd door HansV.; 21 mei 2021 om 17:55

  6. #26
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    De naam Stevens en een Hurricane als intruder deden bij mij een belletje rinkelen. Vond zojuist een artikel over hem in oude uitgave van het tijdschrift Flypast.
    2e foto van dit draadje staat in dit artikel. Idd het toestel van Richard Playne Stevens.
    Kennelijk vloog hij met een "Havoc" (van Sqn 23) naar Gilze Rijen en bleef daar nog nadat de Havoc terug gevlogen was.

  7. #27
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bofors Bekijk bericht
    De naam Stevens en een Hurricane als intruder deden bij mij een belletje rinkelen. Vond zojuist een artikel over hem in oude uitgave van het tijdschrift Flypast.
    2e foto van dit draadje staat in dit artikel. Idd het toestel van Richard Playne Stevens.
    Kennelijk vloog hij met een "Havoc" (van Sqn 23) naar Gilze Rijen en bleef daar nog nadat de Havoc terug gevlogen was.
    Inderdaad. Zwanenburg wijdt er in zijn boek een heel verhaal aan, met vermelding van dezelfde feiten. Waarbij overigens in het midden blijft of de Havoc Gilze-Rijen wist te vinden. Hij zou hebben gebombardeerd, maar Duitse bronnen melden op die datum geen bommen op Glize-Rijen

  8. #28
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Waarschijnlijk werd de Havoc bij intruder operaties ingezet om vijandelijke bommenwerpers neer te schieten als zij gingen landen op hun thuisbasis en niet als
    bommenwerper (een nieuw type operatie destijds). Stevens kreeg de leiding over een kleine test-eenheid (met 3 piloten afkomstig van Sqn 615 en Sgt Scott van Sqn 3) die samen met Havoc intruder toestellen
    van Sqn 23 de kennis ging ontwikkelen voor de later zo veel toegepaste intruder missies over bezet Europa.
    Op 12 december '41 werd Stevens nog ingelicht dat hem de DSO werd toegekend. De uitreiking hiervan aan hem heeft hij niet meer mee mogen maken.

  9. #29
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard

    In "Vijf jaar Luchtfront" deel 3, wordt de crash van Stevens vermeld. Inclusief een foto van een totaal vernielde Hurricane. Tekst bij de foto is als volgt : "--- Het wrak van de Hurricane van Flt.Lt. R.P. Stevens, DSO, DFC amd Bar, die vlak nadat hij een landende Ju 88 in brand heeft geschoten, door onbekende oorzaak neerstort tussen Rijksweg en spoorlijn, vermoedelijk nabij de Haansberg. Fl.Lt. Stevens komt daarbij om het leven. Even boven het midden op de foto is de ovale pantserplaat zichtbaar die de vlieger aan de rugzijde moest beschermen. Deze tragische gebeurtenis heeft plaats in de avond van 15 december 19yt41, om 21.38 uur.--- "

  10. #30
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bofors Bekijk bericht
    Waarschijnlijk werd de Havoc bij intruder operaties ingezet om vijandelijke bommenwerpers neer te schieten als zij gingen landen op hun thuisbasis en niet als
    bommenwerper (een nieuw type operatie destijds).
    Zwanenburg heeft een Brits rapport (van Fighter Command) gevonden dat meldt: "Havoc startte om 20.10 uur naar Gilze-Rijen wierp vier bommen op de startbaan. Eén Hurricane om 20.40 uur opgestegen voor een patrouille bij Gilze-Rijen wordt vermist".

    In het algemeen is het inderdaad zo dat intruder-acties gericht waren op het neerschieten van Duitse vliegtuigen tijdens de landing. Ik ga ook slechts af op wat Zwanenburg te melden heeft en als het ergens zwart op wit staat zal het ook wel zo gebeurd zijn. Althans: er lijken bommen te zijn afgeworpen. Zoals ik al eerder schreef worden die (alweer volgens Zwanenburg) niet gemeld door Duitse bronnen.
    Er waren (dat schrijft Zwanenburg in dit specifieke geval niet, maar weet ik dan weer uit het boekje 'Doelwit Gilze Rijen', dat al in de jaren '70 verscheen) ook in de buurt van Gilze-Rijen één of meerdere schijnvliegvelden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •