Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BennoT6 Bekijk bericht
In "Vijf jaar Luchtfront" deel 3, wordt de crash van Stevens vermeld. Inclusief een foto van een totaal vernielde Hurricane. Tekst bij de foto is als volgt : "--- Het wrak van de Hurricane van Flt.Lt. R.P. Stevens, DSO, DFC amd Bar, die vlak nadat hij een landende Ju 88 in brand heeft geschoten, door onbekende oorzaak neerstort tussen Rijksweg en spoorlijn, vermoedelijk nabij de Haansberg. Fl.Lt. Stevens komt daarbij om het leven. Even boven het midden op de foto is de ovale pantserplaat zichtbaar die de vlieger aan de rugzijde moest beschermen. Deze tragische gebeurtenis heeft plaats in de avond van 15 december 19yt41, om 21.38 uur.--- "

Ik noemde in mijn andere reactie het boekje 'Doelwit Gilze-Rijen, dat een soort voorloper is van 'Vijf jaar luchtfront'. Die laatste reeks zal ongetwijfeld veel uitgebreider en vollediger zijn dan 'Doelwit Gilze Rijen'. Ik heb het boekje nu niet direct bij de hand, maar zal later eens kijken of de crash daar ook al in vermeld wordt.
De Haansberg is nu een industrieterrein en onderdeel van de bebouwde kom van Rijen. Hemelsbreed iets meer kilometer van de oost-west baan van de vliegbasis. Op de topografische kaart 1:25.000 van 1940 staat het als een gehucht van enkele huizen, ongeveer halverwege Rijen en Hulten, inderdaad tussen de Rijksweg en de spoorlijn.