Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Bristol-Lissabon '40-'45

  1. #1
    Geregistreerd
    18 maart 2018
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1

    Standaard Bristol-Lissabon '40-'45

    Als nieuweling even korte intro - Mijn naam is Roel Ovinge en ik ben geïnteresseerd in alles wat vliegt.
    Qua Nederlands luchtvaart gaat mijn speciale interesse gaat uit naar de KLM en MLD, zowel 'vroeger' als nu.

    Over het vroeger van de KLM ben ik op zoek naar (foto-)materiaal van het tijdperk 1940-1945, waar Parmentier met een grote groep Hollanders de lijndienst Bristol-Lissabon onderhield met 5 kisten (DC2, DC3s en later Dakota's).
    Mijn oom was 2e piloot Dirk de Koning, die samen met Quirinus Tepas, Rozevink en van Brugge en de G-AGBB (PH-ALI "Ibis"), op 1 juni 1943 door de Duitsers boven de golf van Biskaje zijn neergeschoten.
    Komend juni is dat precies 75 jaar geleden.

    Ik ben in bezit van de vele boeken met diverse theorieën vele boeken die dit voorval aanstippen (series Jan Hagens en Geldof (Sqn 320), Flight 777, Bloody Biscay, Sluipvluchten naar Lissabon, en nog heel veel meer).

    Daarnaast altijd op zoek naar foto's en materiaal met info van die tijd - de kisten waarmee ze vlogen, vliegvelden Whitchurch, Portela, Sintra, etc.

    Een voorbeeld van wat ik onlangs gevonden heb is het volgende YouTube filmpje over het 75-jarig bestaan van het vliegveld Portela bij Lissabon.
    Op 0:09 sec van het filmpje zie je heel kort de G-AGBD "Buizerd" op Portela tijdens de officïele opening op 15 okt 1942. Volgens het logboek van Dirk de Koning vloog hij als 2e piloot samen met Quirinus Tepas als gezagsvoerder op deze openingsvlucht op de Buizerd.


    Overigens is in één van de boeken van Jan Hagens ook eenzelfde fotootje te zien van de Buizerd bij deze opening.

    Ik zal zo nu en dan het nodige plaatsen van wat ik tot nu toe gevonden. Mocht iemand iets hebben, een foto of ander materiaal, dan houd ik met van harte aanbevolen.
    Roel

  2. #2

    Standaard

    Hoi Roel,

    Welkom hier, een interessant gebied waar je interesse ligt! Je bent hier zeker niet de enige. Ben benieuwd wat je zoal aan materiaal hebt, heb je het logboek van je oom zelf? Bijzonder dat het bewaard gebleven is.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Welkom! Interessante materie, ook 73 jaar na dato

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •