Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Sinds wanneer hadden ze in Noorwegen een Fokker T.V ;-)

  1. #11

    Standaard

    De aanvulling van Frits heb ik per ongeluk foutief overgenomen: die luidt dat Hooftman veronderstelde in een nummer van Cockpit dat er tot 1944 een T-V bij een bedrijf o.a. heeft gevlogen. Dus niet bij de Luftwaffe. Bij deze wil ik dat dus rechtzetten.

    Inhoudelijk denk ik overigens dat er meerdere kanshebbers zijn. Er zijn tenslotte meerdere T-V bommenwerpers in Duitse handen gevallen. In elk geval de 863, maar ook de 852 heeft op Schiphol gestaan in mei 1940 (of is die verbrand tgv de aanvallen?), de 857 en de 859 - waarvan de laatste ook met Duitse balkenkruizen is gesignaleerd. Kortom, leuke materie, maar we kunnen niet iets definitief concluderen n.a.v. deze foto..

  2. #12
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Beste allemaal,

    In mijn gegevens kwam ik deze foto tegen van dezelfde T.V maar met een ander, kleiner, Duits toestel erbij. (De kruizen zitten op verschillende plaatsen)

    Bij de tekst van onderstaande foto werd aangegeven dat het om de 861 zou gaan, vermoedelijk op Schiphol.

    De lichte kleur van de neusbeschildering op de 863 lijkt breder dan op de foto, Twijfel of dit wel of geen kandidaat kan zijn.
    Op de 859 is die minder strak, dan op deze foto en valt dus ook af.
    Daarmee zou de 861 een kandidaat kunnen zijn, maar daar heb ik helaas geen goede foto van.

    Misschien kan iemand hier wat mee.
    Groeten Stef

    Naam: T.V 861 vermoedelijk op Schiphol Duits toestel op voorgrond.jpg
Bekeken: 320
Grootte: 479,6 KB

  3. #13

    Standaard

    , ja hoor , dat is hetzelfde toestel. Toch een beetje jammer dat het niet in Noorwegen is ....



    https://sites.google.com/site/wo2vpr...-10-fokker-t-v
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door eric7325; 3 april 2018 om 18:21

  4. #14

    Standaard

    Mooi Stef! Kan natuurlijk altijd nog ergens anders zijn dan Schiphol. Zo te zien is de hangar gecamoufleerd, weet iemand wanneer de Duitsers begonnen met zulke maatregelen op Schiphol?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #15
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Kennelijk is de eerdere verkoop afgeketst, want ik heb de foto voor een bescheiden prijsje aan kunnen kopen!
    Groeten,
    Edwin

  6. #16

    Standaard

    Afgaande op de foto en de bekende historie die o.a. door Frits Gerdessen wordt geschreven in zijn Profile over de Fokker T.V zijn er een aantal kandidaten. De T.V 861 in elk geval absoluut niet. Die was namelijk op vliegveld de Vlijt (Texel) in mei 1940 en werd daar op 11 mei op het vliegveld zelf in brand geschoten. De spoorbreedte van de T.V was namelijk te groot om naar een - al van tevoren voorbereide - gecamoufleerde opstelplaats te worden gereden; de brug over de greppel was te smal voor de T.V.

    Dan blijven er een aantal kandidaten over:
    851 onderdelenbron
    852 in reparatie bij Fokker
    857 in reparatie na oorlogsschade in de meidagen, maar niet meer gereed gekomen
    859 was in reparatie nadat het hydraulisch systeem op 10 mei was beschadigd
    860 was eveneens in reparatie na een noodlanding bij Beilen in november 1939
    863 in reparatie na oorlogsschade in de meidagen, maar niet meer gereed gekomen
    864 in reparatie bij Fokker(?) na een ongeval in april 1940

    Een aantal kisten hebben een een tijdje "buiten" opgesteld gestaan, c.q. in een hoek van Schiphol bij de BomVA hangar verzameld geweest: 857, 863, 852. Die waren ook allemaal in meer of mindere mate beschadigd. De 851 en de 860 moeten bij Fokker zijn geweest voor reparatie, blijven de 859 en 864 over. Van beide kisten is niet veel bekend, wel dat de 859 de Duitse balkenkruizen heeft gevoerd.
    Qua camouflagepatroon neig ik naar de 863 die een hangaar is ingeschoven. Ook de afgenomen motorkappen kunnen een aanwijzing zijn, al is dat natuurlijk bij elke T.V mogelijk..
    Laatst gewijzigd door LVA-40; 16 april 2018 om 12:02

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •