Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Herdenking bombardement Moerdijkbruggen - 2018

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Herdenking bombardement Moerdijkbruggen - 2018

    Beste mensen,

    Zoals elk jaar organiseert de Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug 1940 ook dit jaar weer een herdenking, waarbij we zeven gesneuvelde Nederlandse vliegers herdenken. Zij waren gestuurd op 13 mei 1940 om de Moerdijkbrug te vernielen en zo de Duitsers in hun opmars tegen te houden. Dit werd gedaan met de laatste operationele Fokker T.5 bommenwerper, de 856, en twee Fokker G.1 jachtkruisers.

    Wat er toen gebeurd is, is bij ons wellicht goed bekend. Echter niet bij veel anderen. De doelstelling van de stichting is dan ook om het verhaal door te geven. Een paar dagen voor de herdenking geven we dan ook vanuit dat oogpunt een gastles op een school in de regio. Deze scholieren zullen ook op de herdenking aanwezig zijn.

    In de bijlage kunt u de uitnodiging vinden. Jullie zijn van harte welkom!

    Vriendelijke groet,

    Daan Kaasjager
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)

  2. #2
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Was vorig jaar een indrukwekkende en passende ceremonie Daan. Zal proberen om er dit jaar weer bij te zijn.

    Adri

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Beste mensen,

    Bij deze nog een reminder voor de herdenking: vanmiddag om 1 uur begint de herdenking, bij het begin van het fietspad over de Moerdijkbrug, aan het einde van de Rijksstraatweg in Dordrecht.

    Vriendelijke groeten,

    Daan Kaasjager
    Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug 1940

  4. #4
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Hoe was het dit jaar Daan? Nog interessante toespraken?
    Kon er dit jaar helaas niet bij zijn.

    Adri

  5. Standaard

    Voor het eerst dat ik hiervan hoor. Op welke dag wordt dit gehouden, hoop er dan volgend jaar e.v. bij te zijn.
    Pieter van Wijngaarden, Papendrecht.

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het was een mooie, integere herdenking. Dit jaar vloog een Harvard van de KluHV over (wel zeven of acht keer). Verschillende media hebben erover geschreven, waaronder Dordrecht.net: https://www.dordrecht.net/nieuws/201...-moerdijk.html

    We houden elk jaar een herdenking. Meestal is dit op de datum zelf (13 mei) maar mocht dit afwijken, dan geven we dat op tijd aan. Onze website: 13mei1940.nl.
    Voor zover ik weet is het de enige herdenking die concreet gericht is op de luchtoorlog in de meidagen.

    We richten ons op het persoonlijke, de moed, en het doorgeven van het verhaal.

    Groet, Daan

  7. #7
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Aan deze herdenking wordt (behalve de lokale sufferdjes) onterecht weinig aandacht besteed.
    Dit jaar kon ik er weer bij zijn en het was goed georganiseerd en indrukwekkend.

    Naam: 2023 05 Moerdijkherdenking 1.jpg
Bekeken: 102
Grootte: 486,1 KB
    Daan leidde deze bijeenkomst met o.a. speeches van een nabestaande, een Dords raadslid en een Klu majoorvlieger, die kruitdamp had geroken. Na een gedicht van 2 schoolkinderen werd de Last Post geblazen, een minuut stilte in acht genomen en het Wilhelmus gezongen, het eerste couplet en het oh zo belangrijke zesde. Het zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar zo'n ceremonie en de gedachte aan 7 jonge mensen die 83 jaar geleden een gevaarlijke en eigenlijk onmogelijke missie gingen vliegen, maakt mij erg emotioneel.

    Naam: 2023 05 Moerdijkherdenking 2.jpg
Bekeken: 103
Grootte: 457,2 KB
    Na afloop gaf Daan een interview vlakbij een Dikke Daf. Eigenlijk wel passend, want in 1940 was de LVA nog onderdeel van de KL.

    Naam: 2023 05 Moerdijkherdenking 3.jpg
Bekeken: 109
Grootte: 142,8 KB
    Ik wil jullie de fly past niet onthouden. Voor een lens van een slimme telefoon vind ik het nog wel de moeite waard. En het geluid van de Merlin van de Mk IX blijft indrukwekkend zoals hij een paar keer laag overkwam.

    Adri

  8. #8
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dank voor je reportage Adri!

    Na afloop zijn we weer des te meer geïnspireerd geraakt om dit te blijven doen. Beluister ook de woorden van de majoor: https://youtu.be/YrYk36aF1fs

  9. #9
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.912

    Standaard

    Ja, mooi in beeld gebracht... respect.

  10. #10

    Standaard

    Het was inderdaad een goede bijeenkomst. Fijn dat er ook zoveel betrokkenheid was!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •