Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Duitse Bf109 in Nederland

  1. #1

    Standaard Duitse Bf109 in Nederland

    Bijgaand een foto van een Bf-109 die ergens in Nederland is neergekomen.

    https://www.ebay.de/itm/Orig-Foto-Me...wAAOSwcwVa9IfE

    Naam: Bf109 Nederland.jpg
Bekeken: 288
Grootte: 193,3 KB

    Ik heb te weinig kennis van de verliezen van de Bf-109 hier in Nederland, maar het lijkt wel verdacht veel op een Nederlands tafereel.
    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #2

    Standaard

    Dit is 'm Jan (in het Engels):
    May 11: 2./JG26 Messerschmitt Bf109E-1. Engine damaged by ground fire, possibly during transfer flight from Waalhaven back to Bönnighardt, and wrecked in forced-landing at Dordrecht-Krispijn, overturning in the process. Pilot believed unhurt and rescued by local German Fallschirmjäger. Aircraft Red5+ a 100% write-off.
    This loss is usually reported as May 12 subject of late reporting, probably because the unit had been operating for the day from occupied Waalhaven airfield.

    Groeten, Pieter

  3. Standaard

    En met voorgaande informatie kunnen we de locatie terugvinden

    Naam: snip_20180516164333.jpg
Bekeken: 264
Grootte: 58,4 KB

    De gebouwen in de achtergrond van de originele foto staan er nog steeds.

    Naam: snip_20180516164320.jpg
Bekeken: 266
Grootte: 85,7 KB

    Het grote gebouw zou de school kunnen zijn.

  4. #4
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    237

    Standaard

    Prachtig speurwerk Gerard. Ik denk dat je de spijker precies op de kop slaat.

    Adri

  5. #5

    Standaard

    Top!

    In de SGLO database staan echter wat andere gegevens over de identiteit van een Bf109 die bij Krispijn is neergekomen (https://verliesregister.studiegroepl...ea=&airfield):
    Op 11 mei 1940 een E-3 van 3./JG 51 waarbij de vlieger werd gevangen genomen, Uffz. F. Schreiter.

    Zijn er dan twee Bf109s op 11 mei neergekomen bij Krispijn, of is het dezelfde kist?
    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  6. #6

    Standaard

    De SGLO database is in ieder geval voor de meidagen behoorlijk onbetrouwbaar! Zit vol dubbeltellingen, onbevestigde verliezen en fouten. Net als de Brongers-lijsten trouwens. Ook als er bevestigde updates/correcties zijn is de SGLO zeer traag in het updaten, als dat al gebeurt. Dus je moet alles controleren en cross-checken.
    V.w.b. de verliezen rondom Dordrecht zijn dit de andere twee Bf109's op 11-5:

    3./JG51 Messerschmitt Bf109E-3. Believed shot down in combat with Hurricanes of No. 17 Squadron south of Rotterdam and crash-landed in the Merwedepolder east of Dordrecht 4.30 p.m. LT 5.10 BST. Possibly that attacked by Sgt Pavey. Uffz. Fritz Schreiter captured wounded. Aircraft a 100% write-off.

    3./JG51 Messerschmitt Bf109E. Believed shot down in combat with Hurricanes of No. 17 Squadron south of Rotterdam, and crashed at Lindtse Benedendijk, west of Zwijndrecht 6.30 p.m. LT 5.10 BST. Possibly that claimed by F/O Meredith. Uffz. Franz Schild killed. Aircraft a 100% write-off.

    Groeten, Pieter

  7. #7

    Standaard

    De SGLO database is in ieder geval voor de meidagen behoorlijk onbetrouwbaar! Zit vol dubbeltellingen, onbevestigde verliezen en fouten. Net als de Brongers-lijsten trouwens. Ook als er bevestigde updates/correcties zijn is de SGLO zeer traag in het updaten, als dat al gebeurt. Dus je moet alles controleren en cross-checken.
    Even een toelichting; de SGLO verlieslijst is opgezet door de leden van deze club, waar ik overigens ook lid van ben, en het pad om tot een betrouwbare lijst te komen was: eerst alles verzamelen wat er bij de leden aanwezig is en daarna al deze bijdrages te controleren op juistheid en wanneer nodig te corrigeren. Dus er zitten nu nog steeds dubbeltellingen, onbevestigde verliezen en fouten in. Als je lid zou zijn van de SGLO zou je gezien en gelezen hebben dat er al een heleboel dubbeltellingen, onbevestigde verliezen en fouten uit de lijst zijn gehaald. Maar dat is een gigantisch karwei en ik zou bijna zeggen als je het zo goed weet, waar is dan jou bijdrage aan deze lijst?

    Sorry moest me even van het hart

  8. #8

    Standaard

    Oeps, dat is wel heel erg makkelijk, dus er mogen geen opmerkingen gemaakt worden? Heel erg dun ijs als je het mij vraagt. Maar dat deed niemand

  9. #9

    Standaard

    Natuurlijk mag je opmerkingen maken, maar dan wel graag een beetje opbouwend. Als je zelf dingen plaatst als 'believed shot down' en 'possibly that' in één zin lijkt het mij een gevalletje van wel de splinter van een ander en niet je eigen balk zien. Pieter weet ook dat de gegevens over de mei-dagen incompleet, tegenstrijdig en soms helemaal fout zijn. Dus om daar dan zo'n opmerking over te maken, ging mij even te ver.

  10. #10

    Standaard

    Nog even de 'definitieve' punt zetten; om te laten zien dat de Verlieslijst beter is dan wat Pieter beweert en dat hij met zijn post #2 twee toestellen door elkaar haalt. In Bulletin 363* van december 2015 schrijft Jaap Woortman het volgende:

    T0506, 11-mei 1940, Dordrecht (Merwepolder) Bf-109E-3, 3./JG51, Uffz. F. Schreiter.
    Bronnen: Lijst Peter Grimm, Schuurman lijst nr 56, Werkgroep Meidagen aanvulling 542
    Bronger zegt in 'Gebroken vleugels van de Duitse adelaar dat hij in 'Opmars naar Rotterdam, deel 1 op pag. 99 een foto van dit toestel heeft gepubliceert.


    (bron 'Opmars naar Rotterdam, deel 1, pagina 99

    Maar hier maakt Brongers toch echt een foutje. De bovenstaande foto geeft niet de resten van het toestel van Uffz. F. Schreiter weer. De onderstaande foto doet dat wel. Hij maakt deel uit van een serie die gemaakt is na de capitulatie. Op een van deze foto's is het nummer 5 op het toestel te zien. Door de gebouwen in de achtergrond hebben we kunnen achterhalen dat deze foto gemaakt is ten oosten van de wijk Krispijn te Dordrecht. Rechts zien we de Julianakerk
    met daarnaast, het gebouw met de trapgevel, het huidige B&B Bommelstein.


    (bron Beeldbank NIOD nr. 118158, collectie Verzetsmuseum Friesland

    Het toestel van Uffz. Fritz Schreiter moet in het luchtgevecht in de namiddag van 11 mei met de Hurricanes van no. 17 Sqn. RAF in de motor geraakt zijn. De vlieger heeft het toestel moeten verlaten boven het Eiland van Dordrecht. De Bf 109 is doorgevlogen met een stilstaande motor en is bij het neerkomen over de kop geslagen op het open terrein ten zuiden van het spoorwegstation in Dordrecht.



    Het tijdstip van decrash is ongeveer 17:00 uur (NT). Schreiter werd door de Nederlanders gevangen genomen en keerde na de Nederlandse capitulatie bij zijn eenheid terug.
    Conclusie: In de vermelding Merwepolder vervangen door Krispijn.

    Wat ook weer betekend dat a) inderdaad updates niet snel genoeg inde digitale versie van de verlieslijst komen, al kan ik op dit moment geen enkele Bf-109 crash op 11 mei terugvinden, en b) dat Gerard de lokatie perfekt herkend heeft.
    * Als je geen lid bent van de SGLO zie je dit soort verbeteringen uiteraard niet.
    Laatst gewijzigd door henkypenky; 22 mei 2018 om 21:08 Reden: Aanvulling

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •