Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33

Discussie: Convair 340 naar Aviodrome

  1. #21

  2. #22
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Twee zaken springen er uit:
    - De gebruikte startbaan was officieel buiten gebruik wegens onderhoud.
    - Het brandblussysteem van de linker motor is niet geaktiveerd ondanks een visuele waarschuwing (lamp) en een gesproken waarschuwing door één v.d. passagiers.
    En waarom kon hij geen hoogte houden met één motor vol pot? Iets met de vaanstand van de linkermotor?

    Adri

  3. #23
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Mij viel op dat het toestel circa 5 maanden niet had gevlogen voor het ongeluk.....

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    - De gebruikte startbaan was officieel buiten gebruik wegens onderhoud.
    Wel de juiste gegevens overnemen.
    Op het veld van vertrek was de baan open.
    Er zou een tussenlanding worden gemaakt te Pilanensburg" en deze baan was in onderhoud.


    "Pilanesburg aerodrome was closed for fixed winged aircraft as indicated in the Notice to Airmen (NOTAM) No. B0930/18"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    En waarom kon hij geen hoogte houden met één motor vol pot? Iets met de vaanstand van de linkermotor?
    De linkermotor geeft dan veel weerstand.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  5. #25
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Vandaag bericht op Teletekst pagina 105.

    Fout piloten volgens onderzoekers.
    Noodprocedures niet gevolgd.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 augustus 2018 om 17:56

  6. #26
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    De linkermotor geeft dan veel weerstand.
    Daarbij ga je er van uit dat in vaanstand zetten niet lukte. Maar dat lees ik nergens in het verslag.

    Adri

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Daarbij ga je er van uit dat in vaanstand zetten niet lukte. Maar dat lees ik nergens in het verslag.

    Adri
    Het rapport goed lezen is van belang.

    "The damage observed on the propeller was indicative of damage caused during rotation of the propeller that was not turning at high power."

    De linker motor werkte tegen ipv mee!

    Classic

  8. #28
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Ronald, met alle respect, maar als amateurvlieger vind ik dit moeilijk te begrijpen. Kan jij het uitleggen?
    Toch een poging mijnerzijds. De waargenomen schade aan de propeller lijkt te zijn veroorzaakt door een met lage snelheid roterende propeller.
    Mijn redenering: de tips van de propbladen waren dus voornamelijk omgebogen in axiale richting.
    Een in vaanstand staande prop buigt niet zo makkelijk in axiale richting, dus...

    Adri

  9. #29
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Daarbij ga je er van uit dat in vaanstand zetten niet lukte. Maar dat lees ik nergens in het verslag. Adri
    Op pagina 8 :

    1.1.17 "At no stage did the pilots or the LAME discuss or attempt to extinguish the left engine fire"

    dan volgt de juiste procedure bij brand :

    als eerste in vaanstand zetten van propellor

    De piloten en de bwk hebben helemaal niks gedaan behalve kennelijk aan elkaar vragen welke motor in brand stond


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Mijn redenering: de tips van de propbladen waren dus voornamelijk omgebogen in axiale richting.
    Een in vaanstand staande prop buigt niet zo makkelijk in axiale richting, dus... Adri
    Propeller bladen doen rare dingen als ze ergens tegen aankomen. Belangrijk bij vaanstand is dat een propeller geen platte plank is.

    Het buitenste deel wil de propeller tegen de klok in draaien en het binnenste deel met de klok mee.

    Mooi vind ik deze type schade aan propeller bladen en de discussies die daarop volgen :


  10. #30

    Standaard

    In dit draadje van een ander forum staat ook het nodige: https://www.pprune.org/rumours-news/...africa-11.html
    Wat er allemaal vam klopt weet ik niet, we moeten dus maar wachten tot het definitieve onderzoeks rapport uit komt.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •