Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Mogelijkheden voor replica stuurwiel?

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Mogelijkheden voor replica stuurwiel?

    Beminde forumleden,

    Mijn Hampden cockpitreconstructie mag zich verheugen in hernieuwde aandacht. Het plan is om een replica stuurkolom met stuurwiel te fabriceren. Nu is een stuurkolom niet zo moeilijk maar een stuurwiel wel. Ik heb wat zitten snuffelen op het gebied van 3d printen maar dat is geen goede optie. Nu is de vorm niet zo gecompliceerd maar gaat het om een semi halve boog met drie steunen. Een houten mal maken en die dan laten gieten is een optie, maar heeft iemand misschien ervaring of tips in deze?
    Hoor het graag.
    Bvd
    Cees
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #2

    Standaard

    Beste CeBro,
    Het meest eenvoudige is het hebben van een tekening! Vervolgens met een 5-assige freesbank uit een blok aluminium 7075 uit laten fresen. West End uit Lisse heeft die mogelijkheden.
    Succes
    PST

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Prudent Staal Bekijk bericht
    Beste CeBro,
    Het meest eenvoudige is het hebben van een tekening! Vervolgens met een 5-assige freesbank uit een blok aluminium 7075 uit laten fresen. West End uit Lisse heeft die mogelijkheden.
    Succes
    PST
    Ik werk ook voor een bedrijf met de nodige 5-assige freesbanken en ik ontwerp ook veel delen die daar op gemaakt worden.
    Natuurlijk kan dat maar ik denk dat je voor 5000 euro (ex btw ) nog niet klaar bent.......
    Ik weet niet waarom het uit 7075 moet maar een massief blok zou ook al een paar honderd euro zal gaan......
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 7 augustus 2018 om 10:20

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de tip Prudent.
    Mvg
    Cees

  5. #5
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik ben geen persoon die mooi dingen met z'n handen kan maken, maar ik kijk wel naar Discovery Channel

    Daar zie je regelmatig (in auto/motorprogramma's) dat men buizen in de gewenste vorm kan buigen. Op bovenstaande foto zie ik een 3-puntige ster (zou te lassen moeten zijn) en 'koeiehoorns', die je kunt buigen uit buizen en daarna vastlassen. Lasnaadjes mooi wegschuren, verven en klaar ben je.
    Ik denk dat er ook wel bedrijven zijn die (fiets) frames kunnen buigen en dat je daar terecht kunt.

    Zo maar een simpele opmerking van mij...

  6. #6

    Standaard

    Ook een mogelijkheid is het uit multiplex te maken. Maak één keer de vorm van het stuurwiel in 6mm multiplex en gebruik deze als mal. Teken met de mal net zoveel plaatjes multiplex af als je nodig hebt om de gewenste dikte te bereiken. In de binnenste plaatjes kan je eventueel 'kanalen' maken voor kabeltjes of iets dergelijks. Uiteindelijk lijm je de heleboel op elkaar en dan is het schuren tot de gewenste vorm bereikt is. Afwerken met lakplamuur en verf.

    Naam: Yoke.jpg
Bekeken: 385
Grootte: 59,3 KB

    Methode en tekening komt uit 'Building Recreational Flight Simulators' door Mike Powell. Het werkt ook, want ik heb zelf een kopie van de bracket gemaakt waarmee in een P-51B de rails van stoel vast zit; het grijze geval op de linker foto

    Naam: 2Brackets.jpg
Bekeken: 500
Grootte: 74,2 KB

    Ja, hij moet nog een keer geverfd worden.

  7. #7

    Standaard

    Dat is mooi werk HP.

  8. #8

    Standaard

    Super van dit forum. In zeven posts, drie oplossingen. Het is fijn om op deze manier elkaar te kunnen helpen.
    Succes,
    PST

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •