Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: 2018 recente crashes: het Haarlems Dagblad snapt het niet helemaal...

  1. #11

    Standaard

    Dit is totaal Uit de lucht gegrepen!
    Moderne Zuigermotoren hebben een betrouwbaarheid van ongeveer gemiddeld kans van 1 op de 10.000 uur om kapot te gaan tijdens het vliegen, moderne straalmotoren 1.000.000 !
    Dit vind ik stemmingmakerij en niet gestoeld op enige vorm van onderzoek en/of wetenschappelijk bewijs.
    Er zijn ook mensen in dit forum die hier wel kennis van hebben.
    Groeten,
    PST


  2. #12
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt.

  3. #13
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Prudent Staal Bekijk bericht
    Dit is totaal Uit de lucht gegrepen!
    Moderne Zuigermotoren hebben een betrouwbaarheid van ongeveer gemiddeld kans van 1 op de 10.000 uur om kapot te gaan tijdens het vliegen, moderne straalmotoren 1.000.000 !
    Dit vind ik stemmingmakerij en niet gestoeld op enige vorm van onderzoek en/of wetenschappelijk bewijs.
    Er zijn ook mensen in dit forum die hier wel kennis van hebben.
    Groeten,
    PST


    Sorry maar ik zorg er altijd voor dat ik mijn onderzoek redelijk diepgaand doe :

    ATSB Report B20070191 : Reciprocating-Engine Failure:An Analysis of Failure in a Complex Engineered System


    Uit dit rapport :
    During the period 2000 - 2005 1,270 aircraft, powered by multiple reciprocating engines, on the Australian register operated for a total of about 220,000 hours. Of these aircraft around 200 were employed in low-capacity public transport with (8 to10 passengers) providing an important public transport connection throughout regional Australia. In the period January 2000 to December 2005, twenty powertrain structural failure events in high-power (300 to 375 brake horsepower) horizontally-opposed, reciprocating engines were associated with air safety occurrences reported to the ATSB. These occurrences range in severity from: in-flight engine shutdown to engine failure and forced landing; engine failure combined with in-flight fire and fracture of both upper engine mounts; and a fatal accident involving a regular public transport flight following the structural failure of both engines. Powertrain structural failure has the capability to create a threat to safe operation despite the redundancy provided by twin propulsion systems and pilot training to respond to a period of abnormal operation following the failure of one propulsion system.

    Dus 220000 uur , 20 motor serieuze motor problem = 11000

    Verder in dit rapport :

    The UK AAIB, in the course of its investigation of the Cessna 404 Titan G-ILGW accident (UK AAIB report 2/2001), raised the issue of engine reliability with several regulatory agencies and asked for data on in-flight shut-downs by different models of reciprocating engines. The response from the FAA, and other agencies, was that no reliable data exist for this kind of comparison, largely due to ‘gross under-reporting’ of in-flight shutdown of general aviation piston engines. The FAA assessed the rate as ‘between 1 per 1,000 and 1 per 10,000 flight hours’.

    Dan straalmotoren algemeen :

    ATSB Report AR-2013-002 : Power plant failures in turbofan-powered aircraft 2008 to 2012

    Despite the complexity of modern turbofan engines, their reliability is evidenced by the remarkablylow rate of power plant occurrences. With a combined total of over five and a half million flighthours for turbofan engine aircraft between 2008 and 2012, there were only 280 occurrencesrelating specifically to the powerplant systems (or approximately one occurrence every 20,000 flight hours). Additionally, the vast majority of these (98%) were classified as being a low riskrating occurrence with a low or no accident outcome. Only four were classified as medium risk,two as high risk and one as very high risk. None resulted in injury to passengers or crew.

    Let wel een "ocurence" kan iets simpels zijn als een iets hogere vibratie of temperatuur. In die 5 en half miljoen vlieguren waren er maar 2 echte "engine failures"

    Nu de General Electric GE90 : It has an in-flight shutdown rate (IFSD) of one per million engine flight-hours

    Record Year For The World's Largest, Most Powerful Jet Engine


    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 9 augustus 2018 om 21:52

  4. #14

    Standaard

    In het vlieghandboek dient het toelaatbaar startgewicht zodanig te zijn, dat het vliegtuig met één motor uit toch een stijgvlucht kan maken, om vervolgens een veilige landing te maken. Als dat niet kan, is er sprake van een ontwerpgebrek, of het vliegtuig krijgt geen TC. Cijfers van betrouwbaarheid van zuigermotoren zijn ongetwijfeld lager per gebeurtenis, maar dat komt ook voort, uit de lagere gebruikscijfers. Een zuigermotor wordt niet 6000 uur per jaar gevlogen, lijkt me.
    Een discussie over een lager veiligheids niveau van vliegtuigen gebaseerd op regels uit 1965 of 1985 of 2015 is altijd lastig. Een 737 met regels uit 1965 is niet verboden in de civiele luchtvaart, noch de A320 uit de jaren 80. Ook dat komt weer voort uit het aanbrengen van een ontwerpwijzigingen (AD's) als het niveau van de toenmalige regels niet gehaald blijkt te worden.

  5. #15
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Om betrouwbaarheid van motoren in een juiste perspectief te plaatsen :

    Stel je vliegt met je Cessna Zuigermotor vliegtuig voor 10.000 uur met een snelheid van 150 km/u dan leg je een afstand af van 1.5 miljoen kilometer
    Kan je voorstellen dat met het een auto ( goed onderhouden ) 10.000 uur rijd zonder dat de motor er mee stopt ( 10.000 x 80 = 800.000 km )

    Het is gewoon onvoorstelbaar hoe betrouwbaar eigenlijk straalmotoren zijn

    1.5 miljoen uren maal 750 km/u is meer dan 1 miljard kilometer

    Dus misschien kunnen we beter zeggen :

    Vliegtuig Zuigermotoren zijn betrouwbaar , echter Straalmotoren zijn ongelooflijk betrouwbaar

    Nog even een kleine toegift : grote straalmotoren = 10.000 rpm ( x 60 x 1.5 miljoen uren ) = 0.9 biljard omwentelingen

  6. #16

    Standaard

    Heeft dhr. Koldenhof al een nieuw artikel geschreven n.a.v. het ongeval gisteren in Munster-Osnabruck?
    "Alle lesvluchten moeten worden verboden want het is levensgevaarlijk om iemand die nog moet leren vliegen in een toestel te zetten."

  7. #17

    Standaard

    Even terzijde, in vervolg op Pims opmerkingen, een straalmotor is niet alleen zeer betrouwbaar, maar de (moderne) motoren zijn bovendien ongelooflijk zuinig, ze draaien zeer hoog op de efficientiegrafiek (Reken maar uit, een A380 gebruikt per passagier in vergelijking met een auto ca 1 op 33. Een dieselauto haalt dat normaliter niet). In de jaren 50 experimenteerde Bristol in Engeland met een auto, die een klein straalmotortje had, die -meen ik- een elctromotor aandreef. Helaas zijn die proeven gestopt, maar mij lijkt, dat je met zo'n configuratie en een moderne straalmotor buitengewoon zuinig kunt rijden. Maar zoals gezegd, dit terzijde.

  8. #18

    Standaard

    Washout,

    Ik heb grote twijfels aan jouw veronderstelling dat een straalmotor energiezuiniger zou zijn dan een dieselmotor.
    De amerikaanse M1 Abrams tank gebruikt een straalmotor. Dit bleek niet echt energiezuinig. Ook zijn er locomotieven geweest met straalmotoren. Die waren ook niet echt energiezuinig.
    Omdat een straalmotor eigenlijk rond een ideaal toerental moet functioneren is het gebruik in voertuigen niet echt handig. De straalmotor loopt teveel buiten zijn ideale toerentalgebied. Dit levert ook problemen op.

    Al met al best veel getest, maar niet echt ideaal bevonden.

    Mvg, Boris

  9. #19

    Standaard

    De Bristol, als ik mij goed herinner, draaide op zijn optimum toeren, constant. Via regelingen draaide de elactromotor variabel voor de autowiel-aandrijving. Wellicht was het verbruik in die tijd niet gunstig genoeg om de proeven voort te zetten. Dat zou nu misschien andrs zijn.

  10. #20

    Standaard

    Grappig om te zien hoe een reactie op een slecht geschreven stukje in een lokale krant al snel veranderd in een discussie over techniek.

    Even als reactie op het bericht van Washout en de reactie van Boris daarop. Bij een zuigermotor wordt een mengsel van met relatief veel brandstof (Explosie grens tussen de 1,4 en 7,6%) om gezet in een mechanische kracht die vervolgens via allerlei overbrengingen waar onder een propeller voor voortstuwing moet zorgen. Omdat er bij een straalmotor veel minder mechanische overbrengingen zijn, met allemaal hun eigen rendement, zou een straalmotor effectiever met zijn energie om moeten kunnen gaan.
    Ik weet te weining van het onderwerp om te verklaren dat dit ook zo is, maar vanuit mijn theoretische technische gevoel denk ik dat straalmotor effectiever moet (kunnen) zijn.

    Met groet,
    Huub

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •