Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Fokker D.XXI wrak?

  1. #1

    Standaard Fokker D.XXI wrak?

    Gevonden op rommelmarkt, fotoalbum met foto's van het bombardement van Rotterdam. Onder meer een foto van volgens mij het wrak van een Fokker D XXl. Is er iemand onder ons die hier nog een nummertje aan kan plakken?

    [IMGA][FIELDSET]Naam: Wrak.jpg
Bekeken: 607
Grootte: 296,7 KB[/FIELDSET][/IMGA]

  2. #2

    Standaard

    Toestel van Guus Kiel? Of misschien toestel bij Wassenaar?

  3. #3

    Standaard

    Wow, wrak is volgens mij nog een te groot woord. Ik denk dat dit gaat om de kist van Ruys de Perez, de 222 bij Wassenaar idd.

  4. #4

    Standaard

    Als type en locatie kloppen zou het de 238 van Res.1e Lt-Vl A.H. Bodaan kunnen zijn, op 10 mei neergeschoten bij het bombardement van de 3 T-V'n op Waalhaven.

  5. #5

    Standaard

    Zijn er foto's van de gecrashte 238 bekend?

  6. #6

    Standaard

    Niet dat ik weet. Gezien het feit dat de romp niet is geknakt c.q. vernield door impact denk ik niet dat het de 238 is geweest. De D.XXI 222 lijkt mij meer voor de hand liggend; deze kist is meer dan vakkundig door omwonenden en belangstellenden gesloopt in de weken na zijn noodlanding in mei 1940: https://www.tracesofwar.nl/sights/10...D-XXI-0222.htm

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smokes Trail Bekijk bericht
    Zijn er foto's van de gecrashte 238 bekend?
    Ik heb die nog niet gezien. Dit lijkt me in ieder geval niet om het wrak van de 222 te zijn, die was niet verbrand. Dit wrak lijkt wel uitgebrand te zijn.

  8. #8
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Dit wrak lijkt wel uitgebrand te zijn.
    Lijkt mij ook.
    Van de houten vleugel achterligger zijn nog restanten te zien.
    Echter het lijkt er op dat de brand niet erg heftig geweest was ten opzichte van andere D21 de verbrand zijn.
    Verder valt me op dat de propeller is verwijdert door met de motor reductie kast en al te verwijderen.
    Het buizen frame is opvallend kaal. Geen instrumenten paneel restanten, geen olie koeler, geen restanten benzine tank etc.

    Dan toch de 222 die dan uiteindelijk in de fik is gestoken door een stel kwajongens.......

    Staan er nu ronde prikdraad paaltjes op de achtergrond ?

  9. #9

    Standaard

    De gebroken romp lijkt inderdaad op de 222 te wijzen, maar dit strookt niet helemaal met de foto van de 222 die op pagina 185 van het door Peter de Jong geschreven boek over de D.21 te vinden is. Het kan natuurlijk zijn dat de 222 alsnog door de Duitsers (of kwajongens) in de brand is gestoken, maar dit komt weer niet overeen met het beeld dat de Duitsers alle gecrashte vliegtuigen hebben geborgen.

    Ook is de schade aan de uitlaatring van het wrak niet te zien op de foto's op pagina 161 van de 222 in Peters boek.

    Mijn gok is dat het de 215 is waar Govert Steen mee op het strand van Kijkduin is geland en dat dit toestel is gebroken tijdens de berging. In ieder geval heeft dit toestel gelijksoortige schade aan de uitlaatring (Drukschade?). De door Pim opgemerkte paaltjes zouden best de prikkeldraad afzetting van de zeereep kunnen zijn.

    Met groet,
    Huub

  10. #10
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het lijkt zelfs alsof de dakconstructie (integraal met het buizenframe) ook verdwenen is.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •