Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Fokker D.XXI wrak?

  1. #11
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Mijn gok is dat het de 215 is waar Govert Steen mee op het strand van Kijkduin is geland en dat dit toestel is gebroken tijdens de berging.
    Volgens mij is de 215 uitgesloten omdat de onderste longeron buizen van de 215 waren verbogen en niet van ons onbekende wrak


  2. #12

    Standaard

    Dit is de D21 van 1e-lt-vlieger Focquin de Grave met nummer 213, die op 11 mei 1940 een noodlanding maakte op de Rijksweg Den Haag - Utrecht. Bij deze landing raakte hij een paaltje waardoor het vliegtuig een kwartslag gedraaid in de berm tot stilstand kwam. Later is volgens getuige het vliegtuig het taluut afgevallen. Aan de foto is te zien dat het vliegtuig verder is gesloopt door souvenirs-jagers. In het boek van Bart Rij hout 'de verloren strijd' staat op pagina 68 rechts bovenin een foto van het vliegtuig nog op de Rijksweg.
    Groetjes Martin

  3. #13
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Amonhorus Bekijk bericht
    Dit is de D21 van 1e-lt-vlieger Focquin de Grave met nummer 213
    Dit is of Ik denk dat dit is ?

  4. #14

    Standaard

    Nog een kleine toevoeging; in een officieel rapport, d.d. 12 mei 1940, staat dat deze vlieger gevlogen heeft met een stalen helm op, die hem voor een hersenschudding gered heeft. De vlieger Focquin had een Schot wond in zijn buik. Een juist passerende arts, B.H. Wormgoor uit Waddinxveen, heeft eerste hulp verleent, waarna hij door de ploeg uit Zevenhuizen naar het Iterson ziekenhuis in Gouda is gebracht.

  5. #15

    Standaard

    Hoi Pim, niets is zeker in de historische puzzel. Maar ik ken nog een andere foto van dit vliegtuig, die ik Frits en Willem heb voorgelegd. Dus laten we uitgaan van 80 procent zekerheid (? )

  6. #16

    Standaard

    Mooie vondsten en conclusies, maar m.i. is een analyse van de foto zelf de sleutel.
    Je ziet op de foto een frame dat achter de cockpit is afgebroken; de rest van het vliegtuig, richtingsroer en staartvlakken liggen ervoor. Met die schade is eigenlijk elke andere kist dan de 222 uitgesloten. Sporen van brand zijn zichtbaar, het is best lastig om een kaal frame van een D.XXI te krijgen door rib voor rib een vleugel te slopen. Van de 222 is bekend dat die is gesloopt door omwonenden. Al bekende foto's laten dat in verschillende stadia zien. Dit is dan de laatste foto van wat ooit de 222 was.

    De 215 is als mogelijkheid al uitgesloten door een foto.
    De 238 van Bodaan is met hoge snelheid de grond in gedoken en om die reden eveneens uitgesloten.
    De 213 kwam in een stuk aan de grond (en een frame breken net achter de cockpit lijkt me "much too heavy" voor omwonende slopers)

    Om bovengenoemde redenen blijf ik daarom bij de 222, al is er wel heel weinig van overgebleven...
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  7. #17
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik vind het heel aannemelijk klinken!

  8. #18

    Standaard

    Na alle reacties ga ik er ook vanuit dat dit de overblijfselen van de 222 zijn. Het wrak is flink gesloopt/vandalisme na de crash. De paaltjes en het cockpitframe op de achtergrond overtuigen mij. Het gras is gegroeid sinds de foto hierboven gemaakt is een week of twee/drie later?
    Laatst gewijzigd door Smokes Trail; 28 augustus 2018 om 09:35

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •