Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Dagje Toulouse

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Dagje Toulouse

    Beste mensen,

    Na mijn afstuderen ben ik gaan werken bij een klein ingenieursbureau. Afgelopen voorjaar onstond het plan om een bedrijfsuitje te doen naar Airbus in Toulouse. Je kan daar een soort combi-ticket kopen waarmee je eerst het Airbus Museum bezoekt en vervolgens een tour door de Airbus fabriek.

    Aldus geschiedde op 23 mei. 's Morgens vroeg stonden we met z'n allen paraat op Schiphol (we zijn met een man of tien). Het was wat grijzig en regenachtig. De heenvlucht zouden we met EasyJet doen. Daar heb ik geen geweldige foto's van, helaas.
    We vlogen met A319 G-EZAP, hieronder afgebeeld na aankomst op Toulouse.

    Naam: 101a.jpg
Bekeken: 535
Grootte: 255,4 KB

    Voor mij was dit een fantastische dag, onder andere omdat het mijn eerste lijnvlucht was.

    Naam: 102a.jpg
Bekeken: 459
Grootte: 237,0 KB

    Van het vliegveld gingen we met taxi's naar het museum. Officieel heet dit het Aeroscopia Aeronautical Museum.

    Naam: 201a.jpg
Bekeken: 483
Grootte: 295,5 KB

    Het eerste wat je daar binnen tegenkomt is de Super Guppy. Je kunt er niet omheen. De officiële kreet is Aero Spacelines Super Guppy SGT 201.
    Dit monster is gebaseerd op de Boeing C-97. Ik vind dat grappig, omdat Boeing zo feitelijk een tool heeft geleverd aan Airbus, waarmee zij de A320-serie konden bouwen.

    Naam: 202a.jpg
Bekeken: 434
Grootte: 233,9 KB

    Het exemplaar in het museum hebben ze opengeklapt. Ik realiseerde me pas daar dat dit eigenlijk een heel interessante constructie is. Toch was dit dagelijkse praktijk voor dit vliegtuig.
    We hebben er met z'n allen met verbazing en verwondering naar staan kijken.

    Vervolgens kwamen we de proto van de A300B tegen. Een zeer forse machine. Toch ziet hij er nog eenvoudig uit in vergelijking met hedendaagse toestellen. Beetje rechttoe-rechtaan.

    Naam: 207a.jpg
Bekeken: 434
Grootte: 321,0 KB

    Daarna loop je de Concorde binnen. Dit museum heeft twee Concordes staan.

    Naam: 208a.jpg
Bekeken: 449
Grootte: 187,8 KB

    De cockpit ontlokt ook altijd veel oh-en-ah-kreten. Gaaf om alle instrumenten te zien, het hele fuel-trim instrumentarium, ga maar door. De steam gauges zijn vandaag de dag allemaal vervangen door schermen, waarachter computers het grootste deel van het werk doen. Dat is het gevolg van een keuze: gaan we de mens alles steeds laten controleren of laten we alleen datgene zien wat er fout gaat?

    Naam: 213a.jpg
Bekeken: 446
Grootte: 352,6 KB

    Ikzelf ben altijd gefascineerd door de landingsgestellen.

    Naam: 212a.jpg
Bekeken: 431
Grootte: 228,9 KB

    Verder troffen we nog een aantal vliegtuigen aan. Allereerst een Mig-15bis. Ik heb het even opgezocht wat dit ding daar doet, tijdens het bezoek was ik veel te druk met praten, kletsen en kijken. Waarom het toestel er staat, weet ik echter nog niet.

    Naam: 216a.jpg
Bekeken: 486
Grootte: 240,9 KB

    Een Corvette, volledig geheten Aerospatiale SN-601. Geen bijzonder succesvol vliegtuig. Dit toestel is gebouwd tussen 1972 en 1978 en heeft gevlogen tot 2003.

    Naam: 217a.jpg
Bekeken: 464
Grootte: 323,8 KB

    Daarachter vonden we een Dassault Falcon 10. Dit toestel heeft het opschrift Banc d'essais Larzac. Flying Testbed dus, voor de Larzac motor.
    Deze motor was oorspronkelijk bedoeld voor de Corvette, maar de mare gaat dat ze uiteindelijk in Alphajets zijn gebruikt.

    Naam: 218a.jpg
Bekeken: 464
Grootte: 247,5 KB

    Er stonden nog een aantal interessante toestellen. Ik licht er nog twee uit.
    Allereerst de Nord 1101 Noralpha.

    Naam: 221a.jpg
Bekeken: 439
Grootte: 273,1 KB

    Daarnaast stond een Me-109, zilverkleurig en met het Airbus logo. Dit toestel is in 1944 in de buurt van Toulouse neergekomen.

    Naam: 222a.jpg
Bekeken: 464
Grootte: 250,1 KB

    Buiten stonden een Concorde, een Caravelle en een A400M.

    Naam: 294a.jpg
Bekeken: 420
Grootte: 272,6 KB
    Naam: 296a.jpg
Bekeken: 442
Grootte: 256,1 KB

    Wat volgde was een tour door de fabriek van Airbus. Dat is wat groot gezegd, maar leuk was het wel.
    We hebben vanaf een balkon een overzicht gezien van de fabrieken en zag een aantal A350's, A380's en A320's.
    In de fabriek zelf, in de hal die hieronder op de foto staat, vond de afmontage plaats van A350 en A380. We mochten er helaas geen foto's maken...
    Deze hal kregen we te zien vanaf een balkon, achter glas.

    Naam: 301a.jpg
Bekeken: 440
Grootte: 227,7 KB

    Daarna werd het bezoek afgerond door de binnenkant van de A400M te bekijken.

    De terugvlucht werd gedaan met de Blauwe Kroon: KLM dus. Deze keer een 737. Leuk om op dezelfde dag met deze twee types te vliegen.

    Naam: 406a.jpg
Bekeken: 431
Grootte: 193,6 KB

    Zo rond zes uur 's avonds waren we weer boven Nederland. Daar vlogen we vanuit het zuidwesten binnen, en kwamen min of meer langs Delft (in de verte).

    Naam: 407a.jpg
Bekeken: 413
Grootte: 185,0 KB

    Het was een bijzonder leuk dagje uit en we hebben er veel plezier van gehad.

    Groet, Daan

    Edit: de foto's zijn gemaakt door mij en een aantal collega's

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Daan.

    Mooie foto's en prima teksten, bedankt voor het delen.

    Groet, Ruud.

  3. #3

    Standaard

    Ja, mooie serie foto's, fraai museum.
    Op de foto van het landingsgestel van de Concorde is een grote hydraulische cilinder te zien, die waarschijnlijk de intrekcilinder is van het u/g. Daarboven is een kleinere cilinder te zien. Waar dient die voor??

  4. #4

    Standaard

    Leuke serie Daan, en bijzonder een bare-metal Bf-109 die zijn dun gezaaid.

  5. #5

    Standaard

    Leuk tripje Daan, als ik het goed heb dan is die "109" een Spaanse Hispano Buchon die is omgebouwd om op een 109 te lijken. Goed gelukt overigens.
    Cees

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Mooi verhaal Daan.

    Allereerst de Nord 1101 Noralpha
    en
    Daarnaast stond een Me-109
    De Nord Noralpha is een doorontwikkeling van de Bf-108 Taifun, die in de oorlog bij SNCAN (Nord) in licentie is gebouwd. De Bf-108 en de Bf-109 (of Me-109) waren tijdgenoten en hadden ook veel gemeen.

    Adri

  7. #7
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    De Nord Noralpha roept bij mij altijd sterke herinneringen op. Hier: Aeroclub de Moulins staat een gebeurtenis beschreven, die grote indruk op mij heeft gemaakt. Het is in het Frans maar even in het kort, er staat dat de chef-piloot van het vliegveld van Moulins in midden Frankrijk is verongelukt op 19 aug '63.
    Die dag was ik op Moulins en heb ik de chef-piloot, Marc Eskenazi, met een leerling zien vertrekken in de club Noralpha. Toen het bericht kwam dat ze in de mist met een haperende motor tegen een berg waren gevlogen, was de schok groot. De verslagenheid van iedereen op het vliegveld zal ik nooit vergeten. Niet alleen was het een beminnelijk mens, hij was ook een zeer kundig en ervaren vlieger.
    Ik heb nog nooit iemand een 3-voudige zoemer zien maken met een zweefkist. Dat deed Marc in rustige lucht bij de laatste start v.d. dag in een Morelli M-100:



    Adri

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •