Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: Vizier Fokker D.XXI

  1. #11
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Maar Pim, is er dan wel of geen verschil tussen de richtvizieren van de D.21 en de G.1?
    Fokker G1 Vizier

    Naam: G1071116.jpg
Bekeken: 730
Grootte: 35,3 KB

    Ben er nu wel bijna zeker van dat het vizier van Hembrug, Staatsbedrijf der Artelerie Inrichtingen, dit omdat ik diverse
    Hembrug tekeningen heb van andere vliegtuig vizieren

  2. #12
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

  3. #13
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Kijk!
    Kijk dit dan :
    Naam: Reflexvizier.jpg
Bekeken: 717
Grootte: 54,9 KB

    Oigee Reflexvizier, laat het MLM daar nu net daarvan twee ongebruikte exemplaren van in hun collectie hebben !!!

    Nedinsco = 'Nederlandse Instrumenten Compagnie' en dat blijkt een opgericht te zijn door Carl Zeiss om toch buiten Duitsland verder te gaan met optisch wapentuig

  4. #14
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Nedinsco, dat 'ken' ik in verband met de bommenrichter van de T.5.

    Mooi Pim! Maar: D.21 en G.1 dus hetzelfde vizier?

  5. #15
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Maar Pim, is er dan wel of geen verschil tussen de richtvizieren van de D.21 en de G.1?
    De twee vizieren waren verschillend. Bij de G1 versie loopt van de "grote" cirkel er een strip metaal onder de "stok" door.
    Verder was de D21 versie vast gemonteerd. De G1 versie moest snel op klapbaar zijn want de neus moest er af om de mitrailleur bakken te vullen.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  6. #16

    Standaard

    Aangezien het een behoorlijk uitgebreidt verhaal geworden is heb ik, op verzoek, er een apart draadje van genaakt.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #17

    Standaard

    foutje
    Laatst gewijzigd door eric7325; 10 oktober 2018 om 22:15

  8. #18
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Maar: D.21 en G.1 dus hetzelfde vizier?
    Ja, net als de C.X!

  9. #19

    Standaard

    Pim, van harte bedankt voor je (zoals gebruikelijk) duidelijk uitleg. Dit hele draadje is begonnen omdat Tom Wilps zich af vroeg of er tekeningen van het vizier waren en die vraag is dus inmiddels beantwoord.

    Het vizier lijkt technisch heel erg op vizieren die bij luchtartellerie werden gebruikt, zoals je al opmerkt denk ik dat het simpel is, maar heel bruikbaar is.

    Reflectie vizieren zijn misschien gemakkelijker, maar er waren nog wel meer vliegtuigen voor zien van hetzelfde soort statische vizieren als op de Nederlandse jagers weren toegepast (oa Bloch MB151). De gloeilampen in 1940 waren ook niet van dezelfde kwaliteit als die van 2010. Dus er waren ook diverse vliegtuigen die naast een reflectie vizier nog een statisch vizier hadden ((oa Curtiss P40).
    Ik kan een verhaal herinneren waarbij de vlieger (Sailor Malan) een gloeilamp moest wisselen tijdens een luchtgevecht. Ik kan me dan voorstellen dat een wat ouderwetser vizier dan toch z'n voordelen heeft.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Ja, net als de C.X!
    Nee dus, zie het antwoord van Pim een paar berichten geleden. Het verschil is misschien niet groot, maar op de fotos die ik eerder heb geplaatst duidelijk te zien.

    met groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 13 oktober 2018 om 14:49 Reden: Spelling blijft een moeilijk iets

  10. #20

    Standaard

    Ik kwam deze laatst tegen. Onderin zie je aanzichten het vizier.
    Naam: CANOPY2.JPG
Bekeken: 486
Grootte: 267,4 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •