Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 25 van 25

Discussie: Vizier Fokker D.XXI

  1. Standaard

    pssst.... het is artillerie. Als oud luchtdoelartillerist moest ik dit toch even kwijt.

  2. #22

    Standaard

    Hallo, ik kom dit topic nu pas tegen, interessant. In mijn boeken over de D.21 staat er erg weinig over moet ik bekennen. Het oorspronkelijke Franse boek dateert ook nog uit de prehistorie van het internet, toen je niet zo makkelijk de naam Goerz kon inkloppen en vinden.

    Uit bericht 13 van Pim blijkt dus, maar dat mag wel even benoemd worden, dat de ML in 1940 bezig was met de vervanging van de bestaande vizieren op de D.21 en G.1 door nieuwe Oigee-reflexvizieren, kennelijk van Duitse origine (Revi?) En daar heeft het Militair Museum twee prototypes van?

    Wat weten we verder? Het bedrijf oorspronkelijk van C.P. Goerz, in Wenen en Berlijn, maakte vizieren voor jachtvliegtuigen, niet alleen de lenzen, want de Oostenrijkse tak maakte zelfs nog reflexvizieren voor de RAF.
    https://de.wikipedia.org/wiki/Optisc...lt_C._P._Goerz
    http://spitfirespares.co.uk/gunsites.html

    De Finnen gebruikten het Goerz-telescoopvizier dus in elk geval. Al vervingen ze het later vaak door een Revi-reflexvizier, de Finse jachtvliegers waren zacht gezegd geen koekenbakkers in 1939-1940, dus helemaal waardeloos zal dat ding niet geweest zijn, lijkt mij.

    Sommigen stellen hier dat het Nederlandse 'Goerz'-vizier een nog simpeler eigen maaksel was, maar welke aanwijzingen zijn hier dan voor? Ziet het er dan anders uit? Pim, waarom noem je ineens Hembrug?

    De F2A Buffalo had een dergelijk vizier, maar niet bij de ML-KNIL, en het is dus uiterst onaannemelijk dat dit een Duits Goerz-vizier was. Het is een 'US Navy telescopic gun sight'.

    Quootje van het internet voor wat het waard is:
    The F2A as a very hard plane to use in combat due to the tube gun sight, pilots had a tendency to get disoriented when using it.

    De Finse Brewsters hadden ook het 'US Navy telescopic gun sight', maar volgens
    https://ww2aircraft.net/forum/thread...w2.626/page-75:
    The US Navy's telescopic gun sight was replaced by an older type ring-and-bead sight (which the Finns turned around and removed, then put their own telescopic gun sight on).
    Als dit laatste waar is, was dat 'eigen Finse telescoopvizier' misschien wel het Goerz-vizier.

    Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 22 juni 2020 om 10:53

  3. #23

    Standaard

    Hoi Peter,

    Blader nog even terug naar bericht 11 van dit draadje. Pim heeft duidelijke aanwijzingen dat deze vizieren door Hembrug, Staatsbedrijf der Artelerie Inrichtingen werden vervaardigd. Hetgeen voor mij ook verklaard waarom het vizier zo sterk op het vizier van luchtafweer lijkt, zoals ik in een eerder bericht van mij in dit draadje al had vermeld.

    Met groet,
    Huub

  4. #24

    Standaard

    Misschien heeft Pim duidelijke aanwijzingen, maar ik zie ze niet.

  5. #25

    Standaard

    Hallo allemaal,

    Ik moet mijn excuses maken aan Pim als ik dit zo teruglees. In 2020 zat ik duidelijk in de ontkeninngsfase omdat vroeger altijd werd gesproken over dat Goerz-vizier in de Nederlandse D.21. Maar als je er gewoon eens goed naar kijkt zie je duidelijk dat het Nederlandse vizier anders is dan het telescoopvizier op de Finse D.21's, dat korter en dikker is. Sorry Pim, ongetwijfeld klopt je informatie.

    Peter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •