Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: stichting Dutch Starfighter Foundation

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard stichting Dutch Starfighter Foundation

    Nooit geweten dat ze op vliegveld Volkel al 4 jaar bezig zijn met het vliegklaar maken van een Starfighter


    Starfighter wil weer de lucht in, heerlijk jankend boven Volkel


  2. #2
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Natuurlijk waren deze mensen ook bij het bezoek van de Noorse CF-104D op Leeuwarden dit jaar, want zij hebben de kennis van het grondpersoneel paraat. Ook maakten ze toen al reclame voor hun eigen 104, o.a. met het uitdelen van stickers. (Foto's van dit evenement heb ik nog lang niet bewerkt...)
    Overigens stond de kist bij de KLu Open Dagen 2013 al static op Volkel, zie onder:


    D-8114_14jun13EHVK1
    by Bert Visser, on Flickr

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Nou je erover begint... Inderdaad!

    Wel tof zeg! Smullen!

  4. #4

    Standaard

    Tja opeens realiseer je je dat je gewoon oud bent. Ik (en vele andere hier met mij) hebben deze vuurpijlen nog mee gemaakt als operationele front jagers.......

    Het blijft een mooie kist, alhoewel over smaak natuurlijk valt twisten. Maar de snelheid straalt er gewoon vanaf.

    Groet,
    Huub

  5. #5
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Nou inderdaad. Zat voor m'n nummer op Leeuwarden '67 - '68 en daar kwam toen een invlieger van Lockheed een demo geven. Veel gerol en ook nog een looping.
    Er zat toentertijd een boer in het verlengde van de baan, die klaagde nooit, dus die kreeg elk jaar een taart v.d. basis.

    Adri

  6. #6

    Standaard

    Ja, zeker ben je oud als je je de Spitfire nog vagelijk kunt herinneren en de Gloster Meteor en F-86K operationeel hebt meegemaakt.
    Ook ik heb in 1968 de demo van de 104 gezien door de Lockheed testvlieger op Lw.

    Hans

  7. #7
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Leuk Hans. Welke afdeling zat jij? Meteor en Kaasjager, check. Spitfire, nee zo oud ben ik niet. Voor "onze" basiscommandant, Robbie Wijting, had ik groot respect. Behalve een aardige vent was hij Engelandvaarder en aan het eind van de oorlog was hij de jongste Spitfire piloot geweest, daarna de jongste kolonel, de jongste generaal, enz. Uiteindelijk werd hij Voorzitter van het Comité Verenigde Chefs van Staven, ofwel de hoogste militair van het land.

    En om terug te komen op het onderwerp van dit draadje:
    Om zover als Robbie te komen moet je soms risico’s nemen. Dat deed hij dan ook met overgave. Op een goede dag was het duidelijk geen vliegweer voor vredestijd omstandigheden. Winderig, koud en ijzel. Waarschijnlijk moest er een vliegquotum worden gehaald, of wilde hij weer eens opvallen, maar er werd gevlogen. De eerste “beklagenswaardige” Starfighter piloot was gelijk het haasje. Zodra hij uit de windschaduw van de hangargebouwen kwam, werd hij zijdelings over de be-ijsde taxibaan in de berm geblazen. In oorlogstijd kan ik me dan voorstellen dat ze volgas geven en alsnog starten. Maar in vredestijd is het einde oefening en komt de snelle kraanwagen, omdat voor de volgende vlucht het landingsgestel geheel non-destructief moet worden onderzocht op breuken en scheuren.

    Adri

  8. #8

    Standaard

    De Spitfires heb ik gezien bij mijn vader achterop de fiets rond 1950 bij Twenthe. Achteraf realiseerde ik mij pas dat het Spitfires waren. Ze waren zilver en stonden schuin, dus met een achterwieltje.
    Eind 1967 ben ik overgeplaatst van Twenthe naar Leeuwarden. Volgens mijn geheugen ben ik daar ingeboekt toen Wijting afscheid nam. Ik zat bij de Meteo en daar heb ik tot eind 72 gezeten. In 75, 79 en 81 nog een maand op herhaling geweest, mocht zelf kiezen wanneer. In 81 nog een week ingevallen op Vlieland, maandag met de heli heen en vrijdag weer terug. Waren mooie tijden. Daarna ben ik aan het werk gegaan.

    Hans

  9. #9
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Daarna ben ik aan het werk gegaan.
    LOL, als een dienstplichtige dat nou zegt .

    Na de LETS kwam ik als MTO bij de MT als HAT, Hoofd Afdeling Transport. Die beroepschauffeurs, meestal korporaal of soldaat 1, waren niet de makkelijkste om mee om te gaan. Bij mijn aankomst op Lw, voorjaar '67, was er een bc die nogal bars en kortaf was. Wijting was een heel ander karakter. Toen ik afzwaaide in aug '68 zat hij er nog, iirc. Nooit meer op herhaling geweest, maar wel na een paar jaar bevorderd tot Elt.

    Ik ben te laat bij mijn vader achterop gaan zitten, want toen waren er op Soesterberg alleen nog maar Meteors. Heb wel de hele luchtvloot van de Klu en de USAF zien komen en gaan. Na de Meteor, de Hunter en bij de Yanks (de F-86 heb ik gemist), de F-100, F-102, F-4 en F-15

    Adri

  10. #10

    Standaard

    Hallo forumleden,

    Het was al aangekondigd op de website van de Dutch Starfighter Foundation dat ze de beschikking kunnen krijgen over een J-79-11 straalmotor voor Starfighter D-8114.
    Dit via het bedrijf S&S Turbine Services uit Canada.
    Hiervan is nu ook een filmpje op JijBuis verschenen waarin dit aangekondigd wordt en ze de betreffende motor laten zien.
    Even zoeken naar "Starfighter Engine Restoration" of klik de volgende link aan: https://youtu.be/DNc8kFbVByY

    Veel plezier.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •