Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34

Discussie: Foto vraag.

  1. #21
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Op de tweede (door eric geplaatste) foto is te zien dat deze kist geen grote radiator in de neus heeft, maar twee in de rompzijwand intrekbare exemplaren.
    Daarmee beooel ik te vragen; zijn er D.VII's geweest met dergelijke intrekbare radiatoren? Ik meen van niet.

    Ook is te zien dat de N stijl tussen beide vleugels van een opvallend ontwerp is. Bij zowel de D.VII als de D.IX liepen de stijlen keurig evenwijdig langs elkaar. Hier niet. Verder zijn de stijlen tussen motorbok/landingsgestel en bovenvleugel van een opvallend dik profiel, anders dan Fokker toepaste. Hetzelfde geld voor de resten van het landingsgestel. Heel dikke stijlen.

    Mag ik een heel stoute vraag stellen? Is dit wel een Fokker?
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 22 oktober 2018 om 22:56

  2. #22

    Standaard

    Zou het geen omgebouwde Fokker D-XII kunnen zijn , gezien de vleugelstijl

    Zijn er 3 geleverd ...

    En ook met Hispano-Suiza motor..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.XII
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door eric7325; 23 oktober 2018 om 20:08

  3. #23

    Standaard

    Nee, een D.XII sowieso niet. Daarvan zijn er drie aangekocht, maar waren alledrie anderhalfdekkers. Dit is een prototype, wat niet is geleverd aan de USA en die uiteindelijk bij Fokker is gesloopt. Daarbij was de Curtiss Conqueror alleen vrijgegeven voor militair gebruik. Er kwam een proefmodel in Nederland, wat niet echt een succes was. Hoofdzakelijk doordat Curtiss eveneens in de race was voor het leveren van vliegtuigen voor dezelfde specificatie en de boel traineerde.

    De foto van de gecapoteerde Fokker kan niet anders dan een Fokker D.VII zijn. Check de vleugels, de baldakijnstijlen, de vleugelstijlen: het meest typerend voor de D.VII en C.I serie is misschien wel juist die dikke stang. Die liep van de motorbok naar de bovenvleugel. Bij de D.XII is die stijl vervallen omdat er al meer (zoals de latere C.V) een motorbok was geplaatst die het verwisselen van motoren erg gemakkelijk maakte (frame met vier bouten aan het brandschot).

  4. #24

    Standaard

    Goed , zit wat in . Maar als je de foto's op de Wiki pagina goed bekijkt , zijn er zowel een tweedekker (n-stijl) als een anderhalf dekker uitvoering (v-stijl).

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.XII

  5. #25

    Standaard

    Medio 1922 sleepte Fokker een order in de wacht voor drie proefvliegtuigen, jachtvliegtuigen, uitgevoerd als tweedekker. De USAAC had het wel gehad met die eendekkers (niet alleen van Fokker, ook andere eendekkerproducten) die trillingen gaven en daardoor breukgevoelig waren. De eisen waren, naast tweedekker configuratie, dat de vliegtuigen moesten aangedreven worden door de Curtiss Conqueror en voorzien moesten zijn van een splitbaar landingsgestel (twee onafhankelijke veerpoten). Nu heeft Fokker dat in eerste instantie opgelost door een D.X romp te voorzien van twee vleugels, uitvoering 1. Vervolgens kwam er een tweede uitvoering waarbij er werd geëxperimenteerd met houten en linnen bekleding van de vleugel, gevolgd door een derde uitvoering als anderhalfdekker. Kortom, de voordelen van een tweedekker (vleugelbelasting, draagvermogen etc.) en de weerstand van grofweg een eendekker.

    Alleen die anderhalfdekker is geleverd aan de USA, met zowel N- als V-stijlen. De N-stijl uitvoering was echter bekleed met linnen en daarom valt die voor deze foto af. Het is en blijft echt een Fokker D.VII, aangepast voor het gebruik als passagierskist. Dus met een piloot en twee passagiers achterin.

  6. #26
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    . Het is en blijft echt een Fokker D.VII, aangepast voor het gebruik als passagierskist. Dus met een piloot en twee passagiers achterin.
    Ben ik ook mee eens

  7. #27

    Standaard

    Beste Forumleden,

    Kan iemand mij vertellen of de productie van deze Dornier Wal (geen eigen foto) bij Aviolanda Papendrecht is.Naam: Do-Wal.jpg
Bekeken: 204
Grootte: 243,2 KB
    Vast bedankt

    Henk Steevens.

  8. #28

    Standaard

    https://nimh-beeldbank.defensie.nl/b...Wal+in+aanbouw

    Bekijk de foto's en je weet het antwoord ...
    Laatst gewijzigd door eric7325; 9 april 2019 om 18:33

  9. #29

    Standaard

    Bedankt voor de tip, de omgeving laat inderdaad zien dat het bij Aviolanda is, maar de door mij geplaatste foto staat niet tussen de 35
    van de nimh-beeldbank.

    Henk Steevens

  10. #30

    Standaard

    Volgens mij wel! Op de neus van de Wal staat 'D27', en die is daar gebouwd.

    Hans

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •