Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Buffalo en Glenn Martin op dump; Japanse foto

  1. #1
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard Buffalo en Glenn Martin op dump; Japanse foto

    Beste lezers,

    Op het FlyPast-forum wordt melding gemaakt van een foto van een Miles in RAF kleuren op een dump op Java. Interessant, maar nog veel interessanter zijn de andere toestellen die te zien zijn op de foto; twee Buffalo's en een Glenn Martin.

    Linkje naar het Flypast bericht:
    https://forum.keypublishing.com/foru...oto-discovered

    Direct linkje naar de foto's :
    http://www.asahi.com/ajw/articles/ph...113004675.html

    In de reeks ook nog een foto van Nederlandse gevangen.

    groeten,

    Benno

  2. #2
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Die Miles Whitney-Straight staat ook op een foto in het PK register 2016 van Harm J Hazewinkel, zie blz 46.

  3. #3

    Standaard

    directe link , hopelijk wel werkend

    http://www.asahicom.jp/ajw/articles/...04675_comm.jpg
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door eric7325; 28 november 2018 om 08:23

  4. #4
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Onder de linkervleugeltip vd de B-17 is ook nog een Buffalo te zien. Door de kapotte staart vd GM ook nog 's een denk ik.

  5. #5

    Standaard

    Prachtige foto. Ik zie vier Brewsters, de B3156, de B397, de "O" (=de B3141van Tideman) en de vierde onder de vleugel van de B-17 met niet leesbare registratie. Niet leesbaar omdat er een wrak van een klein toestel voor staat; dit lijkt trouwens op een Piper Cub Coupé. Of heb ik dat helemaal mis? De staart van de Glenn Martin is mogelijk van de M568, de registratie is door de degradatie van de foto niet goed ontcijferbaar, het eerste cijfer na de M lijkt op een 8 maar is natuurlijk een 5.


    Peter Boer

  6. #6

    Standaard

    Het sportvliegtuig is een Miles, alleen al vanwege de houtbouw. De Piper Cub was een staalbuis romp met linnen en beplating.
    Er zijn nog wel meer bijzondere dingen te zien, ik heb het maar even in een Paint jpg gedropt:

    Naam: Andir bewerkt.jpg
Bekeken: 661
Grootte: 197,2 KB

  7. #7

    Standaard

    Ha Jan,
    Goed gezien, die verbrande FK-51 restanten, waarschijnlijk van de K131 getroffen op 2 maart (kist van Elt C.W. de Veer). De Glenn Martin, daar weet ik bijna zeker van dat het de M568 is (bij deze mate van degradatie lijken alle cijfers op een 8 of 9, het eerste cijfer van alle GM's is een 5 maar lijkt hier ook op een 8). Ik heb F. van den Broek geinterviewd die op 2 maart de allerlaatste vlucht met de M568 maakte en die heeft het op 3 maart total loss gebombardeerde wrak na de capitulatie aan de rand van de TD scrap yard zien liggen naast de MVAF kist die er ook in opdracht van de Japanners heen was gebracht (een Miles Whitney Straight die bij de TD stond voor grote reparatie maar op 3 maart ook was getroffen). Voor de onbekende Brewster staat, volgens mij, met de neus een beetje omhoog en de rechtervleugel een beetje omhoog, het motorloze wrak van een klein kistje dat de rest van de Brewster registratie verbergt. Het leek me gelet op de vorm van het cockpitraampje mogelijk een Piper Cub Coupé. Wat denk je?
    Peter Boer

  8. #8

    Standaard

    Iemand enig idee v.w.b. de identificatie van dat kleine wrak voor de onbekende Brewster 339? Of zie ik het echt fout en is het geen motor-loos wrak van een klein kistje in camouflagekleur?

    Peter Boer

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter Boer Bekijk bericht
    Iemand enig idee v.w.b. de identificatie van dat kleine wrak voor de onbekende Brewster 339? Of zie ik het echt fout en is het geen motor-loos wrak van een klein kistje in camouflagekleur? Peter Boer
    Op het aviation forum wordt het toestel geidentificeerd als een Miles Whitney Straight:"[it] was owned by the Royal Singapore Flying Club before it was impressed into 'A' Flight of the M.V.A.F. [Malayan Volunteer Air Force] on 1.2.41, and operated services between Kallang and various airfields in Java and Sumatra. Evacuated to Java in February 1942, VR-SBB was damaged beyond repair in a heavy landing at Andir Aerodrome, Bandoeng, circa 20.4.42"

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Edwin.

    Bedoel met "aviation forum" die van Key Publishing?

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •