Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Handboeken vliegtuigmotoren

  1. #1
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard Handboeken vliegtuigmotoren

    Beste leden.

    Ik ben onlangs is bezit gekomen van twee werkplaats handboeken , of opleidingsboeken van de Wright Whirlwind R 975 E1 en de Wright Cyclone F 52 van 770 Pk .
    Aangezien de boeken Nederlands talig zijn en mogelijk van voor 1940 ben ik wel benieuwd in welke vliegtuig type deze motoren zaten .
    Van de Cyclone begreep ik dat die onder andere in de Do 24 zat.
    Voorin staat met potlood geschreven " Vliegtuigm. Stamb. 16908 " mogelijk zijn stamboeknummer.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #2

    Standaard

    De Wright Whirlwind R 975 E1 is gemonteerd in de Koolhoven FK51 en de Wright Whirlwind R 975 E3 is gemonteerd in de Fokker C.XIVw.
    De
    Wright Cyclone F 52 is officieel Wright Cyclone GR1820 F 52 en is inderdaad gebruikt op de Dornier Do-24K-1.
    De Koolhoven is van de periode 1936-1940 en de Do-24 1937-1940.
    Omdat deze boeken in het Nederlands zijn, zijn ze gebruikt bij de opleidingen op De Kooy.
    Verder is het gebruikt door een Vliegtuigmaker met stamboeknummer 16908 en dat waarschijnlijk door een vliegtuigmakersmaat (M).
    Ik zal wel eens gaan zoeken bij 320 en 321.
    groeten,
    PST

  3. #3
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Prudent Staal Bekijk bericht
    De Wright Whirlwind R 975 E1 is gemonteerd in de Koolhoven FK51 en de Wright Whirlwind R 975 E3 is gemonteerd in de Fokker C.XIVw.
    De
    Wright Cyclone F 52 is officieel Wright Cyclone GR1820 F 52 en is inderdaad gebruikt op de Dornier Do-24K-1.
    De Koolhoven is van de periode 1936-1940 en de Do-24 1937-1940.
    Omdat deze boeken in het Nederlands zijn, zijn ze gebruikt bij de opleidingen op De Kooy.
    Verder is het gebruikt door een Vliegtuigmaker met stamboeknummer 16908 en dat waarschijnlijk door een vliegtuigmakersmaat (M).
    Ik zal wel eens gaan zoeken bij 320 en 321.
    groeten,
    PST
    Beste Prudent

    Hartelijk dank voor je antwoord , ik hoop dat het stamboeknr. verdere gegevens oplevert .
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #4
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ìn de lijsten van 320 Squadron vondt ik op het stanmboeknr. zijn naam , namelijk N.P.W.Riebeek .
    Zijn functie was HLVLGMAKR , dat laatste is vliegtuigmaker maar waar staat HL voor ?
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #5
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Dienstplichtige militairen werden bij de MLD vaak in dienst genomen als hulp vliegtuigmaker en voor dit tijdelijke beroep staat deze wat ingewikkelde afkorting.
    De hulp vliegtuigmakers kwamen vanuit een breed scala van burger beroepen en werden dan ingezet meestal als hulp bij het verlenen van allerlei diensten.
    Ook werden er wel hulpvliegtuigmakers geschoold tot brandweerman en deden daarna dienst bij de vliegveld brandweer.

    Hartelijke groet Gijs

  6. #6
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hartelijk dank Gijs voor de toelichting.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  7. #7

    Standaard

    Dag Jan en anderen uiteraard,
    HulpVliegtuigmaker wil niet per definitie zeggen dat het een ZMer (ZeeMilicien) is, Dan staat er een /z achter zijn stamboeknummer.
    Ik had ook in dat boek gekeken, echter bewust niet naar HLVLGMAKR gekeken. Fout dus en hij staat in het rijtje van de voor Mosquito geselecteerde grondbemanning.
    Dus moet hij bij 6320 echelon gewerkt hebben gedurende de oorlog.
    Toen ik de naam had ben ik in de naamboeken onderofficieren 1948, gaan kijken en daar kom ik de heer Riebeek, geboren 1923, tegen als Korporaal-vliegtuigmaker (I) (instrumentmaker). Hij was op 1 februari 1947 bevorderd. In datzelfde "Ellenbogenboek" staan op die pagina 5 namen en met potlood is daarbij geschreven dat de bovenste 2 inmiddels bevorderd zij tot sergeant en bij heer Riebeek, nummer 3, staat geschreven "ontslag". Hij was toen 25 jaar.
    Einde verhaal, maar superleuk om dit uit te vlooien.
    groeten,
    PST

  8. #8
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Dag prudent

    Hartelijk dank voor dit onderzoek , ik had al het één en ander gvonden in de boeken van Nico Geldhof ( 3 delen 320 Squadron ) daarnaast vondt ik nog in een Heldersche Courant waarin stond dat hij is aangenomen als leerling vliegtuigmaker op 16 november 1939 , dus als hij in 1947 afzwaaide had hij niet zo'n lange carriere bij de MLD,
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •