Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Fokker D VII 270

  1. #1
    Geregistreerd
    19 maart 2019
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    8

    Standaard Fokker D VII 270

    Sinds geruime tijd heb ik een houten vliegtuipropeller uit een familie-erfenis, die volgens info van indertijd het Luchtvaartmuseum vermoedelijk van een Fokker D VII is geweest. Op de propeller (met koperbeslag) staan als gegevens: Model AH, 160 PK Benz, Spoed 168 en D 270. ==> Dit laatste: D 270 is duidelijk pas later toegevoegd aan de andere gegevens, te zien aan de wijze van graferen in het hout.

    Lange tijd gedacht dat dit de propeller was van een oom die bij de MLD vloog en met een C1 in 1924 in Numansdorp crashte. Inmiddels weet ik uit MLD hoek dat de de C1 een BMW motor had, dus die familiemythe is ontzenuwd. Het type Benz motor was wel bij de MLD in gebruik, kort 1918-1919 op een drijvervliegtuig.

    Omdat op mijn propeller (later toegevoegd) de aanduiding D 270 staat, heb ik het vermoeden dat de propellor afkomstig is van de Fokker D VII met registratienummer 270- de vraag heb ik inmiddels ook bij het Kennis- en Informatiecentrum vanhet NMM neergelegd. Als het niet ongebruikelijk was om op de propeller zelf aan te geven bij welk toestel die hoorde, zou dat des te aannemelijker zijn.

    Op het forum hier n.a.v. 100 jaar Fokker - ik ben geheel nieuw hier - zie interessante info over de 270 - onder meer de nodige crashes die het uit andere toestellen samengestelde toestel heeft gemaakt. Aangezien mijn oom officier-vlieger was is het niet ondenkbaar dat hij op een of andere manier de propeller van de D 270 heeft verworven.

    Er zijn - zo zie ik op het forum - meerdere foto's van de 270 crashes, ik ken alleen die van Tilburg.

    Mijn vraag aan Fokker-fanaten: zou mijn propeller met de D 270 aanduiding inderdaad van deze roemruchte D VII 270 kunnen zijn?? En waar zijn de andere foto's te vinden?

    Het zou mooi zijn om het verhaal achter mijn propeller te kunnen samenstellen.

    Harold de Bock, Hilversum, harold@harolddebock.nl

  2. #2

    Standaard

    Het lijkt mij niet waarschijnlijk. In die tijd werden propellers om de haverklap gecrashed en werd er uit de voorraad zo weer een nieuwe opgezet. De propellers voor een type moeten daarvoor dan ook onderling uitwisselbaar zijn geweest.
    Ergo er zal m.i. niet op een propeller een nummer van een toestel zijn gezet.

    Hans

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldDVII270 Bekijk bericht
    Sinds geruime tijd heb ik een houten vliegtuig propeller uit een familie-erfenis, die volgens info van indertijd het Luchtvaartmuseum vermoedelijk van een Fokker D VII is geweest. Op de propeller (met koperbeslag) staan als gegevens: Model AH, 160 PK Benz, Spoed 168 en D 270. ==> Dit laatste: D 270 is duidelijk pas later toegevoegd aan de andere gegevens, te zien aan de wijze van graferen in het hout.
    D is de diameter in Centimeter.

    De standaard diameter voor een DVII propellor is 276 - 280 Centimeter

    Ik neem dus aan dat deze propeller is beschadigd en toen is ingekort en er een diameter ingegraveerd is als een soort "waarschuwing" dat het hier niet om een standaard propeller meer ging

  4. #4
    Geregistreerd
    19 maart 2019
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    8

    Standaard

    Dank voor beide snelle en to-the-point reacties!! Een andere reden waarom ik twijfel aan de VII is dat op de foto's die ik van de VII op internet zie de propeller altijd geheel uit hout bestaat, die van mij heeft koperbeslag.

    Bij de MLD vloog vanaf 1918 een Hansa Brandenburg W-12. Dat was een in 1918 op een van de eilanden gecrasht Duits toestel dat Nederland toen confisceerde en na de oorlog in licentie bij van Berkel liet nabouwen. Die eerste 'Nederlandse' HB had ook een 160 PK Benz motor en zo te zien wel koperbeslag. Mijn oom vloog bij de MLD, dus daar ook maar eens verder graven. Dit is een leuke vorm van vliegtuigarcheologie - voor verdere suggesties of observaties houd ik me natuurlijk graag aanbevolen

  5. #5

    Standaard

    Ik heb ook een houten propellor.
    Opschriften: MODEL C, S P 200, D249, MLD
    Dit staat (ingebrand) onder elkaar, daar waar de naaf zit.
    Aan de voorzijde van beide bladen staat een oud MLD logo. Deze prop heeft geen beslag.
    Ik dacht dat deze van een Fokker C-V kon zijn.
    Wie heeft betere ideen?
    groeten,
    PST

  6. #6
    Geregistreerd
    19 maart 2019
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    8

    Standaard

    Een perfecte bron is: Secretaris SVTKMLD <info@traditiekamermld.nl> in Den Helder. De traditiekamerMLD: MLD historici met eigen museum. Ik ga er binnenkort eens kijken.
    Ook nuttig: https://kw.jonkerweb.net/index.php?o...rt=&Itemid=549

  7. #7
    Geregistreerd
    19 maart 2019
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    8

    Standaard

    Voor mijn eigen zoektocht - als alternatief voor de Fokker DVII - kom ik uit bij de van Berkel (van de weegschalen...) toestellen die vanaf 1919 zijn gebouwd als kopie van de op Rottumeroog in 1918 gecrashte Hansa Brandenburg W12. Dat toestel werd opgekalefaterd, kreeg de Nederlandse registratie W1 en deed nog een jaar dienst. Het stond model voor de van Berkel toestellen die voor gebruik in NL en Indie werden gebouwd. Het gecrashte Duitse toestel zal een Duitse propeller hebben gehad, mijn propeller heeft Nederlandse markeringen en is dus niet van de Hansa B zelf. De Benz DIII met 160 PK werd in de eerste van Berkeltoestellen ingebouwd. Dat waren er 35. De meesten (20) gingen naar Indie. Ik denk dat de propeller dus afkomstig is van een van de 15 voor gebruik in Nederland gebouwde toestellen. Later gebouwde toestellen werden uitgerust met een BMW motor. Een heel goede bron:
    https://kw.jonkerweb.net/index.php?o...rt=&Itemid=488

    Niettemin: de optie van de D VII blijft open - dan moet wel duidelijk worden dat die ook wel werd uitgerust met een propeller met beslag.
    Dat is nu nog een open vraag.

  8. #8

    Standaard

    Andere 160pk Mercedes toestellen zijn : Fokker C1 en de Rumpler 6B , deze heeft volgens mij ook koperbeslag , zie foto
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door eric7325; 20 maart 2019 om 22:05

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •