Pagina 1 van 11 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 101

Discussie: Kaping Neptune 212.

  1. #1
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard Kaping Neptune 212.

    Naam: img115.jpg
Bekeken: 1280
Grootte: 274,4 KB

    Lockheed SP2H op dispersal MVKV
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 25 maart 2019 om 13:39

  2. #2
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Welkom Gijs! Mooie plaatjes breng je mee!

    Daan

  3. #3
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: img279.jpg
Bekeken: 1284
Grootte: 536,0 KB

    Bijna 3 jaar na het gebeurde bij Katwijk bezocht een detachement van het VSQ 320 de luchtmachtbasis Montijo in Portugal, in het kader van de NATO oefening Perfect Play. Ik maakte toen deel uit van deze detachering en heb zodoende deze reis van nabij meegemaakt .
    Van deze detachering werd een reisverslag geschreven door de LTZ 1 van Wermeskerken waar door de commandant van deze basis ingegaan werd op de problemen van de Portugese luchtmacht.
    Hieruit blijkt dat de oorlog in Angola nog steeds een sterke druk legden op de materiële en personele toestand van de Portugese Defensie.

    Naam: DSCF0871.jpg
Bekeken: 1191
Grootte: 397,4 KB

  4. #4
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Het verhaal over de crash van de Neptune 212 nu in Quest Historie ISBN 8717774 090244

    Naam: IMG_5939 (1).jpg
Bekeken: 1138
Grootte: 519,3 KB

  5. #5
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    Volg de discussie over het neerstorten neptune bij Katwijk op www.dutchfleet.nl
    Beste Gijs, ik heb de hele discussie doorgelezen. Hoewel ik jouw idee van de Portugese luchtmacht iets te vergezocht vind moet ik zeggen dat je er alles hebt aan gedaan en uitgeplozen, mijn complimenten!

    Nu nog een vraag. Het gaat over de paspoorten van de twee daders. Weet jij te achterhalen wat de afgifte datum was ? Want volgens mij hadden de meeste Nederlanders in die tijd helemaal geen paspoort en militairen hadden hun eigen militair bewijs.

    Mvg Pim

  6. #6

    Standaard

    Gijs,

    Ook ik heb het hele verhaal gelezen, erg interessant. Mij lijkt het ook wat sterk dat Portugal zo wou proberen hun problemen wat te verlichten, maar stel het wel waar is, waarom hebben ze dan niet een piloot gestuurd om de 2 Nederlanders te helpen?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #7
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Beste Gijs, ik heb de hele discussie doorgelezen. Hoewel ik jouw idee van de Portugese luchtmacht iets te vergezocht vind moet ik zeggen dat je er alles hebt aan gedaan en uitgeplozen, mijn complimenten!

    Nu nog een vraag. Het gaat over de paspoorten van de twee daders. Weet jij te achterhalen wat de afgifte datum was ? Want volgens mij hadden de meeste Nederlanders in die tijd helemaal geen paspoort en militairen hadden hun eigen militair bewijs.

    Mvg Pim
    Van de vondst van de paspoorten wordt melding gedaan in het onderzoek rapport van deze ramp en zouden aan het strand zijn gevonden. De paspoorten bevinden zich niet in de documenten welke zijn gevoegd in dit rapport en er zijn ook geen kopieen van bekend.( kopieeren was in die tijd nog geen gemeengoed in de Nederlandse samenleving) De originele paspoorten zullen ongetwijfeld als zijnde rijkseigendom bij de Nederlandse staat zijn ingeleverd.
    Dat Bolk en Oostende een paspoort hadden is wel zeker, daar zij een uitzending naar Nederlands Nieuw Guinea hebben meegemaakt, en het reizen naar die voormalige Nederlandse gebieden onder het beroep van militair niet was toegestaan ( het vermelde beroep op het paspoort was dan ook geen militair maar rijksambtenaar ) vanwege de perikelen op dat eiland en de weerstand van de VN tegen de Nederlandse aanwezigheid op dat eiland.
    Ook in de periode daarna werden de Nederlandse militairen bij buitenlandse reizen in het bezit gesteld van een paspoort waarvan de kosten op rijksrekening werden vergoed
    De manier van reizen was in die dagen met de KLM via Alaska en Hong Kong zodat op die vlucht zeker een paspoort nodig was mede omdat er in Hong Kong werd overnacht buiten het gebied van de internationale luchthaven aldaar.

    Hartelijke groet van Gijs

  8. #8

    Standaard

    Gijs,
    Het paspoort van Van Oostende was op 29 januari 1962 afgegeven door de Burgemeester van Amsterdam. Dit komt dus overeen met de NNG plaatsing. Het paspoort bevond zich in de kleding van het lichaam.
    Van Bolk is nooit een paspoort teruggevonden. De identificatie was wat lastiger (marinenummer, vingerafdruk van het gevonden lichaam, etc.). Het lichaam was namelijk zwaar verminkt.

    rob B

  9. #9
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob B Bekijk bericht
    Gijs,
    Het paspoort van Van Oostende was op 29 januari 1962 afgegeven door de Burgemeester van Amsterdam. Dit komt dus overeen met de NNG plaatsing. Het paspoort bevond zich in de kleding van het lichaam.
    Van Bolk is nooit een paspoort teruggevonden. De identificatie was wat lastiger (marinenummer, vingerafdruk van het gevonden lichaam, etc.). Het lichaam was namelijk zwaar verminkt.

    rob B

    Volgens rapport van de MARID is het paspoort van Bolk wel gevonden zie onderstaande

    Naam: DSCF0868.JPG
Bekeken: 1049
Grootte: 220,2 KB

  10. #10
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Gijs,

    Ook ik heb het hele verhaal gelezen, erg interessant. Mij lijkt het ook wat sterk dat Portugal zo wou proberen hun problemen wat te verlichten, maar stel het wel waar is, waarom hebben ze dan niet een piloot gestuurd om de 2 Nederlanders te helpen?

    Groet,

    Mathieu.
    Dit was te lezen in het rapport van bevindingen van de MARID gedateerd 5 februari 1965 dus 13 dagen na het ongeval ( hoezo diepgaand onderzoek )

    Naam: DSCF0870.JPG
Bekeken: 986
Grootte: 243,6 KB

    Wat is er eigenlijk onderzocht in deze dagen, in ieder geval geen betrokkenheid van Portugal al werd kort na het ongeval dit land wel genoemd.

    En was er geen vlieger gestuurd ( al of niet van Portugese nationaliteit ?) Of kwam deze niet opdagen ( om welke reden dan ook) en was dit dan de oorzaak van de rampzalige vlucht ?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •