Pagina 4 van 11 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 101

Discussie: Kaping Neptune 212.

  1. #31
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht


    en/of

    b. Signalen over de ophanden zijnde kaping waren in Marine kringen ontvangen, maar was er hieraan geen aandacht geschonken.
    Dar er signalen zouden zijn ontvangen bij een van de Nederlandse inlichtingen diensten is zeker niet denkbeeldig, maar het is twijfelachtig of deze signalen serieus genomen werden, immers de inlichtingen diensten waren geheel gefocust op de dreiging welke kwam van de Oost-Europese landen ( de "koude oorlog " was in die dagen toch wel op zijn hoogtepunt ).
    Een eventuele dreiging van een NAVO partner werd waarschijnlijk als totale onzin bestempeld.

    Toch zal de MARID bepaalde ontwikkelingen ( indien zij bij hen bekend waren ) zeker hebben doorgespeeld aan de daartoe bevoegde marineleiding.

    In dit geval zou een openbaarmaking de Marineleiding ernstig in verlegenheid hebben gebracht en zou de marineleiding in zwaar discrediet gebracht hebben, reden genoeg om KTZ Petschi onder druk te zetten om hoe dan ook dit onder de pet te houden.

    Dat KTZ Petschi , al na 2 dagen in de pers, stelde dat er geen sprake was van politieke motieven kan zeker een signaal geweest zijn dat zij er wel waren.
    Laatst gewijzigd door Gijs; 9 oktober 2017 om 17:47

  2. #32
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Nog even een citaat uit de getuigenverklaring van Boel


    Naam: DSCF0825.JPG
Bekeken: 613
Grootte: 177,8 KB

    Op de onderstaande foto wordt een neptune getoond waarbij, bij het neuswiel, een betonblok is geplaatst.

    Naam: neptune betonblok.jpg
Bekeken: 501
Grootte: 103,2 KB

    Neptune beveiligd met betonblok bij neuswiel
    Foto niet gemaakt op Valkenburg

    Het zal ieder duidelijk zijn dat met het losmaken van het touw alleen, het vliegtuig nog niet weg kon rijden,daar eerst het betonblok verwijdert moest worden.

    Dit verplaatsen van het betonblok kon weliswaar eenvoudig geschieden door het van zijn plaats weg te rollen,het moest dan echter eerst wel gekanteld worden.
    Dit kantelen leverde voor een persoon echter wel problemen op daar het betonblok een gewicht had van circa 250 kilogram en met de vlakke bodem op het platformstond.

    Indien het betonblok werkelijk aanwezig geweest is ( wat wordt betwijfeld ) impliceert dat er toch wel twee mensen nodig waren om het te kantelen.

    Dat Bolken Oostende hier samen tijd voor hadden is welhaast onmogelijk (heeft de schildwacht hier misschien aan meegewerkt?)

  3. #33
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Is dit hetzelfde soort betonblok dat de MLD gebruikte?
    Deze foto is namelijk van de 204/V, die tentoongesteld staat in het museum van Cosford in de UK.

  4. #34
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    Is dit hetzelfde soort betonblok dat de MLD gebruikte?
    Deze foto is namelijk van de 204/V, die tentoongesteld staat in het museum van Cosford in de UK.
    Dit soort betonblok is vergelijkbaar met de betonblokken welke de MLD gebruikte,

    De bij de MLD gebruikte betonblokken bestonden uit een gehalveerd 208 liters vat ( dus 104 liter per blok ) gevuld met beton met een aan de bovenzijde een ingegoten stalen oog.

    Tot het moment van de kaping werden zij alleen gebruikt wanneer er zware storm werd verwacht ( één onder iedere vleugel en een bij het neuswiel ) daarna werd ( als beveiliging tegen onbevoegd gebruik) altijd een betonblok bij het neuswiel geplaatst.
    Laatst gewijzigd door Gijs; 10 oktober 2017 om 13:29

  5. #35
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht

    en/of

    c. De KTZ Petschi zag zijn grote droom om bevorderd te worden tot Vlagofficier Marine Luchtvaart Dienst in gevaar komen.
    Op het moment dat de KTZ Petschi benoemd werd tot Commandant Marine luchtvaart Dienst waren zijn kansen om bevorderd te worden tot Vlagofficier MLD ongekend hoog.
    Immers had hij in WO II met 55 vluchten in vijandelijk gebied, met daarin 855 vlieguren een zeker roemruchte reputatie opgebouwd, ook zijn leeftijd van 52 jaar, bij benoeming, gaf hem nog een ruime tijd om zijn naam te bevestigen, zodat bevordering zeker tot de mogelijkheden behoorden.

    Door de kaping van de Neptune 212 kwam er dien aangaande echter een kink in de kabel.

    Waarschijnlijk door zijn weinig doeltreffende houding, gedurende het onderzoek in deze zaak was hij in ongenade gevallen bij de defensietop

    Aan KTZ Petschi werd op 1 januari 1966 pensioen verleend ( een ongebruikelijk datum ) op een ongebruikelijke leeftijd van 54 jaar ( de reguliere pensioenleeftijd voor marine officieren was toen 55 jaar,met een uitloop voor vlagofficieren )

    Voor hem een bittere ervaring, maar de werkelijkheid is vaak erg hard.

  6. #36
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Deze draad begon met de vraag naar foto's van de Neptune 212 en nu ik wel zo ongeveer aan het einde gekomen ben van mijn relaas ( of er moeten zich verdere ontwikkelingen voordoen ) wil ik hier dan ook mee besluiten.

    Mocht u het niet eens zijn met mijn relaas ( het is mijn visie op het gebeurde, en ook ik kan er naast zijn ) dan hoor ik dat graag.

    Heeft u nog vragen, opmerkingen of aanvullingen op het gebeurde,laat het mij weten ,elke bijdrage is hartelijk welkom.

    Naam: neptune 212.jpg
Bekeken: 443
Grootte: 15,3 KB

    Naam: nepune 212 1.jpg
Bekeken: 416
Grootte: 10,5 KB

  7. #37
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Jammer dat er (bijna?) een einde aan dit verhaal komt. Ik vond het buitengewoon boeiend. Het had alles wat een relaas interessant maakt; vraagstelling, mysterie, het heerlijk met een vingertje naar iemand anders wijzen, stupiditeit etc. Jan

  8. #38
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    Nog even een citaat uit de getuigenverklaring van Boel

    Op de onderstaande foto wordt een neptune getoond waarbij, bij het neuswiel, een betonblok is geplaatst.

    Naam: neptune betonblok.jpg
Bekeken: 501
Grootte: 103,2 KB
    Het zal ieder duidelijk zijn dat met het losmaken van het touw alleen, het vliegtuig nog niet weg kon rijden,daar eerst het betonblok verwijdert moest worden.

    Ik zou er gewoon omheen taxiën. Het voordeel van de Neptune is dat de zijramen van de cockpit bol zijn om natuurlijk beter naar beneden te kijken tijdens patrouilleren. Dus een beetje naar rechts sturen door gas te geven met de rechter motor tot het betonblok in zicht is en dan rechtuit taxien zodat het beton blok tussen de propellor en de radome doorgaat

  9. #39
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Jammer dat er (bijna?) een einde aan dit verhaal komt. Ik vond het buitengewoon boeiend. Het had alles wat een relaas interessant maakt; vraagstelling, mysterie, het heerlijk met een vingertje naar iemand anders wijzen, stupiditeit etc. Jan

    Als in mijn relaas het beeld zou zijn ontstaan dat ik met het vingertje zou wijzen naar het gedrag van de schildwacht, dan is dit zeker niet zo bedoeld.
    Ik heb alleen bedoeld dat er voor de toen geldende maatregelen een voor de marine leiding opvallend mild oordeel gegeven werd.

    Dat de schildwacht niet alert gereageerd heeft kan ik helemaal begrijpen ( ook ik ben dikwijls schildwacht geweest ) en met een wachtregeling die er toen gehanteerd werd ( waarbij het personeel werkweken maakten van vaak 60 uur ) was het personeel wat ingedeeld werd bij de wacht zwaar overbelast en in hun slaapverblijven konden zij nauwelijks tot rust en zeker niet tot een ongestoorde slaap komen , de slaapverblijven waren gezamelijk , ongerieflijk en om de 2 uur werd de mogelijke slaap verstoord omdat de opkomende wacht gewekt werd.
    Als dan ook nog de weersituatie ( koud, stromende regen ) in acht word genomen, is een minder alert reageren niet meer dan begrijpelijk.

    Bovendien was het personeel slecht of in het geheel niet getraind op het vervullen van hun taak ( ook beveiliging is een vak )

  10. #40
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Ik zou er gewoon omheen taxiën. Het voordeel van de Neptune is dat de zijramen van de cockpit bol zijn om natuurlijk beter naar beneden te kijken tijdens patrouilleren. Dus een beetje naar rechts sturen door gas te geven met de rechter motor tot het betonblok in zicht is en dan rechtuit taxien zodat het beton blok tussen de propellor en de radome doorgaat
    Hier is duidelijk een ervaren vlieger aan het woord, we mogen echter niet uit het oog verliezen dat Bolk en Oostende deze ervaring misten en het vliegveld in het duister gehuld was.

    Dat zij desondanks de startbaan konden bereiken , zonder van het verharde dispersal te rijden en naast de taxibanen te raken, is voor mij dan ook nog steeds een raadsel.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •