Pagina 7 van 11 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 101

Discussie: Kaping Neptune 212.

  1. #61
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik vind 700 km/h best veel.

  2. #62
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Ik vind 700 km/h best veel.
    Dat is ook erg veel, maar je moet wel bedenken dat de vloedstroom na zijn ontstaan met 2 tot 3 dagen later Nederland bereikt heeft nadat hij ongeveer de halve wereld heeft afgelegd. Voor de Nederlandse kust geld dat de " getij stroom " twee dagen oud is.

    Hartelijke groet Gijs

  3. #63
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dat zou betekenen dat, als ik nu ter zuidpool te water zou geraken, ik zaterdagavond bij Scheveningen gejut word.
    ...
    Volgens mij gaat het om een golf in plaats van een stroom. Analoog met geluidssnelheid tegen windsnelheid.

  4. #64
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    De stroomsnelheid van een medium (water in ons geval) is iets anders dan de golfsnelheid. Mijn argument daarvoor is te vinden in het feit dat we de verhouding van beide fenomenen uitdrukken in praktische factoren. Voor water is dat het froudegetal, voor lucht het machgetal. Bij een verhouding >1 gaat de stroming supersoon of superkritisch. Dan stroomt het medium harder dan de natuurlijke golfsnelheid (dus de gang waarmee informatie alle kanten en dus ook upstream beweegt). Gooi een kurk in het water en zie hem op en neer gaan (golven) terwijl het ding niet veel afdrijft.

  5. #65
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Beste Kaasjager

    Hartelijk dank voor de uitleg over het verschil in stroomsnelheid en golfsnelheid, ik hoop hier later op terug te komen.

    HG Gijs

  6. #66
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Stroming langs de Nederlandse kust ten tijde van het neerstorten van de Neptune 212

    Naam: IMG_20180919_193040~2.jpg
Bekeken: 362
Grootte: 441,0 KB
    Bron watermanagement RWS

  7. #67
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    In het bovenstaande stroming diagram is duidelijk te zien dat de stroming kort voor laagwater maar een zeer gering effect heeft wat betreft de snelheid in zuidelijke richting.

    Maar de stroming, kort onder de kust wordt voor een groot deel bepaalt door de wind..
    Bij een aflandige wind zal er een stroming ontstaan welke een bovenstroom laat zien welke naar zee gericht is en een onderstroom gericht naar het land.
    Bij een aanlandige wind zal de stroming hieraan tegen gesteld zijn.

    Op het moment van neerstorten van de Neptune 212 en daarna heerste er een West tot noordwesten wind welke een bovenstroom deed ontstaan gericht naar het strand.

    Conclusie: een drijvend voorwerp welke niet motorisch wordt aangedreven, zal zich bewegen in de richting van het strand.

    Rest de vraag of de waarneming van het lichtje berust op feiten. Door het grote aantal mensen welke dit hebben waargenomen moet dit wel aannemelijk worden geacht.

  8. #68
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    De Koninklijke Marechaussee beschikte kennelijk over razend snelle auto, 's want ik vind het een hele prestatie om in minder dan 15 minuten de route vanaf het gebouw D 3 ( het toenmalige Marechaussee kantoor ) aan de Wassenaarseweg via de smalle Cantineweg naar de Boulevard af te leggen.

    Naar mijn mening zal de aankomsttijd eerder op 00.30 geweest zijn en de tijd 00.15 uur slechts een hele ruwe inschatting geweest zijn.

    Zie Google map voor de route.

  9. #69
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    In de nacht na de ramp spoelden er op het strand verschillende voorwerpen aan welke identificatie van het vliegtuig mogelijk maakten.
    Deze voorwerpen werden met het lichten van de morgen ontdekt op het strand ter hoogte van de Camping ( zuidduinen)
    Personen ( welke mogelijk in het vliegtuig geweest waren ) werden er niet gevonden.

    Bron Nieuw Leidsche Courant 23 01 1965.

    Noot: de aangespoelde voorwerpen waren dus keurig met de heersende bovenstroom naar her strand gespoeld en hadden zich niet of nauwelijks in zuidelijke richting ( zoals het ondertussen beruchte lichtje) af laten drijven.

  10. #70

    Standaard

    Beste Gijs,

    Er zijn heel veel invloeden die stroming, deining en golfslag bepalen, dus lijkt het mij gevaarlijk om uitspraken te doen over de stroming. Zeker vlak voor de kust hebben de zandbanken, de bijbehorende branding, windrichting en windsnelheid een grote invloed op de stromingsrichting.

    Overigens is de afstand tussen de voormalige Marechaussee post aan de Wassenaarseweg en de boulevard van Katwijk (ter hoogte van het Vuurbaakplein) slechts 3,5 kilometer als je via de N206 (toen Wassenaarseweg), Zeeweg en de Secr.Varkevisserstraat rijdt. Ga je via de Cantineweg, Boslaan, Parklaan en Drieplasserweg is de afstand zo'n 4,5 kilometer. Ik fiets laatstgenoemde route zeer regelmatig op de (race)fiets en heb hier zo'n 10 minuten voor nodig.
    Ik neem aan dat de toenmalige Volkswagen combi (T1), over de lege wegen rond middernacht, het in minimaal in dezelfde tijd heeft moeten kunnen doen.

    Met groet,
    Huub
    Ex. Luchtmacht Meteorologische Dienst en al een leven lang kustbewoner...

    Laatst gewijzigd door huub vink; 12 november 2018 om 22:21

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •