Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Foto naoorlogse S.9

  1. #1

    Standaard Foto naoorlogse S.9

    http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldb...ield=vliegtuig

    Deze foto van de PH-NAK bevindt zich in het Haags Gemeentearchief. Ze zeggen daar dat het een motagefoto is, maar er lijkt me niks mis mee?

    Peter

  2. #2

    Standaard

    De schaduw van de gebouwen op de grond en die van het vliegtuig lijken in ieder geval overeen te komen. Je zou echter verwachten wel iets van de propellerbladen te kunnen zien.

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    De schaduw van de gebouwen op de grond en die van het vliegtuig lijken in ieder geval overeen te komen. Je zou echter verwachten wel iets van de propellerbladen te kunnen zien.
    Dat hoeft niet, hoor. Onder bepaalde omstandigheden (combinatie van kleur propellor, sluitertijd en lichtinval) kan je propellor volledig onzichtbaar worden. Ik heb zelf verschillende foto's gemaakt waarbij je geen (of bijna geen) propellor ziet.
    Voorbeeldjes:

    Naam: 067_PH-TOT_07apr18EHHO1.jpg
Bekeken: 333
Grootte: 208,8 KB

    Naam: 068_PH-TOT_07apr18EHHO2.jpg
Bekeken: 342
Grootte: 198,2 KB

  4. #4
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Als je goed in zoomt kan je zien dat de passagier ook een camera heeft en "terug" fotografeert

    Je kan trouwens aan het landingsgestel goed zien dat daar geen gewicht op rust. De wielen staan helemaal schuin naar binnen.

    Foto van S9 op de grond :



    Bron : http://www.bhummel.dds.nl/gif/souburg.html

  5. #5

    Standaard

    Ik denk dat iemand bij het archief die fotograferende 'piloot' raar vond en daarom van een montage spreekt.

  6. #6

    Standaard

    Dus geen "fake"foto. 't Blijft toch een scherpzinnig forum.

  7. #7

    Standaard

    Nou ja, ik zie er niks geks aan. Jouw argument van de lichtval is het sterkste denk ik.

  8. #8

    Standaard

    Na de oorlog zijn van de vooroorlogse materialen en met gebruik van 3 Kromhout Genet Major stermotoren, die de oorlog overleefden, drie S.9's gebouwd. De knalrode S.9's werden door Frits Diepen Vliegtuigen NV en Aero Holland gebruikt.
    Er werd met deze toestellen vaak escadrillevliegen beoefend. Bij het NMM zijn nog diverse (nu blauw geschilderde) onderdelen van de laatste S.9 is na 1964 op vliegbasis Twente bij een brandweeroefening is gebruikt.

    Wil je meer weten lees mijn boek: "Fokker schoolvliegtuigen" uitgegeven door Lanasta.


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •