Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: April/Mei 2019: ALLERLAATSTE Catalina PH-PBY vluchten, data en tijden....

  1. #1

    Exclamation April/Mei 2019: ALLERLAATSTE Catalina PH-PBY vluchten, data en tijden....

    https://www.facebook.com/DutchCatali...6495?__tn__=-R

    For the spotters,
    The flight schedule of the last flights are as follows:

    su the 14th; we the 17th; sa the 20th; we the 24th and su the 28th April.

    On all those days, three flights are planned, always 11:30; 13:30 and 15:00.

    It is NOT possible to book for these flights.

    Then the board wants to make a last flight befor departure, on may 5th.
    The departure to USA is planned on thu the 28th of may 2019 .
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  2. #2
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Za 20 11:00 zit ik er in, samen met mijn zoon. 't Zal mij benieuwen. Eigenlijk had ik alleen maar al dat geld uitgegeven om een keer een waterlanding/start mee te maken, maar helaas.
    Alle voorgaande boekingen gingen niet door wegens harde wind en allerhande technisch malheur.

    Adri

  3. #3
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Vorig jaar april heb ik een bezoek gebracht aan de Catalina in Lelystad op uitnodiging van de Technisch Coördinator (of zoiets) van de Cat. Zij waren toen dicht tegen de certificering aan, alleen de beschadigde voorwieldeuren waren nog een groot probleem. We mochten overal in- en doorklimmen en dat was een geweldige ervaring bij een ontwerp van 85 jaar geleden. Je ziet oplossingen die erg knap zijn, maar ook die wat minder slim zijn.


    Hier zie je goed het getob aan de deurtjes. Aangezien het een Cat van de voorserie is, is het deurontwerp verschillend van de latere grote series.


    Achterzijde romp.


    De (een) E-kast.


    Nood handbediening van de drijvers onder de vleugel.


    Rompspant.


    Cockpit.

    Adri

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

  5. #5
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Vandaag de lang uitgestelde Catalinavlucht gemaakt. Het was een geweldige ervaring. Gedurende een half uur vanaf Lelystad een rondje Markerwaard gedaan met o.a. Enkhuizen, Volendam, Marken en Almere. Piloot Rogier had er lol in en zag kans om de Cat bijna tegen het dek (= enkele tientallen meters boven het Markermeer) te vliegen. De door iedereen zo vurig gewenste waterlanding zat er echter niet in. Het is al mooi dat ze van de instanties, de verzekering en de nieuwe Amerikaanse eigenaar, toestemming hebben gekregen om de vele uitgestelde passavluchten alsnog uit te voeren. Eind mei vliegt hij naar zijn nieuwe baas in Florida.
    Wat opviel was het enthousiasme en de toewijding van alle vrijwilligers. 25 Jaar lang is hij in NL geweest met ups, maar helaas ook met veel downs. Het blijft moeilijk maar ze hebben er vrede mee (zeggen ze), want hij gaat naar een goed nieuw tehuis. En heel misschien komt er een soort van uitwisseling met een andere PBY 5A, want de huidige heeft een roemruchte Amerikaanse historie (3 U-boten vernietigd) en die andere heeft dat niet.



    Voor vertrek


    Het linker pootje


    De 2 luchthelden op de bok


    Het was ook mooi zeilweer

    Adri

  6. #6

    Standaard

    Het was weer prachtig weer en de passagiers hebben enorm genoten.
    Uitwisseling met een andere PBY zou moeten kunnen, ware het niet dat het beoogde toestel een Canadese Canso 6A is. Dat wordt wat lastig om met die hoge staart een MLD registratie uit te zoeken. Dat waren namelijk PB-2B's en dat waren weer boten.
    Is toch wel een uitdaging, kan ik U vertellen.
    Dat zal een totaal nieuwe organisatie moeten worden, de huidige SEC gaat dat, in deze samenstelling, niet doen.
    PST

  7. #7

    Standaard

    Toen de SNA begon met de restauratie was ik vastbesloten met mijn vader een vlucht mee te maken. Hij was mecano bij de MLD geweest en op trip met de Cat was zijn mooiste tijd in Indië. Helaas duurde de restauratie wat te lang want mijn vader was inmiddels overleden. Later nog wel eens getwijfeld een vlucht te boeken, maar zonder vaders zou dat toch niet hetzelfde zijn.....
    Jammer dat het toestel uit Nederland verdwijnt, de strenge regelgeving is niet bevorderlijk voor het vliegen met historische toestellen en van enige subsidie is natuurlijk helemaal geen sprake.

    Gr. Sjaak

  8. #8

    Standaard

    Even een aanvulling op deze topic.
    Als je nog een leuk aandenken wilt van de Cat, op Marktplaats staan nog enkele onderdelen te koop zag ik

    https://www.marktplaats.nl/a/verzame...reviousPage=lr

    Gr Gerard.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •