Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Vliegtuigen op binnenlandse luchtlijnen (1934)

  1. #1
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard Vliegtuigen op binnenlandse luchtlijnen (1934)

    Goedemorgen,

    Ik ben op zoek naar het volgende: op 1 mei 1934 opende de KLM het binnenlandse luchtlijn Eindhoven-Rotterdam-Amsterdam en Eindhoven-Twente-Groningen. Weet iemand welke toestel er op de openingsdag vloog? En welke toestellen er in het algemeen in 1934 werden gebruikt?
    Een Eindhovense krant toonde een foto van de PH-ADX, wat een Fokker F VIIa was. Deze vloog echter de dag voor de officiële opening naar Eindhoven. Maar welk vliegtuig werd er op de dag van de opening van de lijn gebruikt? Weet iemand dat?
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  2. #2

    Standaard

    Hallo Rob,

    Van de Koolhoven FK.48, PH-AJX, zegt Theo Wesselink in zijn Koolhoven-boek dat het toestel, dat in juli 1934 in dienst kwam, tot 1936 op de route Rotterdam-Eindhoven werd gebruikt. Het toestel was in 1934 mei nog niet ingeschreven.

    Als je in het krantenarchief Delpher kijkt, hebben de kranten hebben het allemaal over de ADX. Zou die niet gewoon heen en weer gevlogen zijn?

  3. #3
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Beste "Fogg"

    Bedankt voor je reactie. Dat zou uiteraard kunnen. Ik denk ook dat de Fokker F.VIIa en F.VIII in het begin voor deze diensten werden gebruikt, aangevuld met de F.XXII en F.XXXVI (vooral naar Texel) toen deze toestellen in dienst werden genomen. Ik heb een hele serie foto's van de laatstgenoemde toestellen op Texel en Twente. Ook de Lockheed werd gebruikt. Blijft toch een interessant verhaal.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  4. #4
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Rob,

    Voor Eelde zie Harm R. Reinders, 'Doorvliegen Koetsier!' Ik citeer.
    Pag. 29:"Normaal werd gevlogen met de F 7a, enkele keren met de FK 40, meerdere malen
    met de driemotorige F 7b of de aan 15 passagiers biedende F 8."

    Jaap

  5. #5
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Jaap,

    Bedankt voor de aanvulling. Bevestigd het één en ander. Zal kijken of ik het nog in het boek kan zetten.

    Rob
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •