Pagina 4 van 21 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 14 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 203

Discussie: Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen

  1. #31
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Als geboren en getogen Utrechter zie ik dit monument voor het eerst.
    Tekst bij Wiki foto: Monument in honour of the early dutch aviators. Made and placed in 1938 by Jo Uiterwaal with design also from W.C. van Hoorn. Placed at the Clement van Maasdijkstraat. Clement van Maasdijk was the first dutchman who died during a flightaccident. But it's unclear wether is has anything to do with the monument. Utrecht (and Zuilen) have no connection with Clement or with early aviation at all.

    Adri

  2. #32
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Héé jòchie uit Utrech.
    Is eerder op deze site geweest. Prentbriefkaarten blz. 15. Tweemaal op die blz., één ervan kleurenafbeelding van Jan Wullink.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 8 mei 2019 om 15:38

  3. #33
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Jamaar... dat was een jaar vóórdat dit Uutrechse (Rivierenwijk, Merwedekaai) jochie lid werd van dit luchkluppie.

    Adri

  4. #34
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Dat had ik dan over het hoofd gezien.
    Zelf heb ik mijn jeugd doorgebracht op de Prins Bernhardlaan in Zuilen (later Utrecht-Noord), een paar straten van dit monument.
    De kleuterschool waar ik op zat was de bedrijfskleuterschool van Werkspoor naast het Julianapark.
    In 1958 ben ik richting Amsterdam gegaan als 15-jarige.

    Groet, Ruud.

    P.S. Dan heb jij nog lang niet alles gezien van deze site. Leuk hoor, oude draadjes bekijken.

  5. #35

    Standaard

    Dag,
    Staat niet in de 4-5 monumenten database en ook niet in SGLO database. Het enige wat ik kan vinden is een monument op de Prins Bernhardlaan.
    groeten PST

  6. #36
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Prudent toch... het is een monument uit 1938 en heeft niets met 40-45 te maken. Het is gewijd aan de vroege vliegers.
    Het buurtje waarin het monument ligt heeft straatnamen als Bernard de Waalstraat, M. van Meelstraat, Adriaan Mulderstraat, Smirnoffstraat, etc.

    En wat staat er op de Prins Bernhardlaan? Tot 1958, het jaar dat ik daar vertrok, stond daar niets.
    Het waren twee rijstroken gescheiden door een zeer breed stuk grasveld.
    Waar je toen niet op mocht lopen, wat de geplaatste bordjes aangaven, en als je het toch deed meteen geklop op de ramen van de bewoners. Dat ging zo in die tijd.
    Er werd toen nog elk jaar de Wielerronde van Zuilen gereden, kon mooi rondom de straat gereden worden door het zeer brede grasveld.
    Bij ons thuis kwamen er dan altijd een paar renners zich verkleden voor de race, mijn vader was voor 1940 zelf wielrenner en stelde het huis daarvoor beschikbaar.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 mei 2019 om 10:45

  7. #37

    Standaard

    Fijn dat we op dit forum lekker kunnen reageren. Ik vind dit helemaal geweldig. Dan leren we ook nog eens iets.
    Ruud bedankt voor deze o zo duidelijke uitleg.
    groeten PST

  8. #38
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 23. 2 modellen, onscherp. 550 pixels.jpeg
Bekeken: 402
Grootte: 184,1 KB Naam: Foto 24. 4 modellen, onscherp. 550 pixels.jpeg
Bekeken: 395
Grootte: 227,3 KB Naam: Foto 25. Model, onscherp. 550 pixels.jpeg
Bekeken: 384
Grootte: 210,7 KB

    Foto's 23 t/m 26.
    Ook vóór 1940 werd aan modelbouw gedaan. Hier vier voorbeelden daarvan. Helaas zijn drie foto's niet scherp, daarom kleiner afgebeeld op 500 pixels breed dan lijkt het nog wat.
    Hieronder, foto 26, was de scherpste en die dus op mijn normale grootte van 1100 pixels breed geplaatst.
    Op de achterzijde van foto 26 de tekst: 'Chopinstraat, Utrecht, 6 Mei'.

    Naam: Foto 26. Tekst achter op foto. 'Chopinstraat, Utrecht, 6 Mei'.jpg
Bekeken: 390
Grootte: 111,1 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 mei 2019 om 12:53

  9. #39
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Op de achterzijde van foto 26 de tekst: 'Chopinstraat, Utrecht, 6 Mei'.
    Het is natuurlijk een kleine kans maar in 1950 woonde de heer P.J. Smulders op Chopinstraat nummer 10 in utrecht ( tel 19773 ) bron telefoonboek 1950 ( https://www.geneaknowhow.net/script/dewit/tel1950/ )

  10. #40
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 27. Fokkervliegtuig F. 36. Arend. boven het strand van Bergen aan Zee. 7 Aug. '39.jpg
Bekeken: 335
Grootte: 85,8 KB

    Foto 27. Wederom geen geweldige kwaliteit.
    Tekst bij de foto: Fokkervliegtuig F. 36 Arend boven het strand van Bergen aan Zee. 7 Aug. '39.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 mei 2019 om 23:52

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •