Pagina 1 van 21 1 2 3 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 203

Discussie: Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen

    "Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen".

    In mijn verzameling heb ik zo'n 150 foto's, waarvan iets meer dan 60 Nederlands militair, die zeer waarschijnlijk eigendom waren van een LVA personeelslid. Beginnend in 1937 en lopend tot ergens in de bezetting. Van die persoon heb ik alleen twee initialen. Ik lees K.S. (zie afbeelding hieronder, links). Wel is er een foto, afwijkend in formaat, van een militair (zie foto hieronder, midden), die misschien wel de maker van de foto's of de eigenaar zou kunnen zijn maar dat is pure luchtfietserij van mijn kant.

    Naam: Foto. initialen fotograaf.jpeg
Bekeken: 3465
Grootte: 13,8 KB Naam: Foto. foto militair, eigenaar van de foto's?. 200 dpi.jpeg
Bekeken: 2778
Grootte: 111,0 KB Naam: Foto 5a. Wegwijzer Schiphol met dezelfde persoon als eerder, nu als burger. 1937.jpeg
Bekeken: 5919
Grootte: 173,3 KB

    Links: initialen voormalige eigenaar van de foto's / midden: foto van vóór 1937 volgens mij (zeer jeugdig uiterlijk) / rechts: uitsnede foto 5 uit 1937 op Schiphol van, volgens mij, dezelfde persoon.


    Omdat er voor dit bestand fors betaald is zal ik enige foto's in een lagere resolutie scannen en niet op mijn gebruikelijke breedte van 1100 pixels plaatsen.

    Op enige foto's is een LVA-vlieger te zien met de naam Hans de Bruijn. Als LVA vlieger heb ik alleen de naam J.J. (Hans) de Bruijn gevonden, die vloog in mei 1940 op de DB-8A/3N. De foto op de NIMH-beeldbank (wordt t.z.t. ook geplaatst) laat een jongere vlieger zien dan op mijn foto's maar hij is het wel.
    Hier de tekst die zij geven:
    > Reserve sergeant-vlieger J.J. (Hans) de Bruijn, geboren op 21-12-1912 te Delft. Operationeel gevlogen bij de 3e Jachtvliegtuig Afdeling op 10 mei 1940 met Douglas DB-8A/3N. Op 10 mei om plusminus 3:55 uur opgestegen van vliegveld Ypenburg met de '390'. Motor getroffen door eigen luchtdoelartillerie. Noodlanding uitgevoerd bij Schipluiden. <
    Er is een foto aanwezig van de '390' na die buiklanding.

    Een dun papiertje met tekst is aan een aantal foto's geplakt met tekst over die foto. Helaas is over de jaren een aantal foto's dit kwijtgeraakt, een paar losse papiertjes met teksten zijn nog wel aanwezig. Ik opteer voor weglaten en de tekst te typen.

    Ik weet niet of ik de juiste chronologische volgorde helemaal heb kunnen vinden maar ik heb mijn best gedaan.
    De kwaliteit van de foto's varieert maar ik plaats ze allen. Natuurlijk heb ik soms enige correctie op de foto's uitgevoerd zoals lichter maken, verscherpen of stippen in de lucht weggepoetst maar wel met mate, het blijven tenslotte foto's van zo'n 77-82 jaar oud.

    P.S. Ik hoop dit jaar te beginnen met het verkopen van foto's/ansichtkaarten uit mijn verzameling via eBay Duitsland en Marktplaats en dit bestand zal te zijner tijd daar ook bij gaan horen.
    Helaas vrees ik dat ik het uit elkaar zal moet halen omdat de onderwerpen te ver uit elkaar liggen voor de puristen onder de kopers en voor hen het totale bestand te duur wordt.


    Naam: Foto 1. SE-ABA. Junkers Ju 52. Grotere afdruk. Schiphol 28.3.1937, 400 dpi.jpg
Bekeken: 5427
Grootte: 92,5 KB

    Foto 1. Van deze foto zat ook nog een grote afdruk in het bestand. Deze hier gebruikt.
    SE-ABA. Junkers Ju 52. Geschreven tekst onderaan foto: Schiphol 28.3.1937.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 april 2019 om 10:34

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 2. Platform Schiphol, 1937.jpg
Bekeken: 5709
Grootte: 76,0 KB

    Foto 2. Foto niet scherp.
    Platform Schiphol, 1937.

    Naam: Foto 3. DC-3 PH-ARG 'Gier', Schiphol.jpg
Bekeken: 6075
Grootte: 81,2 KB

    Foto 3. Door maker foutief DC-2 genoemd.
    DC-3 PH-ARG 'Gier', Schiphol. 1937.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 april 2019 om 15:22

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 4. DC-3 PH-ARG 'Gier', Schiphol. Foto niet geheel okselfris.jpg
Bekeken: 6154
Grootte: 106,7 KB

    Foto 4. Foto niet geheel okselfris.
    DC-3 PH-ARG 'Gier', Schiphol. 1937. Door maker foutief DC-2 genoemd. Er staat een datum en wel 18.5.1937.

    Naam: Foto 5. Wegwijzer Schiphol met dezelfde persoon als eerder, nu als burger kopie.jpg
Bekeken: 2689
Grootte: 444,7 KB

    Foto 5. Zie wegwijzer: Batavia via Leipzig.
    Wegwijzer Schiphol met, volgens mij, dezelfde persoon als de militair eerder, nu als burger gekleed (met drollenvanger). 1937.

    Dit was het voor nu.
    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 april 2019 om 15:23

  4. #4
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Veelbelovend Ruud. Ik kijk uit naar het vervolg.

    Adri

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 6. Op dun papiertje 'Oostenrijks verkeersvliegtuig te Felden am Würtersee. De OE-DEW is een.jpg
Bekeken: 4334
Grootte: 132,8 KB

    Foto 6. Tekst op vast dun papiertje: 'Oostenrijks verkeersvliegtuig te Felden am Würtersee'.
    De OE-DEW is een Lohner R (A-51, OE-DEW, D-EDEW).

    Foto 6a. Hieronder een voorbeeld van een heel voorzichtig aan de voorzijde van een foto geplakt dun papiertje met tekst. De meeste foto's hebben dit in de loop der jaren verloren.

    Naam: Foto 6a (uitsnede). Op dun papiertje 'Oostenrijks verkeersvliegtuig te Felden am Würtersee. De .jpeg
Bekeken: 4732
Grootte: 368,6 KB



    Naam: Foto 7. Op los dun papiertje 'Oostenrijks sport-watervliegtuig te Felden am Würtersee'. Lijkt mi.jpg
Bekeken: 5545
Grootte: 99,3 KB

    Foto 7. Tekst op los dun papiertje: 'Oostenrijks sport-watervliegtuig te Felden am Würtersee'.
    Volgens mij de Junkers A20 met registratie HA-AIA (Hongaars dus), naam toestel "Zala".

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 april 2019 om 23:15

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 8. C.Vw (of toch C.V?) op Luchtvaarttentoonstelling Soesterdal. Op dun los papiertje 'Water.jpg
Bekeken: 5778
Grootte: 60,9 KB

    Foto 8.
    Fokker C.Vw op Luchtvaarttentoonstelling Soesterdal.
    Op dun los papiertje: 'Watervliegtuig op Tentoonstelling Soesterdal'.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 april 2019 om 12:18

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 9. C.V op Luchtvaarttentoonstelling Soesterdal. Met dun vast papiertje.jpg
Bekeken: 5609
Grootte: 70,0 KB

    Foto 9.
    Fokker C.Ve '600' (fake registratie, is ex 'PH-AEU') op Luchtvaarttentoonstelling Soesterdal.
    Dun vast papiertje er deze keer maar aan laten zitten als voorbeeld hoe gering deze twee kartelranden aan elkaar vastzitten.
    Geen wonder dat de meerderheid van de foto's "hun papiertje" zijn kwijtgeraakt in plm. 80 jaar.

    ​Groet, Ruud.

  8. #8

    Standaard

    Interessante foto's Ruud, bedankt voor het delen

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 10. Fokker C.Ve '600' (fake regi, is ex 'PH-AEU') op Luchtvaarttentoonstelling Soesterdal.jpg
Bekeken: 5938
Grootte: 127,5 KB

    Foto 10.
    Fokker C.Ve '600' (fake registratie, is ex 'PH-AEU') op Luchtvaarttentoonstelling Soesterdal.

    Groet, Ruud.

  10. #10

    Standaard

    Ruud,
    Foto 8 is volgens mij geen C.Vw watervliegtuig, maar de neus van het toestel op foto 9 en 10, de "600"'. Papiertje van een andere foto?
    Groeten, Rob B

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •