Pagina 15 van 21 EersteEerste ... 5 13 14 15 16 17 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 203

Discussie: Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen

  1. #141
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Ruud,

    Als deze straatnaam in Oudenrijn is dan is dit niet een Heinkel He 111 maar de Junkers Ju 88A-2 van KG 30 met Oblt. H-W.Magnussen als piloot.
    Het toestel is in de morgen van 10 mei 1940 bij Oudenrijn neergekomen. Het toestel is in mei 2010 geborgen.

    Jaap

  2. #142

    Standaard

    Hi Ruud,
    Foto 109: lijkt mij ook een Fairey Battle
    Foto 110: GB-K P2200 van No. 105 Squadron, noodgeland 10-5 bij Clemency na aanval op Panzers in Luxembourg
    Fotot 112: denk dat Jaap gelijk heeft en dit inderdaad de Ju88 van Magnussen is. Unieke foto dan, want van deze crash tot nu toe niets gezien.

    Ga zo door!

    Groeten, Pieter

  3. #143
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    @ Jaap Woortman.
    Dat is een mooie vondst bij foto 112 maar ik mis de bronvermelding. Ik heb de tijd niet om uitgebreid naar sites of oplossingen te zoeken, alleen kort komt in aanmerking, en daarom is bronvermelding die op deze site gebruikelijk is voor mij zeer belangrijk.

    @ Pieter H.
    Als GB-K P2200 klopt voor de Battle op foto 110 vraag ik me af wat de beweegreden van Koert kan zijn geweest om deze foto in dit album te plaatsen omdat het tenslotte geen Nederlands onderwerp is. Ook hier mis ik de bronvermelding net als bij Jaap.

    Voor beiden..., leuk dat jullie dit draadje zo intensief volgen. Ik zit momenteel krap in de tijd die ik beschikbaar heb, te zien aan de geringe plaatsingen, maar volgende week wordt het beter.

    Mvg, Ruud.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 14:46

  4. #144
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    @ Jaap Woortman.
    Dat is een mooie vondst bij foto 112 maar ik mis de bronvermelding. Ik heb de tijd niet om uitgebreid naar sites of oplossingen te zoeken, alleen kort komt in aanmerking, en daarom is bronvermelding die op deze site gebruikelijk is voor mij zeer belangrijk.
    Mvg, Ruud.
    Bron voor de gegeven informatie is mijn eigen, nog niet gepubliceerd, onderzoek naar de vliegtuig-verliezen van Kampfgeschwader 30 in de meidagen van 1940.

    Jaap Woortman

  5. #145

    Standaard

    Hi Ruud,

    snap even niet wat hje bedoelt met bronvermelding in dit soort gevallen.
    De bron ben ik (of Jaap) gebaseerd op (in mijn geval) 40 jaar onderzoek in de meidagen.
    Van deze Battle heb ik zo'n 10 fotos, onder allerlei hoeken, en de identificatie vindt dan plaats door het vergelijken van codes, propellerstand, opmerkzame beschadigingen, de achtergond et cetera.
    Aan jouw dan de keus om te besluiten of je mij een betrouwbare bron vindt of niet .
    Hierbij een foto die je in dit geval hopelijk overtuigt.
    Bron foto: expired eBay auctions

    Groeten, Pieter
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  6. #146
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Beste Pieter H.

    Hoe moest ik weten dat de info uit onderzoek van jullie zelf is? Ik ben niet bekend met personen die dit doen. Daar is dus die bronvermelding voor, in dit geval jullie zelf. Werken jullie samen? Je bevestigt de bevinding van Jaap omtrent de Ju 88 van Magnussen?

    Weinigen hier doen aan eigen onderzoek maar vinden informatie op sites of in boeken. Dat moet toch wel duidelijk zijn, toch? Bronvermelding is belangrijk, trouwens ook bij geplaatste foto's en teksten. Dus begrijp ik je reactie niet. Duidelijkheid waar de gegeven info vandaan komt is de crux.
    In mijn geval helpt het ook of ik nog op zo'n site langsga uit nieuwsgierigheid of nog een boek uit mijn eigen verzameling kan openslaan.

    Veel informatie over KG 30 ben ik trouwens nog niet tegengekomen, alleen in compacte vorm. Een boektitel totaal gewijd aan KG 30 heb ik in mijn verzamelaarstijd vanaf 1955 nog niet gezien. Dat verwondert me ook.

    Mvg, Ruud.

    P.S. Hebben wij elkaar al eens gesproken? Ik heb ooit (vorig jaar?) op een luchtvaartbeurs bij van der Valk langs de snelweg A-4 een aantal mensen gesproken maar weet slechts een enkele naam.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 oktober 2019 om 12:37

  7. #147
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 113. 1940-05:10-14. (als foto 112). Onscherp. -2 600 breed.jpg
Bekeken: 845
Grootte: 44,2 KB Naam: Foto 113a. 1940-05:10-14. -2az. 600 breed.jpg
Bekeken: 1079
Grootte: 313,1 KB

    Foto 113, voor- en achterzijde. Kartelrand. Voorzijde onscherp. Gezien de tekst bij de foto is dit hetzelfde wrak als bij foto 112.
    Tekst bij de foto: Door luchtdoelgeschut neergeschoten Duitse Heinkel Bommenwerper III. 1e Oorlogsdag Mei 1940. 's morgens om 7.30 uur.
    Tekst achterzijde geeft 14 mei als crashdatum.
    Het geschrevene van Koert wijkt af van hetgeen Jaap Woortman heeft gevonden, zie #141. Geen Heinkel He 111 maar de Ju 88A-2 van Oblt. H-W. Magnussen.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 14:46

  8. #148
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 114. 1940-05:10-14.? Koen bij wrak. 600 breed.jpg
Bekeken: 945
Grootte: 383,0 KB

    Foto 114. Kartelrand. Geen tekststrip.
    Koert zit hier zeer waarschijnlijk bij het wrak dat op de foto's 112 en 113 is afgebeeld. De foto zat bij die twee foto's op hetzelfde blad in het album.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 14:46

  9. #149

    Standaard

    Hi Ruud,
    maak je geen zorgen, no hard feelings. Even ter verduidelijking: inderdaad ben ik al 40 jaar bezig met het verzamelen en combineren en analyseren van info over de luchtoorlog in mei 1940.
    Dat is letterlijk het bij mekaar schrapen van stukjes informatie uit alle hoeken en gaten. Sommigen zijn bekend, zoals de lijsten van Brongers, die een heel goed startpunt zijn maar op veel gebieden niet meer accuraat of up to date. Dat geldt in nog veel extremere mate voor de SGLO on-line lijst. Maar uiteindelijk combineer je alle stukjes tot een plausibel (bij voorkeur het meest plausibele) verhaal betreffende een crash. Waarbij je moet accepteren dat nieuwe brokjes info het verhaal weer omver kunnen gooien; gebeurt regelmatig. Maar al doende wordt het geheel hopelijk steeds beter en nauwkeuriger.

    Voor dit specifieke geval kom ik dan tot de volgende beschrijving (in het Engels, want dat is nodig voor de communicatie met buitenlandse collegas)

    3./KG30 Junkers Ju88A-2. Shot down by 11. Bt.LuA west of Utrecht on dive bombing mission to Waalhaven and crashed in a meadow in the polder Strijkviertel of farmer Buijs at the Rijksstraatweg, Ouderijn 10.50 a.m. LT 11.30 BST. FF Oberlt Hans-Werner Magnussen, BO Uffz Gerhard Richter and BF Uffz Karl Roscher killed. BS Oberfw Ludwig Edmüller baled out and captured badly wounded, admitted to hospital in Rotterdam. Aircraft a 100% write-off.

    Het blijft dus heel moeilijk om een enkele specifieke bron te noemen, het is een combinatie van heel veel bronnen en gegevens. En voor de foto is het "een beëindigde eBay veiling" maar daa rheb je dus ook niks aan.
    Zodoende.

    Groeten, Pieter

  10. #150
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 115. 1940-05:na 15-5? Tekststrip: Niet ontplofte vliegerbom. Plm. 250 K.G. Omtrek Ypenburg..jpg
Bekeken: 709
Grootte: 58,1 KB Naam: Foto 116. 1940-05:na 15-5? Tekststrip: Niet ontplofte vliegerbom. Plm. 250 K.G. Op de voorgrond .jpg
Bekeken: 589
Grootte: 65,3 KB
    Foto's 115 links en 116 rechts. Beide kartelrand.
    Foto 115. 05-1940. Tekststrip: Niet ontplofte vliegerbom. Plm. 250 K.G. Omtrek Ypenburg.
    Foto 116. 05-1940. Tekststrip: Niet ontplofte vliegerbom. Plm. 250 K.G. Op de voorgrond ziet men een steel-handgranaat.


    Naam: Foto 117. 1940-05:na 15-5? Tekststrip: Niet ontplofte vliegerbom, waarvan de staart is afgeslage.jpg
Bekeken: 511
Grootte: 71,3 KB Naam: Foto 118. 1940-05:na 15-5? Tekststrip: Granaattrechter aan een slootkant. Omtrek Ypenburg. 600 b.jpg
Bekeken: 378
Grootte: 400,2 KB
    Foto's 117 links en 118 rechts. Beide kartelrand.
    Foto 117. 05-1940. Tekststrip: Niet ontplofte vliegerbom, waarvan de staart is afgeslagen.
    Foto 118. 05-1940. Tekststrip: Granaattrechter aan een slootkant. Omtrek Ypenburg.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 januari 2020 om 10:47

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •