Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Hurricane ID

  1. #1

    Standaard Hurricane ID

    Dit is een orginele foto die ik bemachtigde van een man die mij vertelde dat hij deze foto had gekregen van zijn Vader en deze zelf
    had gemaakt. Deze schijnt volgens zeggen gemaakt te zijn in de nabije omgeving van Eersel. Ik denk zelf dat er in de Provincie Brabant geen
    Hurricanes zijn neergekomen. Misschien kan een van de leden mij iets meer vertellen over waar deze foto gemaakt kan zijn(misschien Frankrijk), en wat de ee6nheid is geweest waartoe de Hurricane had behoord???
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #2

    Standaard

    Alle in Nederland gecrashte Hurricanes :

    Volgens mij zie ik een K op de romp , dus een van de toestellen uit 1943 ???

    https://verliesregister.studiegroepl...rea=&airfield=
    Laatst gewijzigd door eric7325; 4 mei 2019 om 18:30

  3. #3
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Code kan VY-K zijn wat een machine is van 85 Sqn. 1940, Frankrijk. De staat van het toestel doet vermoeden dat het onklaar gemaakt is door eigen personeel
    (banden zijn eraf bijv.) voor de vijand arriveerde. Wellicht een toestel wat al beschadiging had en welke niet of niet op tijd gerepareerd konden worden.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eric7325 Bekijk bericht
    Alle in Nederland gecrashte Hurricanes :

    Volgens mij zie ik een K op de romp , dus een van de toestellen uit 1943 ???

    https://verliesregister.studiegroepl...rea=&airfield=
    Bedankt Eric7325,

    Het verliesregister van de studiegroep Luchtoorlog had ik al bekeken en daar kwam deze Hurricane niet in voor hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat deze niet in NL neerkwam.

    Cheers,
    Ad

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bofors Bekijk bericht
    Code kan VY-K zijn wat een machine is van 85 Sqn. 1940, Frankrijk. De staat van het toestel doet vermoeden dat het onklaar gemaakt is door eigen personeel
    (banden zijn eraf bijv.) voor de vijand arriveerde. Wellicht een toestel wat al beschadiging had en welke niet of niet op tijd gerepareerd konden worden.
    85 Sqdn had ik ook al aan gedacht echter ik zou graag bevestigd willen zien dat deze Hurricane in Nl terecht kwam. De maker van de foto beweerd dat deze in de omgeving van Eersel neerkwam. Inderdaad en zoals je zegt doet het vermoeden dat het toestel onklaar gemaakt is door eigen personeel voordat de vijand arriveerde. Ik denk ook eerder aan Frankrijk.

    Regards,
    Ad

  6. #6

    Standaard

    Hi Ad,
    helaas, het verhaaltje klopt niet. Dit is de P2537 NV-K van No.79 Sqn die werd achtergelaten op het Franse vliegveld Merville.
    Zie het kogelgat net achteronder de uitlaten van de motor.
    Jammer, ik had zelf gehoopt dat het een van de Hurricanes was die mei 40 rondom Dordrecht neerkwamen, maar helaas.
    Van dit toestel zijn al meerdere fotos.

    Groeten, Pieter

    Naam: Hurricane 79 NV-K P2537 Merville 14-5 3.jpg
Bekeken: 350
Grootte: 266,8 KB

  7. #7

    Standaard

    Hallo Pieter, Jammer!!!!!! Ik had ook gehoopt dat de Hurricane was achtergelaten in NL. Eersel daar had ik toch echt mijn bedenkingen bij. In ieder geval reuze bedankt voor het identificeren van deze Hurricane. Enig idee wie de invlieger was en wat de datum ongeveer was toen deze foto genomen werd??
    Gr
    Ad

  8. #8

    Standaard

    De P2537 heeft tot 14 mei gevlogen en is daarna waarschijnlijk gebuikt voor reserveonderdelen. Op 20 mei op Merville achtergelaten en door de Duitsers gevonden, waarna door souvenirzoekers langzaam gesloopt.

    Groeten, Pieter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •