Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Landingsgestel Fokker T-V

  1. #1
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard Landingsgestel Fokker T-V

    Weet iemand of de metaaldelen van het landingsgestel van de Fokker T-V door de
    Mechanisch Werkstätten Neubrandenburg G.m.b.H. zijn gemaakt en geleverd?

    Jaap

  2. #2

    Standaard

    Hoi Jaap,

    Voor zover ik weet niet. De schokbrekers waren als ik het goed heb van Messier en de rest was een gietstuk welke in Nederland gegoten werden. De T.IX had een ieder geval wel een onderstel dat door een Duitse firma geleverd was.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Mathieu,

    Dank, zou het dan misschien voor de Fokker D-XXI zijn geweest?
    Zijn bij de opgraving van de Fokker D-XXI nr.229 van Roos in 1993 delen van
    het landingsgestel te voorschijn gekomen?

    Jaap

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Beste Jaap,

    Van óf de 850 óf de 856 zijn metalen delen van het landingsgestel te zien bij Crash. Alleen zijn dit volgens mij de hydraulische delen en dus niet de gietstukken.
    Van de 229 is mij niet bekend of er delen van de onderstellen zijn gevonden. Niet dat ik weet.
    Toch zegt de naam Mechanisch Werkstätten Neubrandenburg G.m.b.H. me wel iets.

    Groet, Daan

  5. #5
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Beste Jaap,

    Toch zegt de naam Mechanisch Werkstätten Neubrandenburg G.m.b.H. me wel iets.

    Groet, Daan
    Daan,

    Misschien helpt onderstaande je om op de informatie van Mechanisch Werkstätten Neubrandenburg G.m.b.H. (WMN) te komen.
    Op 10 augustus 1960 wordt in een briefje aan het blad "Veilig Vliegen" melding gemaakt van de vondst van enige metaaldelen
    en een typeplaatje bij Waddinxveen. In dit briefje staat dat het typeplaatje op een mitrailleur zou zitten dat wordt
    gecorrigeerd naar landingsgestel. Op het plaatje zou staan Mechanisch Werkstätten Neubrandenburg G.m.b.H.
    Vandaar mijn vraag naar relatie WMN en landingsgestel van de Fokker T-V. Bij Waddingsveen is op 11 mei 1940 een T-V neergekomen.
    Ik heb nu maar eens gezocht op het net en kwam onderstaande tegen dat een ander licht werpt op WMN.

    http://www.tenhumbergreinhard.de/1933-1945-lager-1/1933-1945-lager-n/neubrandenburg-auenlager-waldbau.html
    Mechanische Werkstätten Neubrandenburg
    Curt Heber, während des 1. Weltkriegesgemeinsam mit Heinrich Luebbe, dem Chefkonstrukteur des FlugzeugherstellersFokker, an der Entwicklung von Maschinengewehren gearbeitet und während dieserZeit enge Beziehungen zum Militär aufgebaut. Von 1922 bis 1925 geheimeRüstungsforschungen im Ausland, um so die Beschränkungen des VersaillerVertrages zu umgehen. Von der Reichswehr mit der Konstruktion einerverbesserten MG-Steuerung (MG 301) beauftragt. Nach einer kurzen Übergangszeitbei der Rohrbach Metall-Flugzeugbau GmbH gründete Heber im Sommer 1926 in Berlinein eigenes Ingenieurbüro, das ausschließlich für die Reichswehr arbeitete undvorwiegend mit der Erfindung von Abwurfwaffen befasst war. 1933 Gründung derWerkstätten Berlin. 1934 Aufbau der Mechanischen Werkstätten Neubrandenburg.April 1942 Umzug nach Osterode und Gründung der ‚Heber Maschinen- undApparatefabrik’ (HEMAF).

    Die ursprünglich in Berlin-Britz ansässigeCurt (Kurt) Heber AG später Mechanische Werkstätten Neubrandenburg (MWN)stellte seit 1937 unter der neuen Bezeichnung Bombenabwurfgeräte, Lafetten fürBordbewaffnung und andere Zubehörteile für die Luftrüstung her. 1943 soll derBetrieb 6.470 Beschäftigte, davon 2.642 ausländische Zivilisten beschäftigthaben. Ab April 1943 arbeiteten in Neubrandenburg auch KZ-Häftlinge. Vonzunächst 200 stieg die Anzahl auf über 6.000 weibliche Häftlinge amJahreswechsel 1944/45.

    Het zou dus kunnen gaan om een "Bombenabwurfgerät" i.p.v. het landingsgestel van een Fokker T-V.

    Jaap

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Heber, ja precies in die context!

  7. #7

    Standaard

    Hoi Jaap,
    Er is nog een plaatje van het bommenrek van de 850 gevonden.
    Groet-je, Martin
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  8. #8
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard Landingsgestel/Bommenrek Fokker T-V

    Martin,

    Inderdaad, deze is afkomstig uit het zelfde toestel.
    De Fokker T-V bij Waddinxveen was de 850.
    Maar de vraag blijft of het inderdaad van een bommenrek uit de T-V is.
    Ik realiseer me nu dat ik de afbeelding uit die brief uit 1960 nog niet heb laten zien.
    Dus hierbij.

    Jaap
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  9. #9
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Tja, lastig... De landingsgestellen kwamen van Messier. Het juk waarin deze zaten, werd gegoten. Ik kan me niet voorstellen dat er destijds een typeplaatje werd aangebracht op enkel een gietdeel.
    En aangezien de MWN een connectie geeft met de Heber rekken, lijkt dat me de meest logische keuze.

  10. #10
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    De sleutel zal wrs. wel zitten in de aanduiding: Gerät T.H.E. met een nummer.

    Jaap

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •