Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Molenaar: De Luchtverdediging in de meidagen 1940 - meerdere drukken?

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Molenaar: De Luchtverdediging in de meidagen 1940 - meerdere drukken?

    Ik kon recent (eindelijk!) deel twee kopen van Molenaar. Bij thuiskomst was ik verrast; er blijken meerdere versies te bestaan. Ik heb nu deel 1 met blauwe kaft, en deel twee met groene kaft. Zijn er verschillende drukken?

  2. #2
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Ze behoren tot verschillende series.
    De blauwe van de luchtmacht en de groene van de landmacht.
    De preciese indeling staat voorin de boeken.

    Jaap

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Mijn delen zijn beide in blauw en uit 1970 zonder verdere vermelding.
    Ze worden als één geheel beschouwd want deel 2 wordt doorgenummerd, daarom het grote aantal pagina's nl. 1171.
    De index in deel 1 laat ook de hoofdstukken en beginpagina's van deel 2 zien en die worden niet herhaald in een index in deel 2 wat begint met hoofdstuk VI.
    Persoonlijk vind ik dit vervelend.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 augustus 2019 om 22:34

  4. #4
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Ruud,

    Helemaal eens, maar nog vervelender is dat bij de beschrijving van de Duitse aanval in hoofdstuk IX, pag 791
    ev. Molenaar het nogal eens mis heeft.
    We zullen het maar gooien op voortschrijdend inzicht waar wij het voordeel van hebben.

    Jaap



  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jaap.

    Weet jij of er ooit van deze delen een lijst met errata, wijzigingen, aanvullingen o.i.d. zijn verschenen, van de uitgever of anderszins?

    In het draadje "Welk luchtvaartboek leest u nu?" heb ik bij "Die Jagdfliegerverbände der Deutschen Luftwaffe 1934 bis 1945, Teil 13/III - Einsatz im Westen 1.1. bis 30.9.1944" door Jochen Prien e.a. zoiets al eens aangegeven. Tevens is de hoofdauteur Prien ook op het internet actief (of geweest) op een site met discussies over deze serie, zie: http://forum.12oclockhigh.net/forumdisplay.php?f=36
    Eigenlijk zouden meer auteurs/uitgevers deze werkwijze moeten volgen. Soms wordt dit opgelost door een volgende uitgebreidere en gecorrigeerde druk uit te brengen maar te vaak verouderen titels doordat er geen follow up is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    "Die Jagdfliegerverbände der Deutschen Luftwaffe 1934 bis 1945, Teil 13/III - Einsatz im Westen 1.1. bis 30.9.1944" door Jochen Prien/Gerhard Stemmer/Winfried Bock. (Buchverlag Rogge GmbH, 2017). ISBN: 978-3-942943-16-1.
    Gebonden hardback, 678 blz. - Afmetingen binnenwerk: A4 - Geïllustreerd met 252 afbeeldingen.
    Prettig is de errata van andere delen uit de serie aan het eind van het boek, nl.: Änderungen und Ergänzungen zu Teilen 1 bis 13/II, blz. 674 e.v.
    Groet, Ruud.

  6. #6
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Ruud,

    Nee Molenaar of de Staatsuitgeverij hebben nooit een erratalijst uitgegeven.
    Kan ook eigenlijk niet omdat je alleen verbeteringen kunt aangeven als je verder gaat met je onderzoek.
    En Molenaar heeft na 1970 niets meer gedaan en zijn archief is figuurlijk in rook opgegaan.
    Ik heb in de archieven van het NIMH alleen fragmenten terug gevonden.
    Voor het boek 'Vliegvelden in oorlogstijd' hebben wij de wijzigingen aangebracht in de 2e druk.

    Jaap

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •