Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Verzoek foto's Douglas DB-8A 3N 390

  1. #1
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard Verzoek foto's Douglas DB-8A 3N 390

    Beste allemaal,

    Ik ben gevraagd om voor mijn lokale historische vereniging (Historische Vereniging Oud-Schipluiden) een artikeltje te schrijven over de Douglas DB-8A 3N 390 die ten zuiden van Schipluiden een noodlanding heeft gemaakt.
    Voor dat artikeltje heb ik natuurlijk ook foto's nodig, zowel ter illustratie als ook voor het onderzoek naar de schade die dit vliegtuig op 10 Mei heeft opgelopen.
    Ik vroeg mij af of er hier een of wellicht meerdere personen zijn die een of meerdere foto's voor deze publicatie beschikbaar willen stellen?

    Ook weet ik dat er in Engeland een heer is die veel foto's van Nederlandse vliegtuigen op Ebay kocht, weet iemand wellicht zijn naam?

    Een van de leden van de vereniging schijnt ook nog een aantal onderdelen van de 390 te bezitten, waar ik binnenkort even naar ga kijken.
    Mochten die onderdelen inderdaad van dit vliegtuig zijn dan komen de foto's hiervan ook in het artikeltje.

    Alvast bedankt voor jullie reactie, en PB'tjes zijn ook welkom.
    Met vriendelijke groet,
    Sander

  2. #2

    Standaard

    Tom Willis is de man die je denk ik bedoeld , hoop voor je dat hij mee werkt ...

  3. #3

    Standaard

    Hoi Sander,

    Leuk dat weer eens langskomt! Ik zal eens navraag doen, als ik me niet vergis heeft iemand de piloten stoel van de 390 thuis liggen.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Hoi Sander,

    Ik weet niet wat je al gevonden hebt, maar de NIMH-beeldbank heeft minstens vier foto's van de 390, waaronder een van de noodlanding. En tegenwoordig vrij te downlaoden zoals ik gisteren ontdekte. De zoekfunctie is alleen wat nukkig, maar 'Douglas 390' levert vier resultaten op.

    Groet, Peter

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: Foto 121. '390' noodlanding bij Schipluiden. 200 dpi, 600 pixels.jpg
Bekeken: 872
Grootte: 57,1 KB Naam: Foto 53. de Bruijn. Rechte randen. 800 hoog.jpeg
Bekeken: 872
Grootte: 450,0 KB

    Hallo Sander.

    Hier iets van wat je zoekt.
    Links de noodlanding en rechts de piloot er van. Deze foto heeft een probleempje maar is goed bruikbaar.
    Ze komen nog te staan in een draadje dat ik even verwaarloosd heb, nl. "Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen".
    Er zijn nog wel een paar foto's van de vlieger Hans de Bruijn in dit draadje te vinden en er volgen nog minstens een tweetal.
    > Reserve sergeant-vlieger J.J. (Hans) de Bruijn, geboren op 21-12-1912 te Delft. Operationeel gevlogen bij de 3e Jachtvliegtuig Afdeling op 10 mei 1940 met Douglas DB-8A/3N. Op 10 mei om plusminus 3:55 uur opgestegen van vliegveld Ypenburg met de '390'. Motor getroffen door eigen luchtdoelartillerie. Noodlanding uitgevoerd bij Schipluiden. <

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 juli 2019 om 10:26

  6. #6
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties!

    @Eric; dat is inderdaad de naam waar ik naar zocht. Heb mij afgelopen weekend gelijk aangemeld voor het 12 O'clock high forum waar hij actief schijnt te zijn. helaas wacht ik nog op toestemming op berichten te mogen plaatsen aldaar.

    @Mathieu; Dat klopt, die stoel zit tegenwoordig in de cockpit van de 392 op vliegveld Seppe volgens mij. Jan van Huuksloot heeft deze ooit verkregen van dezelfde persoon als waar de overige onderdelen nu zijn (behalve het registratie plaatje).

    @Peter; Bedankt, ik wist niet dat dat beeldmateriaal vrij te publiceren was tegenwoordig!

    @Ruud; dat zijn zeer interessante foto's. Die van de noodlanding kende ik al, maar de (vele) foto's van J. J. (Hans) de Bruijn niet. Als ik in dat draadje kijk, valt mij op dat hij niet altijd dezelfde outfit aanheeft. Ik zie een soort hoogte outfit terwijl hij bij de D.VII staat, maar een motorrijder-achtige outfit bij het "bonnenhuisje". Je zou kunnen denken dat die leren jas niet zijn piloten outfit is, maar ik heb een foto van J. W. Th. Bosch op de Kooy gezien waarin hij in dezelfde outfit (maar dan met helm) naast zijn brandende Fokker D.XXI staat. Welke outfit zou De Bruijn 10 Mei hebben aangehad? ik denk dat de outfit die hij draagt naast de D.VII wellicht alleen voor vliegtuigen met een open cockpit was?

    @ieder ander die leest; Ik zou graag ook wat foto's van close-ups van het wrak willen, alsmede de linkerkant van het nood gelande vliegtuig. Tot nu toe zijn alle foto's die ik voor publicatie mag gebruiken van de rechter kant. Weet iemand trouwens wat er met de foto collectie van Jan van den Heuvel is gebeurd? Wellicht dat er daar ook nog een foto van de 390 bij zat.

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
    met vriendelijke groet,
    Sander

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander Bekijk bericht
    ik denk dat de outfit die hij draagt naast de D.VII wellicht alleen voor vliegtuigen met een open cockpit was?
    Ik heb eens wat foto's van bemanningsleden van verschillende types bekeken maar daarin zie ik eigenlijk geen lijn. Bemanningsleden droegen zowel het vliegeroveral, maar ook de leren jas over het dagelijks tenue. Anderen droegen een geheel leren overal.
    Ik heb maar twee foto's van Douglas 8A-3N bemanningsleden en daar zie ik hetzelfde; een draagt de leren jas, de ander het groene vliegeroveral.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •