Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Hawker Typhoon Memorial

  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard Hawker Typhoon Memorial

    Op 28 september 1944 werd boven Kinderdijk een aanval uitgevoerd op een konvooi schepen in de Lek. Het betrof 4 Hawker Typhoons van 609 squadron. Eén van de Typhoons werd fataal geraakt door Flak en de vlieger, Jean-Noël Vandaele, werd gedwongen om op lage hoogte te springen. Hij overleefde dat niet. De Typhoon stortte neer in een weiland net ten noorden van Alblasserdam.
    De NSB burgemeester van Alblasserdam schijnt gezegd te hebben: gooi het lichaam van de piloot maar in een gat. Maar de Alblasserdamse bevolking pikte dat niet en heeft hem een nette begrafenis gegeven. Daaruit is een jarenlange verbondenheid gegroeid tussen de Belgische familie van Jean-Noël (vrouw en dochter) en Alblasserdam.
    Gisteren, precies 75 jaar na dato, heeft dat geculmineerd in de onthulling van een herdenkingsbord op de plaats van neerstorten. Tevens was er een schilderij gemaakt verbeeldend de laatste seconden van de vlucht van de Typhoon boven Kinderdijk:

    Naam: Schilderij.jpg
Bekeken: 682
Grootte: 93,1 KB

    Als sluitstuk van de plechtige onthulling was er een flypast gepland door het Vliegend Museum Seppe. Dat zou bestaan uit een:
    - Boeing Stearman
    - DHC Chipmunk
    - Piper Cub
    dus 2 WOII kisten. Er zou ook een missing-man manoeuvre worden uitgevoerd. Helaas ging gisteren in de loop van de middag de wind naar meer dan 20 knopen, dus heel terecht wilde het Vliegend Museum zijn historische kisten daar niet aan blootstellen. Gelukkig was er een alternatief in de vorm van een Piaggio FWP.149D, die voorzien is van een Lycoming 6 cilinder boxer en die dorst de stormachtige wind wel aan.
    Er zijn ongetwijfeld betere foto's gemaakt dan deze slimme telefoonfoto van mij:

    Naam: Piaggio flypast.jpg
Bekeken: 679
Grootte: 163,0 KB

    Er was een divers gezelschap aanwezig. Uiteraard de familie met Jean-Noëls dochter en ook afvaardigingen van de Engelse en Belgische Luchtmacht. Na afloop sprak ik nog met leden van het 609 squadron. Ik vertelde welke types gepland waren geweest voor de flypast en natuurlijk hadden ze de Piaggio herkend. En ze waren blij dat de originele Luftwaffe kenmerken van de Focke Wulf fabricage niet meer zichtbaar waren.

    Bijzonder graag had ik gisteren het pronkstuk van Jack van Egmond bewonderd, maar aangezien ik coördinator was van de flypast, moest ik helaas prioriteiten stellen.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 29 september 2019 om 14:14

  2. #2

    Standaard

    Het was zeker een zeer indrukwekkende bijeenkomst. Vooral de jeugd werd erbij berokken...….
    Pieter van Wijngaarden

  3. #3
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Hier: https://www.alblasserdamsnieuws.nl/w...en-landgenoot/ een uitgebreid verslag met foto's en een heel klein stukje film van de flypast.

    Adri

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Aan het verslag te lezen, was het een mooie, waardige herdenking! Belangrijk om te blijven doen...

  5. #5

    Standaard

    Naam: P1020667.jpg
Bekeken: 507
Grootte: 568,7 KBNaam: P1020657.jpg
Bekeken: 541
Grootte: 486,5 KBNaam: P1020653.jpg
Bekeken: 497
Grootte: 548,6 KBNaam: P1020650.jpg
Bekeken: 547
Grootte: 520,9 KBNaam: P1020648.jpg
Bekeken: 535
Grootte: 547,9 KBNaam: P1020680.jpg
Bekeken: 601
Grootte: 585,0 KBNaam: P1020678.jpg
Bekeken: 550
Grootte: 504,1 KBNaam: P1020677.jpg
Bekeken: 599
Grootte: 562,9 KB
    Het was een mooie, respectvolle onthulling.
    PST

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •