Pagina 20 van 31 EersteEerste ... 10 18 19 20 21 22 30 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 306

Discussie: Fotocollectie Ad B.Smits

  1. #191
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: img555.jpg
Bekeken: 388
Grootte: 127,2 KB
    Fokker F28 speedbrake.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #192

    Standaard

    Nog interessanter op deze foto: de vier gaten onder de staart van dit prototype.
    Wat ik heb begrepen is dat hierin vier ladingen zaten die in geval van een tailslide konden worden afgevuurd om de neus weer naar beneden te krijgen.

  3. #193
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: img546.jpg
Bekeken: 415
Grootte: 193,9 KB
    Fokker F28 prototype.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #194

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanRoza Bekijk bericht
    Nog interessanter op deze foto: de vier gaten onder de staart van dit prototype.
    Wat ik heb begrepen is dat hierin vier ladingen zaten die in geval van een tailslide konden worden afgevuurd om de neus weer naar beneden te krijgen.
    Niet voor een tailslide, maar bij stall proeven, als er op grote hoogte op minimale snelheid wordt gevlogen en de vleugels verliezen hun lift.
    De staart zakt dan naar beneden, en het vliegtuig raakt onbestuurbaar, op dat moment worden de "raket" ladingen afgevuurd, waardoor de kist weer met de
    neus naar beneden wordt gedrukt en weer bestuurbaar is.

    Henk Steevens

  5. #195

    Standaard

    Dit is een tailslide, waarbij een blok obo hout (één van de hardste houtsoorten) onder de tail is gemonteerd op een hoofdspant.
    Bij een tailslide(proef) beschermt het blok de vliegtuig structure.

    Henk Steevens.

    Naam: A-1 PH-JHG 1.JPG
Bekeken: 400
Grootte: 173,0 KB

  6. #196
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Een tailslide is officieel een aerobatic manouevre. Je gaat verticaal de lucht in en op een gegeven moment is je snelheid nul. Als je besturings imputs goed zijn, zal de kist eerst rechtstandig naar beneden vallen, voordat het toestel omkiepert en weer vaart maakt.

    Naam: 240_SE-UVJ_09jun19EHOW.jpg
Bekeken: 371
Grootte: 165,4 KB

    Als de staart van een vliegtuig de grond raakt tijdens rotatie, dan heet dat een tailstrike. Daar heb ik geen foto van

  7. #197

    Standaard

    De raketten in de staart waren bedoeld om bij een deep stall, zoals de BAC 1-11 die kon hebben, gered te kunnen worden. Bij een deep stall is de configuratie van het vliegtuigontwerp zodanig, dat het horizontale staartvlak in het zog van de overtrokken vleugel kan komen, en daardoor onbruikbaar wordt. Dit is een stabiele situatie, en dus verongeluk je, tenzij staartraketten de neus weer naar beneden duwen. Gelukkig bleek de F-28 geen deep stall eigenschap te bezitten.

  8. #198
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: Vliegbasis Eindhoven4-1978.jpg
Bekeken: 504
Grootte: 402,8 KB
    Vliegbasis Eindhoven4-1978
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  9. #199
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ja, ik denk dat ik één van de weinige mensen ben die een tailslide op lage hoogte heeft gemaakt en daar zonder schade is uitgekomen.
    58 Jaar geleden kreeg ik in de lierstart op ong. 100 m een kabelbreuk met een Grunau Baby. Omdat ik in de opleiding die nooit had geoefend, deed ik... niets. Zoals Heron beschreef hing ik dus even rechtstandig verticaal, klapte om en ging recht naar beneden richting grassprietjes. Ik trok hem horizontaal net voor diezelfde grassprietjes.

    In mijn herinnering is de verklaring van washout de juiste. En het prototype BAC 1-11 verongelukte tijdens een deep stall in '63.

    Adri

  10. #200
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: Seppe 1978..jpg
Bekeken: 344
Grootte: 410,0 KB
    Naam: Seppe 1978.jpg
Bekeken: 326
Grootte: 398,9 KB
    Fokker S11 - Seppe 1978
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •