Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Determinatie van een stuk plaatwerk

  1. #1

    Standaard Determinatie van een stuk plaatwerk

    In de collectie van het Museum Deelen is een stuk plaatwerk aanwezig dat ik aan een Fokker S-11 heb toegeschreven. Dit vooral vanwege de kleuren geel en dayglow die op het plaatwerk aanwezig zijn. Eerder dacht ik dat het plaatwerk van de motorkap zou zijn. Maar bij nader inzien is dat niet het geval.

    De kromming en de afwezigheid van zwarte verf passen niet bij de motorbeplating van de Fokker S-11. Ik denk nu dat het van de 'leading edge' van de rechtervleugel afkomstig is. Kan iemand dat bevestigen?

    Aan de binnenzijde staan nog een tweetal opschriften. Met potlood staat het getal '22' genoteerd. De eerste gedachte is dan 'E-22' maar dat toestel behoort tot de collectie van de Koninklijke Stichting Defensiemusea. In complete toestand. Maar er staat ook '8273' in verf gestempeld. Dat nummer kan ik niet plaatsen. Wie heeft meer informatie hierover?

    Het stuk plaatwerk is enkele jaren geleden bij een zolderopruiming in de regio aangetroffen. Ik zie een kleine schade op het plaatwerk. Dat brengt mij tot de hypothese dat het plaatwerk afkomstig kan zijn van een buitenlanding die lang geleden heeft plaats gevonden. Zijn er incidenten bekend met de E-22? Wijlen Fred Roos noemt er eentje op 24-3-1960 maar zonder verdere details. Weet iemand meer over dit incident?

    Verder is er niet veel bekend van de herkomst van het plaatwerk. Het is geen museaal topstuk, maar met een verhaal erbij zou het wel de moeite waard zijn om het te bewaren. Vandaar dat ik op zoek ben naar het antwoord op de vragen hierboven.

    Alvast dank voor de reacties!

    Gerben Tornij



    Naam: Deelen inv 5728 plaatwerk.jpg
Bekeken: 128
Grootte: 131,4 KB
    Laatst gewijzigd door Gerben Tornij; 22 oktober 2023 om 20:04

  2. #2

    Standaard

    Dag Gerben,
    Is misschien de Harvard ook een optie om te onderzoeken?
    PST

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Prudent Staal Bekijk bericht
    Dag Gerben,Is misschien de Harvard ook een optie om te onderzoeken?PST
    Beste Prudent,Dat is een goede suggestie. De motorbeplating valt af, maar als onderdeel van de vleugelbeplating is dit zeker een optie.GerbenNaam: B-71 Gilze 2016-04-05.jpg
Bekeken: 124
Grootte: 89,9 KB

  4. #4
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard

    Hallo Gerben, Prudent,

    Gezien de kleuren lijken inderdaad de S-11 en Harvard de enige optie. Ik kan, nu, zo niets anders bedenken. De S-11 was volgens mij niet erg rijkelijk uitgerust met panelen die te sluiten waren met de zogenaamde "knoopsluiting" ("dzus fastener", boutje met een soort vork aan het uiteinde) anders dan de motorbeplating. Vleugelbeplating, zowel voor Harvard als S-11 lijkt me ook erg waarschijnlijk. Erg risicovol wanneer er een paneel tijdens de vlucht open zou gaan. Maar bij de Harvard kan ik het ook (nog) niet plaatsen; noch romp, noch vleugels. (vleugelpanelen, met onregelmatige vorm, bij Harvard, met knopen, waren net buiten de centersectie, voor camera en voor mitrailleur; maar die zaten aan de achterkant vast met een scharnier). Er waren wel wat kleine inspectie-luiken met dzus fasteners. Wat zien we over het hoofd???

    @ Gerben. Misschien ruwe maten, ter indicatie, aangeven?

    groeten,

    Benno

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BennoT6 Bekijk bericht

    @ Gerben. Misschien ruwe maten, ter indicatie, aangeven?

    Benno
    Jawel, het paneeltje is bij benadering 50 x 60 cm

    Ik heb ook aan de Tiger Moth gedacht (motorbeplating). Maar ik denk dat oranje beter bij die tijd pas dan dayglow. En de vorm klopt stemt ook niet overeen.

    Gerben

    Naam: Tiger Moth 32 LSK.jpg
Bekeken: 121
Grootte: 140,0 KB

  6. #6

    Standaard

    Een knoop sluiting op een vleugelpaneel, zeker aan de voorlijst lijkt me niet echt waarschijnlijk, de onderdruk op die plaats kan zó groot zijn, dat die bevestiging het niet houdt, en de resultaten kunnen rampzalig zijn. Zijn er militaire ontwerpeisen, die zo'n constructie van de vleugel verbieden? Dan blijven voor de S-11 een motorbeplating over, lijkt mij.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Is het niet gewoon de beplating hier precies midden op de foto ?Naam: Schermafbeelding 2023-10-23 113143.jpg
Bekeken: 104
Grootte: 47,4 KB

  8. #8
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard

    middag Pim,

    Vorm en kleur zijn anders. Daarnaast hebben de S-11 motorbeplatingspanelen een soort scharnier aan de binnenkant.

    groeten,

    Benno

  9. #9
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard

    Of bedoel je de plaat aan de onderkant van de motor, de overgang naar de vleugel? Dat lijkt er wel aardig op.

  10. #10
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BennoT6 Bekijk bericht
    Of bedoel je de plaat aan de onderkant van de motor, de overgang naar de vleugel? Dat lijkt er wel aardig op.
    Precies, precies in het midden van de foto

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •