Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Fokker op waterstof?

  1. #1

    Standaard Fokker op waterstof?

    Ik las net dit op linkedin:

    ]Today = ‘Fit for 55’ Fact Friday!
    Dit keer: Fokker Next Gen zet pioniersgeest voort

    Fokker. Een naam die onlosmakelijk verbonden is met de Nederlandse luchtvaart. Ruim 110 jaar geleden pionierde Anthony Fokker met zijn ‘Spin’. Dit toestel dankte haar naam aan het grote aantal spandraden in de constructie. Wil jij deze ‘Spin’ een keer zien? Dat kan. In Luchtvaartmuseum Aviodrome kan je hem bewonderen!

    Helaas ging de vliegtuigbouwer in 1996 failliet. Maar nu lijkt de naam Fokker als een feniks uit de as te herrijzen.
    Fokker Next Gen werkt namelijk aan het toekomstbestendig maken van de luchtvaart. Volgende generaties willen ook de wereld ontdekken, en dat kan op een duurzame manier!

    Want de vliegtuigbouwer werkt aan een compleet nieuwe Fokker op waterstof. Hiervoor bouwen ze in eerste instantie een Fokker 100 om. Dit toestel gaat in 2027 zijn debuut in de lucht maken.
    Met de opgedane kennis gaat de vliegtuigbouwer een geheel nieuwe Fokker ontwikkelen. De eerste stip aan de horizon? 2.500 kilometer vliegen zonder een gram CO2 uit te stoten. Dat opent de deur naar volledig duurzaam reizen binnen heel Europa!

    In 2035 zal het eerste nieuwe waterstofvliegtuig op de markt komen. Fokker Next Gen wil op Groningen Airport Eelde N.V. haar assemblagefabriek vestigen. Hier moeten jaarlijks 75 toestellen van de band rollen. Een enorme impuls voor de werkgelegenheid in de regio!

    Namens VVD Renew Europe Europe zet ik me ervoor in om innovatie in duurzaam vliegen te steunen, bijvoorbeeld door in de brandstoffenverordening AFIR lidstaten al te laten nadenken over toekomstige waterstofinfra en dit op te nemen in hun nationale infraplannen.

    Fokker Next Gen gaat wat mij betreft met dit innovatieve toestel de luchtvaartsector inspireren. Zo leeft de pioniersgeest van Anthony Fokker in volle vlucht voort!
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 21 januari 2024 om 22:06
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2

    Standaard

    Zelf heb ik 24 jaar bij Fokker (Schiphol) gewerkt met veel plezier, en draag de nog bestaande Fokker activiteiten en Fokker historie een heel warm hart toe.
    Tevens ben ik ook realistisch, en denk dat het Fokker Next Gen artikel onder de noemer "Utopie" moet worden geplaatst.
    Dit is het zoveelste oplevings project van een aangepaste Fokker 100 na het Fokker faillissement op 15 maart 1996.
    Tot nu toe is er van al die projecten nooit iets uitgekomen, 28 jaar na dato!!
    Ook de eerdere aankondiging dat er dan componenten van het betreffende Fokker object elders, in Tsjechië, gebouwd zouden worden, valt in de categorie "gebakken lucht".
    Jaren geleden is er aan Fokker Next Gen een miljoenen subsidie verstrekt door de Nederlandse regering, waarvan het totaal onduidelijk is aan welke ontwikkeling deze miljoenen zijn besteed.
    Zou er niemand bij de Fokker Next Gen organisatie zijn, inclusief hun partners, die zich realiseert dat het opzetten van een vliegtuigfabriek, in dit geval op Groningen Airport Eelde, nagenoeg onmogelijk is als
    je de EASA wetgeving "Verordening 748-2012" raadpleegt waaraan dan voldaan moet worden.
    De kosten van een fabriek voor het produceren van vliegtuigen, inclusief alle productie equipment, zal volgens mij eerder in de miljarden dan in de miljoenen lopen.
    Ik zou de forumleden eens willen adviseren om de EASA Verordening 748-2012 Part-21 eens te raadplegen, zodat dat een beeld schetst van het opzetten van een vliegtuigfabriek binnen de lidstaten van de EU.

    Groet,

    Henk Steevens

  3. #3

    Standaard

    Zelf lijkt het mij ook niet helemaal realistisch. Een geheel nieuwe fabriek om een geheel nieuw concept te gaan bouwen lijkt een kansloze missie.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Ik zou ook niet weten welke nog luchtwaardige Fokker 100 hiervoor gebruikt zou worden.
    Ik weet niet of de PH-MKH (Sostar) nog luchtwaardig is.

    Groet,

    Henk Steevens

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •