Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: propeller

  1. #1
    jeske71 Guest

    Standaard propeller

    hallo,

    ik ben ook op internet aan het zoeken want ik heb namelijk een propellor die 17 jaar in het luchtvaartmuseum gehangen heeft.
    Hij hing daar in de top kamer zeg maar. Je had hallen met vele propellors maar de mijne hing apart.
    Volgens de man van het luchtvaartmuseum is deze zeldzaam maar als ik nu de deze discussie zo eens terug lees, weet ik niet of dat wel klopt wat daar gezegd wordt.

    Mijn propellor is 270 lang met koperen hoeken. De tekst die erin staat is hetzelfde als die ook voorkomt in vorige forum over propellor. dat is het grappige...
    model aa
    190 pk gnome
    spoed 245
    d260.

    ik zou hem nog eens na moeten meten of die d260 ook de lengte is want volgens de papieren van het luchtvaartmuseum is hij 270 lang.
    dat was zeldzaam omdat hij zo lang is en in goede staat.
    Hij is gemaakt in 1918.
    heeft in luchtvaartmuseum soesterberg gehangen van 5 okt 1972 tot 25 jan 1990.

    dus 17 jaar.
    daar wisten ze mij te vertellen dat hij gebouwd is in licentie door hemburg.
    nederlands fabrikaat
    gebruikt in diverse typen vliegtuigen.
    iets over advertentie in blad luchtvaart, thijs postma.....maar weet niet of dat gedaan is, of wie thijs postma is.

    Wie kan mij de waarde vertellen en andere leuke details.
    Hij ziet er nog heel goed uit.

    gr
    jeske
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 mei 2022 om 11:38

  2. #2
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Thijs Postma is in elk geval een bekende luchtvaart artiest. Google maar even, dan kom je zijn werk wel tegen.
    Zijn site: index.html

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeske71 Bekijk bericht
    Volgens de man van het luchtvaartmuseum is deze zeldzaam
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeske71 Bekijk bericht
    heeft in luchtvaartmuseum soesterberg gehangen van 5 okt 1972 tot 25 jan 1990.
    Hoe komt hij dan in jouw bezit ?

    Uitverkoop MLM museum ?

    Misschien ligt het aan mij maar ik snap dit niet helemaal ?

    Ik wil hierbij snel aan toevoegen dat ik niet de indruk wil wekken dat Jeske71 oneerlijk aan deze propellor is gekomen.
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 6 september 2012 om 15:12

  4. #4
    jeske71 Guest

    Standaard propellor

    om verwarring te voorkomen.
    nee hij is eerlijk.
    Hij is altijd in bezit geweest van onze familie en heeft als bruikleen in het museum gehangen.
    Er is daar brand geweest en daarbij zijn wat archieven verbrand.
    Heb wat foto's die ik bij zal voegen.

    volgens man luchtvaart museum zijn er nog maar 2 van. Dus twijfel of dit wel klopt omdat ik nu zie dat ze zelfs te koop aangeboden worden.

    vandaar dat ik ook me wend tot dit forum.

  5. #5

    Standaard

    Deze propeller is hoogstwaarschijnlijk gebruitk voor de Nieuport XI, XVII of XXI jachtvliegtuigen van Nederlandse makelij (Spijker-Trompenburg) bij de LVA op Soesterberg. Het Model AA is een aanduiding van Hembrug, destijds hofleverancier van in licentie gemaakte producten, of aanvulling van wapenmaterieel. De Nieuport jagers zijn in 1917 aangekocht, vrijwel niet gebruikt, in licentie gebouwd door Trompenburg-Spijker in Amsterdam bij gebrek aan beter. Tenslotte was NL neutraal, dus kopen in het buitenland ging, op een aantal bevestigende uitzonderingen, niet.

    Deze prop is dus erg bijzonder. Ergens moet ik nog een document hebben liggen over de productie van deze propellers bij Hembrug. Die kwam ik tegen in het NA, archief MvD, tijdens een bezoekje afgelopen jaar. Zoek ik even op.
    Foto's van Nieuport jagers bevestigen overigens bovenstaand. Heb een aantal foto's bekeken en tot die conclusie gekomen. Heb alleen geen eigen foto's, dus post ze vooralsnog niet.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  6. #6
    jeske71 Guest

    Standaard

    jan,
    bedankt voor je reactie.
    ben natuurlijk gelijk gaan zoeken naar de toestellen die je zei. Wat me opvalt is dat ze allemaal geheel van hout zijn en geen koperen hoeken hebben. Maar wacht je reactie nog af.

  7. #7

    Standaard

    Het zijn exacte dezelfde opschriften als de eerste propeller in het draadje "Onbekende propeller".
    De Nieuports zijn nooit boven de 120 pk uitgekomen. De Fokker D.III was de enige kist met een rotatiemotor van 160 pk!

    Hans

  8. #8
    jeske71 Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Het zijn exacte dezelfde opschriften als de eerste propeller in het draadje "Onbekende propeller".
    De Nieuports zijn nooit boven de 120 pk uitgekomen. De Fokker D.III was de enige kist met een rotatiemotor van 160 pk!

    Hans
    inderdaad exact dezelfde opschriften.
    dus vandaar mijn reactie.
    ik heb deze teruggehaald uit museum. Hiervan zouden maar 2 exemplaren zijn. Dus vandaar mijn verbazing over die teksten van de andere propellor.

  9. #9

    Standaard

    Hoi Tjeske

    Tot nu toe heb ik nog maar 2 examplaren gezien van zo'n propeller, dus het verhaal zou kunnen kloppen. Weet je toevallig ook hoe deze propeller in jouw familie terecht gekomen is?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #10
    jeske71 Guest

    Standaard

    ja natuurlijk weet ik dat.
    Hij is van mijn opa geweest.
    deze was boordwerktuigkundige op het vliegveld soesterberg
    en ook zo van het vliegtuig waarvan deze propellor afkomstig was.

    kan er iemand een waarde plakken op deze propellor. Ik heb namelijk geen flauw idee waaraan ik moet denken.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •