Pagina 1 van 7 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61

Discussie: Arado Ar 196 / Duitse vliegtuigkatapulten

  1. #1

    Standaard Arado Ar 196 / Duitse vliegtuigkatapulten

    Hallo forum,

    Momenteel ben ik een boekje aan het schrijven over de Arado Ar 196, het Duitse boordvliegtuig. Ik heb al wat leuke details gevonden over de productie van het apparaat bij Fokker en bij andere bedrijven in Nederland, daar kom ik later nog wel op terug, maar als iemand daar ook iets over heeft, alvast graag.

    Voor nu heb ik een vraag over de door de Duitsers gebruikte vliegtuigkatapulten. De Heinkel He 60 was de voorganger van de Ar 196 en Heinkel maakte zelf ook katapulten, die onder meer geleverd werden aan Japan en ook gebruikt werden om postvliegtuigen vanaf (speciale) schepen te lanceren. Dat waren ook zware vliegtuigen zoals de Wal en de BV 138. Het waren meest pneumatische katapulten. Als men over stoomkatapulten van Heinkel spreekt, is dat dan een vergissing?

    De Duitse oorlogsschepen hadden andere, uitschuifbare pneumatische katapulten van de scheepswerf DWK (Deutsche Werke Kiel), ik neem aan kleiner/korter en alleen geschikt voor lichtere vliegtuigen. Maar volgens sommige berichten was het ontwerp daarvan ook van Heinkel. De katapult van de Nederlandse kruiser De Ruijter had een Heinkel K 8-katapult, dat zal ook niet de grootste zijn geweest?

    Ik krijg de indruk dat die He 60, met 3400 kg startgewicht, te zwaar was voor katapultstarts vanaf die oorlogsschepen, maar daar heb ik nog geen bevestiging van. In elk geval werden er als alternatief He 51-jagers op drijvers getest, en klaagde het Reichsluftfahrtministerium dat de als opvolgers ontworpen He 114 en Ar 95 ook te zwaar waren. Daarom werd de Ar 196 ontworpen naar een nieuwe specificatie voor maar 2500 kilo startgewicht. Dat is ook ongeveer het startgewicht van de Fokker C.XIw.

    Kan iemand hier wat meer licht op werpen?

    Dank

    Peter

  2. #2

    Standaard

    Peter,
    Ik heb de beschrijving en tekeningen van de Heinkel katapultinstallatie P 5057 / k-8 voor de marineluchtvaartdienst aan boord van de kruisers.
    Het is Baubeschr.no. 445 met alleen de beschrijving van de P5057.
    Ook foto's van transport naar Rostock en plaatsing ab Hr.Ms. de Ruyter.
    Misschien interessant?
    PST

  3. #3

    Standaard

    Beste Prudent,

    Dank je wel voor je reactie. Het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat die kleinere katapulten het gewicht van die He 60, He 114 en Ar 95 nog wel konden hebben, maar dat die kistjes gewoon erg zwaar gebouwd waren en dus slechte prestaties leverden. Ik zal niet a te diep op die katapulten ingaan, dus ik dank je voor het aanbod, maar bespaar je de moeite maar.

    Een zoon van een Duitse Do 24-piloot heeft me een vraag gesteld die jij denk ik kunt beantwoorden, dus ik ga je nu mailen op je hotmail-adres.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 2 december 2019 om 21:36

  4. #4
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Het waren meest pneumatische katapulten. Als men over stoomkatapulten van Heinkel spreekt, is dat dan een vergissing?
    Een stoomkatapult is een pneumatische katapult. Maar niet elke pneumatische katapult word de gas druk geleverd door stoom, hoewel in die tijd zal dat wel altijd zo geweest zijn vanwege de standaard aandrijflijn met stoom toentertijd.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Daarom werd de Ar 196 ontworpen naar een nieuwe specificatie voor maar 2500 kilo startgewicht.
    Als ik kijk naar het maximale startgewicht van de Ar196 is die bijna gelijk aan de andere toestellen.

  5. #5

    Standaard

    Dank je wel, Pim. Dus dat 'pneumatisch' zegt eigenlijk niet veel.

    Die 2500 kg normaal startgewicht werd 2900 kilo, en het maximum voor de Ar 196 lag inderdaad nog een stuk hoger, maar dat was wel voor een coastal patrol-versie met kanonnen. Het lijkt erop dat de Duitsers gewoon een toestel met wat betere prestaties op de schepen wilden hebben, zoals de Japanse Mitsubishi F1M 'Pete', terwijl de Engelsen logge apparaten als de Walrus en de Swordfish gebruikten.

  6. #6
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Die 2500 kg normaal startgewicht werd 2900 kilo, en het maximum voor de Ar 196 lag inderdaad nog een stuk hoger, maar dat was wel voor een coastal patrol-versie met kanonnen.
    Ja ik zie dat je gelijk hebt.

    Volgens mij had de AR196 ook een verstelbare propeller, dit in combinatie van een lager startgewicht zal heel veel gescheeld hebben ten opzichte van de andere types met een vaste spoed propellor

  7. #7

    Standaard

    Mooie foto van een Ar 196 op Schellingwoude in 1940. Leuk dat de identiteit van deze kist prrecies bekend is. Foto van 'Vliiegvelden in de Tweede Wereldoorlog' op de site van Defensie. Blijkbaar heeft het NIMH nog allerlei foto's die niet in hun databse staan.

    Ik zou ook graag een boek over Schellingwoude willen maken, maar ik heb meer gegevens over de Duitse acdtiviteiten nodig.

  8. #8
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: 9f35ebe463836e26bb4fd8966fcc8cf97428db187f42189ca1a74b05d2288e93.jpg
Bekeken: 1485
Grootte: 79,3 KB
    Naam: 044fa1536eaf63360aeb44d8b00f68f36fef945109cbec83e6009deb2e4aa668.jpg
Bekeken: 1454
Grootte: 51,2 KB
    Naam: 704d9ee6522bd32f1e50d4fc5a4241723d9e4dd2aa83708f410bbb714fd283fb.jpg
Bekeken: 1343
Grootte: 85,6 KB
    Er bestaat een hele grote serie foto's van Schellingwoude, hier een paar van de Arado.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  9. #9

    Standaard

    Een serie? Heb jij die dan?

  10. #10
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Een serie? Heb jij die dan?
    Ja, die heb ik op de computer.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •