Pagina 2 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 61

Discussie: Arado Ar 196 / Duitse vliegtuigkatapulten

  1. #11

    Standaard

    Oké, dat hou ik dan in gedachten.

  2. #12

    Standaard

    Heeft iemand misschien Verenigde Vleguels van januari 2013 met een artikel over de Ar 196-productie bij Fokker van Peter van de Noort?

    Peter

  3. #13

    Standaard

    Er is hier vel kennis over de Luftwaffe aanwezig zie ik wel in het fototopic van Ruud. Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden.

    Naam: 0-emblem-Stab.KuFlGr706-0A.jpg
Bekeken: 1969
Grootte: 27,8 KB

    Dit zou het embleem zijn van de staf van Küstenfliegergruppe 706 in Noord-Duitsland/Scandinavië. Ik vraag me af of dat wel klopt. Ik vind het embleem op Ar 196's van 3./(Bordflieger)/Flieger-Erganzungsgruppe (See), een omscholingseenheid, en het embleem lijkt ook verwant aan dat van 1./Bordfliegergruppe 196. Ik weet alleen niet zeker of het schild op die Ar 196's ook groen is. Iemand?


    Peter

  4. #14

    Standaard

    Volgens Luftwaffe Emblems (Ketley & Rolfe) was dit embleem (met blauwe achtergrond!) eerst (2 tot 4/1941) van 4../Bordfl.Erg.Staffel en ging toen mee naar 2./Auffl.Gr.125 (See).
    Het embleem van 1. en 2./Bordfl.Gr.196 has slechts één zeepardje (ook op een blauwe achtergrond).
    Dit is wel oude informatie, zou even Ggoglen om te kijken of er updates zijn voor deze units.

    Groeten, Pieter

  5. #15
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Hallo Peter.

    Naam: Adler über See, vz.jpg
Bekeken: 1445
Grootte: 24,4 KB

    Meer over de Fokker 196's is o.a. te lezen in "Adler über See. Bordflugzeug und Küstenaufklärer Arado Ar 196" van Christian König uit 2016.
    In mijn verzameling maar nog niet geplaatst bij "Welk luchtvaartboek leest u nu" op de NLV-site.

    Blz. 159 (wat platte tekst) en blz. 177-178 (Verbleib der Arado Ar 196 Baureihe A-3/A-5 bzw. A-5 (Amsterdam, Fokker Werknummerblock 623001-623010 bzw. 623011-623183), daarin ook flink wat registraties van de toestellen.
    Gebundene Ausgabe: 204 pagina's // Uitgever: Helios (29 augustus 2016) // Taal: Deutsch // ISBN-10: 9783869331638
    ISBN-13: 978-3869331638 // ASIN: 3869331631 // Productafmetingen: 21,2 x 2,2 x 29 cm

    Aan de emblemen waag ik me niet echt. Teveel veranderingen in de groepen.
    Jouw afbeelding van twee zeepaardjes in groen schild ken ik niet maar is gelijk aan die van 4./Bordfl.Erg Staffel, alleen is daar het schild in blauw.
    Jouw opmerking dat het embleem verwant is aan dat van 1./BfGr 196 is in zoverre correct dat het daar slechts één zeepaardje betreft met het gezicht naar links in een blauw schild. 2./BfGr 196 heeft eenzelfde schild, ook in blauw. Ik zie daar geen verschil met die van 1./BfGr 196.

    Verder ontbreekt mij momenteel de tijd om verder te kijken maar het is niet echt mijn cup of tea.


    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 januari 2020 om 12:07

  6. #16

    Standaard

    Heren, jullie zijn toppers! Geweldig.

    De site luftwaffe-zur-see.de geeft, als je goed zoekt, veel informatie over 'Verbleib' en lot van de Ar 196's. De meeste Ar 196's met het dubbele-zeeleeuwembleem dienden zeker bij de opleidingseenheid. Pieter brengt het embleem in blauw in verband met deze eenheid, dus dat zal dan wel de juiste informatie zijn. Ik heb intussen ook een meer gedetailleerde weergave van het embleem in lichtblauw gezien. Ik moet een aantal kleurenprofielen laten maken, dus het is wel erg leujk om deze eenheid weer een beetje tot leven te brengen naast de meer bekende eenheden waaonder 1./196 met de enkele zeeleeuw en 5./196 met het hanzeschip.

    2./Aufkl.Gr.125 (See) heeft de Ar 196 volgens mij alleen in Zuid-Europa gevlogen en ik zie daar twee verschillende andere emblemen in gebruik, eentje met een dolfijn en eentje met een vogel en een vluchtende leeuw. Dat moet ik nog verder uitzoeken.

    Ruud, Adler über See heb ik al aangeschaft. Het gaat erg over de fabricage en niet over het gebruik, maar het is zeker van nut.

    Ik heb geen tijd en ook niet echt genoeg zin om primaire bronnen te gaan onderzoeken, maar je kan al veel onzin uitsluiten door bekende gegevens en data naast elkaar te leggen. Het kistje is op eigen initiatief van Arado ontworpen en daarna is er pas een specificatie van het RLM omheen geschreven, bijvoorbeeld, maar dat lees je nergens.
    Het valt me op dat er bijzonder veel ongelukken mee gebeurden, dat watervliegen in oorlogstijd was echt wel een beetje aanmodderen...

    Peter

  7. #17
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: 9f35ebe463836e26bb4fd8966fcc8cf97428db187f42189ca1a74b05d2288e93.jpg
Bekeken: 702
Grootte: 79,3 KB
    Het ging op Schellingwoude ook regelmatig mis.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Het lijkt me niet zo verstandig met copyright en zo om hele recente artikelen in te scannen en op het web te publiceren

  9. #19

    Standaard

    Voor de zekerheid heb ik ze even verplaatst naar het niet toegankelijke gedeelte van het forum. Zelf heb ik geen vv's liggen thuis, kan iemand zeggen om hier plaatsen verboden is of toegestaan met bronvermelding?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #20
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Er is nog één pagina (#15) niet verplaatst Mathieu.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 januari 2020 om 21:21

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •