Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Vraag van een leek

  1. #1
    Geregistreerd
    10 september 2022
    Berichten
    2

    Standaard Vraag van een leek

    Ik heb in een museum (Werningrode D) zuigermotoren gezien die ondersteboven gemonteerd zaten in het vliegtuig. Dus met de cilinderkop onder. Gelukkig staat er ook een losse motor zonder bovendeksel zodat ik in de motor kon kijken.
    Vraag 1: Hoe is het mogelijk dat de motorolie welke bv krukas en bickend smeert na verlaten van het smeerpunt niet naar beneden, dus in de zuiger loopt? Waar verzamelt zich de olie zodat deze door de oliepomp weer in het smeer systeem kan worden gepompt?
    Vraag 2: Waarom worden de motoren überhaupt op kop gemonteerd en niet normaal met cilinderkop boven? Ik zie geen voordeel.
    Ben erg benieuwd naar een antwoord. Ik heb dit tot nu toe nog nergens kunnen vinden.
    Bedankt, Hans

  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hanslanz Bekijk bericht
    Vraag 2: Waarom worden de motoren überhaupt op kop gemonteerd en niet normaal met cilinderkop boven? Ik zie geen voordeel.
    Bij kleine vliegtuigen waarbij de Propeller direct op de krukas as zit gemonteerd word de motor omgekeerd gebruikt om meer ruimte te maken voor de Propeller ( zodat hij bij de start en landing de grond niet raakt )
    Goed voorbeeld is een DH.82 Tiger Moth

  4. #4
    Geregistreerd
    10 september 2022
    Berichten
    2

    Standaard

    Top mensen. Hartelijk dank voor uw reacties. Ik had geen idee dat het zo eenvoudig (niet om te construeren!) is.
    Ik heb weer veel geleerd dankzij uw moeite.
    Hans

  5. #5

    Standaard

    Merk op dat stermotoren in de onderste helft ook cilinders hebben die ondersteboven staan.

    Tijdens de tweede WO, en de jaren ervoor, hadden de meeste Duitse lijnmotoren (Daimler Benz, Jumo) een inverted V.
    Het bekendste WO2 vliegtuig met een inverted V Daimler Benz motor was natuurlijk de Messerschmitt Bf 109. Je ziet in de foto de motoruitlaten dicht bij de onderzijde van de neus.

    Voordeel van een inverted V in een éénmotorige jager is dat er twee gesynchroniseerde machinegeweren in de bovenzijde van de neus geplaatst kunnen worden, in de zichtlijn van de piloot die daardoor nauwkeuriger kan richten dan de piloot van een Spitfire of Hurricane met MG's in de vleugels buiten de draaicirkel van de prop.
    De Bf 109 had bovendien een kanon wat door de propelleras kon vuren (zie gat in spinner), wat de Spitfire en Hurricane ook niet hadden, maar dat staat los van de inverted V.

    Naam: Messerschmitt Bf 109 G.jpg
Bekeken: 123
Grootte: 121,2 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •