Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Kleurenfoto Glenn Martin

  1. #1

    Standaard Kleurenfoto Glenn Martin

    Gelukkig nieuwjaar nog allemaal.

    Een behoorlijk bijzondere vondst in het archief van het Tropenmuseum: een blauwe Glenn Martin op Andir in kleur. De foto, of eigenlijk een stereodia, moet tussen medio 1938 en eind 1939 zijn gemaakt.

    Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 5 januari 2020 om 00:43

  2. #2

    Standaard

    Prachtige foto. Er staat ook een kleurenfoto van een tweetal Koolhovens FK-51's op de site.
    Wie weet wat er nog meer fraais boven tafel komt.

    Paul

  3. #3

    Standaard

    Hoi Paul,

    Op AirHistory, ja, ik heb ze zelf gevonden in de beeldbank van het Tropenmuseum zoals vermeld. Ze zijn daar omschreven als 'Glen Martin' en als 'Fokkervliegtuigen' wat je niet vindt als je op 'Fokker' zoekt, laat staan op Koolhoven... Als je op 'lichtbeeld reisverslag' zoekt kun je ook nog een DC-2 van de KNILM en een DC-3 van de KLM vinden, maar niet meer vliegtuigen in die serie volgens mij. Jammer dat ze zo klein zijn.

    Peter

  4. #4

    Standaard

    Het blijkt dat die kleurendia's in veel betere kwaliteit beschikbaar zijn dan ik dacht. Dus nu 1500 pixels breed:

    Glenn Martin
    Nieuwe uitsnede van de Koolhoven FK.51's
    KLM DC-3 PH-ARE, KNILM DC-2 PK-AFK en Humprey Bogart

    Ik vroeg me even af of de locatie van de Koolhovens niet Kalidjati was. Maar het is toch Andir.
    Het kenmerkende tussenloodsje is goed te zien op het oorspronkelijke plaatje:
    Naam: K-5.jpg
Bekeken: 524
Grootte: 476,3 KB
    Laatst gewijzigd door Fogg; 13 januari 2020 om 13:03

  5. #5

    Standaard

    Mooie vondst Peter! Hebben die toestellen lang in de blauw/gele kleur gevlogen? Ik heb wel eens gehoord dat ze ongeverfd rondvlogen tot ze gecamoufleerd werden.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6

    Standaard

    Hoi Matthieu, bij het proberen te dateren van de foto vond ik dat ze zo rondgevlogen hebben tot ze gecamoufleerd werden tegen eind 1939, als ik me niet vergis, ongeveer tegelijk met de invoering van de oranje driehoeken. Ongeverd zijn ze volgens mij niet geweest.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •