Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: De luchtsteun van de bondgenoten in mei 1940

  1. #1

    Standaard De luchtsteun van de bondgenoten in mei 1940

    Ik heb ooit eens van iemand een paar zeer oude nummers van De Vliegende Hollander gekregen. In de nummers van oktober en november 1959 staan deel II en deel III (slot) van een verhaal over de luchtsteun van de bondgenoten in mei 1940. Deel I moet in het september nummer van DVH gestaan hebben, maar dat heb ik niet.


    Voorin elke DVH staat: Aanhaling uit en overname van artikelen uit dit nummer is toegestaan, mits de bron wordt vermeld.


    Ik plaats hieronder de desbetreffende paginas voor de geinteresseerde lezer:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)              

  2. #2

    Standaard

    Interessant Dagger, dank je voor het plaatsen,

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt Dagger. Het is iets waar naar mijn mening (te) weinig aandacht voor is.

    Toevallig heb ik mij een tijdje geleden verdiept in de aanval op Waalhaven door B-flight van 600 Squadron RAF op de 10e mei. Van de 6 Blenheims Mk1Fs (Tot lange afstand jager omgebouwde bommenwerpers) die hier bij betrokken waren wist er slechts één Engeland te weer bereiken. De Squadron leader Wells was al zo wijs geweest om de meeste navigatoren thuis te laten, waardoor 5 van de 6 kisten met een bemanning van slechts twee personen vlogen.

    De laagvliegende vliegende verouderde Blenheims waren geen partij voor de Messerschmitt Bf110s van 3./ZG1. Van de 13 betrokken bemanningsleden, overleefde er slechts 6 de aanval. Bij het voormalige vliegveld Waalhaven staat een klein monumentje om mensen aan deze aanval te herinneren.

    Met groet,
    Huub

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    @ Dagger en Huub.

    Hans Onderwater heeft een boek over 600 City of London Squadron geschreven nl. "Gentlemen in Blue". Engelse uitgave van Pen & Sword Books, Hardback. 1997 en 2001. Volgens mij ook verkrijgbaar als e-boek.

    Groet, Ruud.

  5. #5

    Standaard

    Bedankt Ruud. Ik had het boek inderdaad al voorbij zien komen. Amazon biedt het elektronisch aan en ook een app waarmee je het kunt lezen.

    Maar ik moet je wel bekennen dat ik nog van de papieren boeken generatie ben.....

    Met groet,
    Huub

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •