Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Koolhoven FK26 in Soesterberg [1938]

  1. #1

    Standaard Koolhoven FK26 in Soesterberg [1938]

    Dame en heren,

    De Koolhoven FK26 staat bekend als het eerste vliegtuigtype ter wereld dat als verkeersvliegtuig werd ontworpen en gebruikt. De G-EAAI was een FK26 die in 1937 door Koolhoven 'himself' in Engeland werd teruggekocht en naar Nederland werd overgebracht. Het toestel werd in de Koolhoven-fabriek opgeknapt en het was daarna te zien op enkele tijdelijke tentoonstellingen op verschillende plaatsen in Nederland. Helaas ging het vliegtuig verloren tijdens het Duitse bombardement op Waalhaven in de meidagen van 1940. Deze geschiedenis is terug te lezen in het boek 'Koolhoven, Nederlands vleigtuigbouwer in de schaduw van Fokker' (Wesselink & Postma, 1981).

    Ik had wel eens foto's gezien van dit vliegtuig tijdens een expositie in de Houtrust-hallen in Den Haag. Maar nog nooit van de expositie in Soesterberg. Dat veranderde tijdens de recente luchtvaartbeurs in Hoofddorp. Daar kon ik een oud fotoalbum overnemen van de eigenaar van een antiquariaat uit De Zilk. In dat album stonden onder meer twee foto's van de tentoonstelling in 1938 in het dorp Soesterberg.

    In juli 1938 bestond de Luchtvaartafdeling 25 jaar. Er werden meerdere evenementen georganiseerd en dit ook door de plaatselijke middenstandsvereniging. De FK26 werd tentoongesteld op een open terrein naast een winkel aan de Rademakerstraat nummer 1. Dat was dus niet in de tuin van het Theehuis Soesterdal, maar in het dorp zelf. Daar tegenover staat nu het restaurant 'The Oriental Swan' (plaatselijk beter bekend onder de originele naam 't Zwaantje).

    Op de foto van de rechterzijde is leesbaar:

    EEN MACHINE VAN DIT

    TYPE LANDDE IN 1919

    TE SOESTERBERG


    Op een foto van de linkerzijde is leesbaar:

    BOUWJAAR 1918-19..

    EEN DEZER MACHINES ……

    Ik heb de foto's gescand en onderstaand deel ik graag in de resultaten.


    Groet uit Amersfoort,

    Gerben Tornij
    Naam: FK26 Soesterberg jul1938 archief GJTORNIJ.jpg
Bekeken: 2891
Grootte: 485,8 KB
    Naam: FK26 Soesterberg jul1938 links archief GJTORNIJ.jpg
Bekeken: 2662
Grootte: 491,9 KB
    Naam: Soesterberg, Rademakerstraat 1 foto1 GJTORNIJ 2020-03-29.jpg
Bekeken: 2359
Grootte: 576,9 KB
    Laatst gewijzigd door Gerben Tornij; 13 april 2020 om 17:34

  2. #2

    Standaard

    Of er waren 2 FK 26s, maar deze heeft de eerste slag op Schiphol overleefd. Het was de bedoeling dat deze in het museum zou worden opgenomen.

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  3. #3

    Standaard

    Prachtige vondst Gerben! Het toestel zag er nog heel netjes uit, was het opgeknapt bij de Koolhoven fabriek voordat het tentoongesteld werd?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Beste Hans en anderen,


    Interessant om de FK26 terug te zien op een foto, die na de meidagen van 1940 op Schiphol genomen is. Dit moet hetzelfde toestel zijn (ex G-EAAI). Er bestond toen ook wel een tweede FK-26 (G-EANI). Maar die stond in Engeland. Daarvan schreef Wesselink indertijd “In 1942 reed er een vrachtauto tegenaan en werd het toestel zwaar beschadigd. Kort daarna werd het gesloopt”. Mijn bron hiervoor is ‘Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker’ (uitgeverij Romen, 1981).

    Van de ex G-EAAI schreef Wesselink dat het toestel in de meidagen van 1940 op Waalhaven verloren ging, maar jouw foto bewijst anders. De AKK op de achtergrond van jouw foto ging op Schiphol verloren. Dus daar is de foto gemaakt. Terwijl de FK-26 nog redelijk intact toont. Maar dit kan wel eens de laatste foto zijn die ooit van dit historische vliegtuig gemaakt is. Maar je weet maar nooit wat er nog eens opduikt, dat is het leuke van deze hobby.


    Groet van

    Gerben Tornij

  5. Standaard

    Beste allen,

    In mijn archief blijk ik nog een andere foto te hebben van de FK26 op Schiphol. Maar daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
    Zie bijgaand plaatje. Nu pas valt mijn oog op de vliegtuigromp op de achtergrond. Dat is de romp van de FK26 nadat het toestel terug kwam vanuit Soesterberg!

    Groet uit Amersfoort,
    Gerben Tornij

    Naam: Schiphol 1939 FK26, C-11, F-7a, Spin via GJTORNIJ.jpg
Bekeken: 2094
Grootte: 515,8 KB

  6. #6

    Standaard

    Beste Gerben,

    Prachtige foto waar veel op te zien is, ook voor de Fokker liefhebber.
    Weet jij, of iemand anders, welke hangar dit is op Schiphol.

    Groet,

    Henk Steevens.

  7. #7

    Standaard

    Dag Henk,
    Dit is op de AVIA tentoonstelling in de Houtrusthallen in Den Haag in juli 1937.
    Er stond ook nog een D.XXI en de enige FK.53 en de FK.55.
    Karel

  8. #8

    Standaard

    Nog een mooie foto.Vervoer was geen probleem, als er maar wielen onder zaten...
    Karel
    Naam: FK.26 cn.28 in 1938.jpg
Bekeken: 1467
Grootte: 288,6 KB

  9. #9

    Standaard

    Is dit niet de Fokker F-II PH-RSL ipv de F-VIIa PH-RSL?

  10. #10

    Standaard

    Dat klopt. De andere zijde van deze F.II is geschilderd als H-NABC.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •